Trešdien, 10. novembrī, satiksmei atklās auto pievedceļu Liepājas ostai, tādējādi pēc būtības pabeidzot 11.42 miljonus eiro vērto ostas pievedceļu rekonstrukcijas projektu.
„Šis ir nozīmīgs projekts ne vien Liepājai, bet visai Latvijai. Tas veicinās ostas attīstību un palielinās tranzīta pārvadājumu apjomu. Sakārtota ostu infrastruktūra ir būtisks priekšnoteikums valsts ekonomiskajai attīstībai,” uzsver Satiksmes ministrs Uldis Augulis.
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda (KF) līdzfinansējumu, kas veido 74.4 % no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām jeb 8.50 milj. EUR. Atlikušo izmaksu daļu sedz no valsts, Liepājas domes un Liepājas Speciālās Ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes līdzekļiem. Satiksmes ministrija veica projekta uzraudzības funkcijas, kā arī organizēja iepirkumu procedūras.
Kopumā projekts sastāv no trim būtiskiem posmiem – jauna dzelzceļa posma būvniecība: dzelzceļa Ziemeļu parka ar 3 sliežu ceļiem (kopējais garums 2.15 km) un savienojošā dzelzceļa ar Rietumu parku (2.4 km) izbūve, O.Kalpaka (Karostas) tilta rekonstrukcija un jauna ostas auto pievedceļa izbūve. Projekta dzelzceļa posma attiecināmās izmaksas veido 5.63 milj. EUR, tilta – 3.57 milj. EUR, bet pievedceļa – 2.22 milj. EUR.
Lēmums par KF līdzfinansējuma piešķiršanu projektam tika pieņemts 2005. gada 15. decembrī. Gan dzelzceļa, gan O.Kalpaka tilta būvdarbi tika sākti 2007. gada janvārī. Dzelzceļa objekts nodots ekspluatācijā 2008. gada 18. februārī, savukārt O.Kalpaka tilts – 2009. gada 16. oktobrī.
Projekta noslēdzošais posms ietver 2.7 km gara autoceļa izbūvi ar mērķi izveidot autokravu transporta tranzīta ceļu uz un no ostas, kas nodrošinātu nepieciešamo kapacitāti un tehniskās prasības, kā arī novirzītu šo transporta plūsmu no pilsētas centra.
Jaunā dzelzceļa posma būvniecība sniegusi iespēju izmantot daudz pilnīgākas transporta apkalpošanas tehnoloģijas, kā arī palielināt kravu apjomu ostā. Pēc objekta nodošanas ekspluatācijā kopējā Liepājas stacijas dzelzceļa jauda ir pieaugusi līdz 6.4 milj. tonnu gadā. Līdz projekta realizācijai tā bija 5 milj. tonnu gadā.
2006. gada 12. jūlija avārijas rezultātā tika sagrauta O.Kalpaka tilta Ziemeļu daļa, kas būtiski aizkavēja un sadārdzināja projekta kopējo realizāciju. Tilta Ziemeļu daļa tika uzbūvēta pilnībā no jauna, tāpat tika pastiprināti abi tilta balsti zem ūdens, izgatavota jauna, moderna automatizētā tilta vadības sistēma.