NEPLP konstatējusi vairākus iespējamos priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumus

© Dmitrijs Suļžics/F64 Photo Agency

Veicot televīzijas un radio programmu monitoringu priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) konstatējusi vairākus iespējamos priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumus un uzsākusi vairākas pārbaudes lietas.

Kā aģentūru LETA informēja NEPLP pārstāve Ieva Prauliņa, pārbaudes lietas uzsāktas par iespējamiem slēptas aģitācijas izvietošanas pārkāpumiem, kā arī par pārkāpumiem, kas saistīti ar pastiprinātu pozitīvas informācijas sniegšanu par pašvaldību darbību.

Viena lieta ir sākta par Latvijas Radio pārraidi, kurā saskatīta Nacionālās apvienības un "Kustības "Par!"" iespējama popularizēšana. Savukārt SIA "SkaTVis" informatīvajā kanālā konstatēta iespējama politiskās partijas "Ventspilij un Latvijai" pārstāvju popularizēšana.

SIA "Alise Plus" gadījumā ierosināta lieta par "Daugavpils novada partijas" iespējamu popularizēšanu radio programmā, SIA "Radio 1" - par Jaunās konservatīvās partijas popularizēšanu radio programmā "Radio 1" Jēkabpilī. Savukārt elektronisko plašsaziņas līdzekļu SIA "Radio SWH" un AS "Super FM" darbībā konstatēta iespējama Jelgavas, Limbažu, Siguldas, Talsu un Ventspils pašvaldību popularizēšana.

Laikā no priekšvēlēšanu perioda sākuma līdz šim NEPLP pastiprināti ir pārbaudījusi apmēram 4000 radio un TV raidstundu. Prauliņa pārbaudāmo materiālu apjomu vērtēja kā lielu. Televīzijas un radio programmu pārbaudes par priekšvēlēšanu periodu turpinās arī citos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.

Pēc NEPLP pārstāves paustā, biežāk konstatētie iespējamie priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumi ir slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošana un tādas informācijas paušana raidījumos, kas nepārprotami norāda uz deputāta kandidāta paveiktajiem darbiem, iniciatīvām, akcentējot tieši pozitīvās iezīmes nolūkā veicināt politiskā spēka vai kandidāta popularitāti.

Tāpat NEPLP ir konstatējusi, ka priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā vairākās televīzijas programmās tiek demonstrētas tiešraides intervijas ar ministriem un politiķiem, kuru laikā atsevišķos gadījumos intervējamo personu fonā ir izvietoti politisko spēku - politisko partiju un partiju apvienību - vizuālie elementi un saukļi.

Saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto, ar politiskajiem spēkiem saistītu vizuālu elementu izvietošana televīzijas programmās nedrīkst būt pārmērīga, īpaši priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā. Tāpēc, ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt godīgus dažādu politisko spēku konkurences apstākļus pirms gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām, NEPLP ir aicinājusi politisko spēku pārstāvjus, sniedzot intervijas elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, fonā neizvietot politisko spēku simboliku.

NEPLP jau iepriekš informējusi, ka, lai veidotu precīzu un vienveidīgu praksi, 2021.gada sākumā tika izstrādātas un apstiprinātas NEPLP "Vadlīnijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbībai priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā", kā arī organizēts seminārs par šo tēmu.

Saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības jomā var piemērot naudas sodu fiziskajai personai no 50 līdz 500 eiro, bet juridiskajai personai - no 500 līdz 7100 eiro.

Latvijā

Salaspils ir Eiropas Savienības (ES) regulai par alternatīvo degvielu infrastruktūru prasībām atbilstošākā vieta ūdeņraža uzpildes stacijai izbūvei Latvijā, secināts Vidzemes plānošanas reģiona vadībā izstrādātajā pētījumā par ūdeņraža uzpildes staciju telpiskās attīstības koncepciju.

Svarīgākais