Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

VARAM lūdz KNAB izvērtēt Ikšķiles mēra rīcību

© F64, Vladislavs Proškins

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) lūdz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB) izvērtēt Ikšķiles novada domes priekšsēdētāja Induļa Trapiņa rīcības, pašvaldības vārdā noslēdzot līgumu par finanšu līdzekļu ieguldīšanu pašvaldības infrastruktūras objektā, atbilstību likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" noteiktajam regulējumam, ziņo Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) lūdz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB) izvērtēt Ikšķiles novada domes priekšsēdētāja Induļa Trapiņa rīcības, pašvaldības vārdā noslēdzot līgumu par finanšu līdzekļu ieguldīšanu pašvaldības infrastruktūras objektā, atbilstību likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" noteiktajam regulējumam.

VARAM tika saņemta informācija, ka Ikšķiles novada pašvaldībā ir veikti pašvaldības autoceļa atjaunošanas darbi. Ikšķiles novada domes deputāti vēstulē ministriju informējuši, ka iepriekš minētajiem pašvaldības autoceļiem pieguļ Ikšķiles novada domes priekšsēdētāja ģimenei piederoši nekustamie īpašumi, tostarp nekustamais īpašums, kur atrodas viņa dzīvesvieta un kur viņa laulātā organizē saimniecisko darbību.

Savukārt Ikšķiles novada domes priekšsēdētājs Trapiņš vēstulē ministrijai sniedza skaidrojumu, ka pašvaldības ceļu remonts ir tieši saistīts ar derīgo izrakteņu ieguvi un tā transportēšanu uz betona ražotni īpašumā "Tigranas" un konkrētu pašvaldības ceļa posmu izmantošana tika apzināta tikai sarakstē ar VAS "Latvijas Valsts ceļi" pēc tehnisko noteikumu saņemšanas pievadceļa valsts vietējās nozīmes autoceļu V966 izbūvei.

Vienlaikus Ikšķiles novada domes priekšsēdētājs informēja, ka 2020.gada 18.jūnijā tika noslēgts līgums ar SIA "Īpašumi EG" par to, ka uzņēmums ar saviem spēkiem un līdzekļiem veiks iepriekš minēto ceļu rekonstrukciju. Savukārt Ikšķiles novada pašvaldība saskaņā ar līgumu apņēmās "Īpašumi EG" izdot pieprasītajā apjomā atļaujas, lai uzņēmuma tehnika varētu izmantot attiecīgus ceļus un tiltu.

Ņemot vērā likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 11. panta pirmajā daļā noteikto (Valsts amatpersonai ir aizliegts, pildot valsts amatpersonas pienākumus, sagatavot vai izdot administratīvos aktus, veikt uzraudzības, kontroles, izziņas vai sodīšanas funkcijas, slēgt līgumus vai veikt citas darbības, kurās šī valsts amatpersona, tās radinieki vai darījumu partneri ir personiski vai mantiski ieinteresēti) secināms, ka Ikšķiles novada domes priekšsēdētājs, iespējams, rīkojies prettiesiski, noslēdzot līgumu ar SIA "Īpašumi EG" un iekļaujot tajā iepriekšminētos nosacījumus. Tāpat Ikšķiles novada domes priekšsēdētājs, noslēdzot līgumu un atļaujot SIA "Īpašumi EG" veikt pašvaldības ceļa rekonstrukciju, iespējams, pārkāpis likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 18. panta pirmajā daļā noteikto, kas paredz, ka valsts amatpersona drīkst veikt šā likuma 4.panta otrās daļas 3.punktā minētās darbības, kā arī izmantot vai lietot publiskas personas institūcijas mantu un finanšu līdzekļus tikai ārējos normatīvajos aktos paredzētajiem mērķiem un saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību.

Likumā "Par autoceļiem" noteikts, ka pašvaldību ceļu un ielu pārvaldīšana, uzturēšana, projektēšana, renovācija, rekonstrukcija un būvniecība tiek finansēta no pašvaldību līdzekļiem un valsts līdzekļiem. Šo darbu uz pašvaldības ceļiem var veikt ceļa pārvaldītājs (konkrētajā gadījumā pašvaldība) vai konkrētas funkcijas veikšanai pilnvarota persona. Turklāt pašvaldībai, organizējot uzturēšanas, projektēšanas, renovācijas, rekonstrukcijas un būvniecības darbus, jāievēro arī Publisko iepirkumu likumā noteiktais regulējums.

Saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" valsts amatpersonai vai koleģiālajai institūcijai ir aizliegts prasīt vai pieņemt no fiziskās vai juridiskās personas ziedojumu, kā arī cita veida mantisku palīdzību publiskām vajadzībām, ja ziedojums vai palīdzība ietekmē lēmuma pieņemšanu attiecībā uz šo fizisko vai juridisko personu.

KNAB kontrolē likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpildi, kā arī citos normatīvajos aktos valsts amatpersonām noteikto papildu ierobežojumu ievērošanu. Attiecīgi KNAB veic pārbaudes un pārkāpumu gadījumā atbildīgās amatpersonas sauc pie likumā noteiktās atbildības.