Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Medemciems ceļa cilpā

© Romāns Kokšarovs/F64 Photo Agency

Valsts sava uzņēmuma Latvijas valsts ceļi (LVC) personā atradusi veidu, kā tieši Medemciema iedzīvotājiem uzlikt jaunu maksājumu par pārcelšanos uz Pierīgas pļavu ciematu.

Rēķins nav par pļavu zaļumu, ar kādu cilvēki tika izvilināti pārcelties projām no Rīgas. Jāmaksā būs par drošību - par viņu pašu un ļoti daudzu citu cilvēku drošību, kad Medemciema iedzīvotājiem aizliegs veikt kreiso pagriezienu, vai nu izbraucot no ciemata uz Rīgas-Jelgavas šosejas, vai nogriežoties no šīs šosejas uz ciematu. Kreisais pagrieziens šajā gadījumā nozīmē perpendikulāri šķērsot ātrgaitas šoseju divu joslu platumā un veikt manevrus uz pretējā braukšanas virziena šosejas joslām. Šādi organizēta automobiļu kustība kopš 2015. gada novedusi līdz 28 policijas fiksētiem ceļu satiksmes negadījumiem, kuros ir viens bojāgājušais, viens cilvēks guvis smagus miesas bojājumus, bet 13 cilvēki - vieglus miesas bojājumus. LVC ir nākusi klajā ar plānu, kā kustību pārkārtot, bet šis plāns izraisījis maksimāli asus iedzīvotāju un arī Olaines pašvaldības protestus. Pēdējo triju dienu laikā pret to parakstījušies vairāk nekā 600 cilvēku ar izredzēm līdz 2. martam savākt 6000 parakstus. Tas būtu tikai loģiski, jo Medemciemā deklarēti vairāk par tūkstoti iedzīvotāju un krustojumu izmanto arī septiņi tūkstoši Baložu iedzīvotāju.

Kreiso pagriezienu likvidēšana paredz to, ka nokļūšanai Medemciemā no Rīgas pa Rīgas-Jelgavas šoseju turpmāk nāksies braukt garām esošajam krustojumam līdz divlīmeņu krustojumam starp šoseju un Rīgas apvedceļu, izbraukt viadukta lokus un atgriezties līdz pagriezienam uz Medemciemu. Pagrieziens no Medemciema uz Jelgavu turpmāk būs jāsāk ar labo pagriezienu pretējā virzienā uz Rīgu, pārkārtošanos uz šoseja kreiso joslu un no tās ar 180 grādu kreiso pagriezienu Jelgavas virzienā, kas vajadzīgs arī tiem, kuri izmantos krustojumu ar Rīgas apvedceļu pagriezieniem uz citiem mērķiem.

Saprotams, ka lielākas pretenzijas ir pret garo loku braukšanai uz Medemciemu. Šā virziena lietotāji prasa līdzīgu risinājumu kā virzienam uz Jelgavu, t.i., kreiso pagriezienu uz Medemciemu iespējami tuvu tagadējam pagriezienam. Tādā gadījumā divjoslu šosejas perpendikulāra šķērsošana tiktu aizvietota ar manevriem vispirms viena un pēc tam pretējā virziena joslās. Pret LVC plānu ir divi būtiski argumenti.

Pirmkārt, nebūšot solītās satiksmes drošības, jo Rīgas-Jelgavas un Rīgas apvedceļa divlīmeņu krustojums neesot spējīgs pienācīgi apkalpot satiksmes plūsmu, kāda veidosies tad, kad vairāk nekā 1000 automašīnu diennaktī ne perpendikulāri, bet braukšanas joslu mainīšanas režīmā šķērsos ceļu automašīnām, kas brauc uz Jūrmalu vai Salaspili. Tā Neatkarīgajai apliecināja Olaines novada domes priekšsēdētāja padomnieks Kristaps Kauliņš. Par pierādītu šo apgalvojumu varēs pieņemt tad, ja apstiprināsies LVC nolaidība satiksmes plūsmas mērīšanā. Pēc K. Kauliņa teiktā, esot noticis tā, ka šādu mērīšanu LVC pasūtījis un apmaksājis firmiņai, kuras darbinieki skaitījuši no un uz Medemciemu braucošās automašīnas vairākas dienas pēc kārtas vairāku stundu laikā, bet tas viss noticis no rītiem. Tādējādi iegūts absurds rezultāts, ka no Medemciema uz Rīgu diennaktī izbrauc vairāk nekā tūkstotis automašīnu, bet atgriežas tikai 300 automašīnas, kuras LVC tagad grib sūtīt uz viaduktu. Vairāku gadu laikā LVC neliekoties dzirdam, ka skaitīšana bijusi aplama, jo parāda tikai to, ka cilvēki no rītiem brauc uz darbu un vakarā - no darba. Pie 300 automašīnu versijas LVC turējās arī saziņā ar Neatkarīgo. Viadukta ierobežotā kapacitāte varētu būt viens no iemesliem, kāpēc LVC ir vajadzīgs netīšām vai tīšām iegūts, bet noteikti aplams skaitlis.

Otrkārt, LVC plāns paredz par Latvijas valsts naudu palielināt CO2 emisiju, ko gada un gadu gaitā var izplest līdz tūkstošiem un miljoniem tonnu. Runa ir tikai par to emisiju, ko radīs liekie astoņi kilometri, braucot līdz viaduktam un atpakaļ (taisnā līnijā tie būtu 2 x 3,7 km, bet automašīnas taču manevrēs pa kustības joslām). Vadoties no LVC datiem, CO2 emisija iznāktu 3-4 reizes mazāka par patieso. Tagadējā konjunktūrā pavisam nebūtisks apsvērums ir Medemciema un Baložu iedzīvotāju papildu izdevumi par astoņu lieko kilometru nobraukšanu. Tagadējās benzīna cenās rēķinot, tie būtu ap 60 eirocenti dienā, 250 eiro gadā utt. uz katru automašīnu. Tādā veidā tomēr visai ātri varētu sasniegt aptuveno trīs miljonu eiro summu, kāda, pēc K. Kauliņa novērtējuma, pašreizējā cenu līmenī būtu vajadzīga jauna viadukta izbūvei pie Medemciema.

LVC plāna izmaksas ir 160 tūkstošu eiro līmenī. Līdz vakardienai pie šī plāna turējās gan LVC, gan Satiksmes ministrija, kuras reakcija uz jau sākušos skandālu bija tieši tā paša sacerējuma atsūtīšana Neatkarīgajai, kāds jau bija saņemts no LVC. Uz nedēļas beigām izmaiņas vismaz tādas, ka savas vizītes Olaines pašvaldībai apsolījuši LVC valdes priekšsēdētājs Jānis Lange un satiksmes ministrs Tālis Linkaits.