Lai Daugavpilī esošo lidlauku pārveidotu par komerciālu lidostu, būtu jāiegulda vismaz 30-50 miljoni eiro, trešdien Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē sacīja Latvijas Aviācijas asociācijas prezidents Artūrs Kokars.
Komisijas sēdē pārrunāja jautājumu par aviācijas nozares iespējamiem mērķiem 2021-2027.gadā saistībā ar "Nacionālā attīstības plāna 2027" izstrādi, cita starpā pievēršoties arī Daugavpils lidostas attīstībai.
Komisijas deputāti bija vienisprātis, ka Daugavpils lidosta būtu attīstāma, tomēr jābūt skaidram attīstības plānam un finansējumam.
Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Ilze Aleksandroviča skaidroja, ka Eiropas Savienības Kohēzijas fondu regulējums paredz, ka aviācijas pasākumiem līdzekļus piesaistīt nevar. Tas attiecas arī uz reģionālajām lidostām. Viņa norādīja, ka reģionālās lidostas varētu mēģināt piesaistīt finansējumu, kas paredzēts vides un drošības projektiem.
Arī Finanšu ministrijas pārstāvis skaidroja, ka aviācija nav Eiropas Savienības fondu prioritāte un finansējumu tieši lidlauka būvniecībai tādā veidā nevarētu iegūt. Turklāt jāvērtē, cik lielu ieguldījumu lidlauka izveide sniegtu reģiona attīstībā.
Komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis (S) norādīja, ka, spriežot pēc reģionālās lidostas Liepājā, lidostas attīstība palīdz piesaistīt ārvalstu investīcijas un darbojas veiksmīgi. Viņš pauda, ka vajadzētu izvērtēt Liepājas lidostas ietekmi uz Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) attīstību un investīciju piesaisti. Tādā veidā gūstot priekšstatu, kādu ieguldījumu reģiona attīstībā varētu dot Daugavpils lidosta.
Daugavpils domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Lāčplēsis (Latgales partija) norādīja, ka Latvijas plānošanas dokumentos šāda prioritāte ir noteikta, un Daugavpilī lidosta noteikti ir nepieciešama.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāve piebilda, ka šogad ir plānots pētīt iespējamos Daugavpils lidostas attīstības plānu.
Deputāti vienojās, ka Daugavpils lidostas attīstīšanas plāni ir jāiestrādā "Nacionālajā attīstības plānā 2027", jo lidostas attīstīšana varētu veicināt pilsētas izaugsmi, investoru piesaisti un arī ārvalstu studentu piesaisti.
Kokars stāstīja, ka esošā Daugavpils lidlauka pārveide par komerciālu lidostu izmaksātu aptuveni 30-50 miljonus eiro, kas ir vairāk nekā izmaksāja Liepājas lidostas attīstīšana. Kā skaidroja Kokars Liepājā jau bija lidosta, kuru vajadzēja pielāgot atbilstoši sertificēšanās prasībām.
Viņš rosināja, ka iespējamajā Daugavpils lidostā sākotnēji varētu paredzēt aviācijas punktu, kas būtu izmantojams drošībai, medicīnas aprūpei un robežsardzei. Tādā veidā šajā vietā tiktu nodrošināta arī aviācijas degvielas pieejamība reģionā. Savukārt ilgtermiņā varētu izstrādāt plānu arī komerclidlauka izveidei.
Deputāti vienojās, ka aicinās Nacionālajā attīstības plānā iekļaut plānus par Daugavpils lidostas attīstību.