LANOS ražo durvis, lūkas un attīrīšanas iekārtas kuģiem

"Izaicinājums ir katrs jauns projekts, ko mūsu uzņēmumā realizējam no nulles punkta - no sarunas ar klientu līdz projektam uz papīra un gatavām durvīm," teic Pēteris Skrastiņš © Oksana Džadana/F64

Viss, kas saistās ar kuģiem, daudziem šķiet romantikas un aizrautības pilns, taču, ja nākas kāpt uz kāda lielāka vai mazāka kuģa, jahtas vai tamlīdzīgi, ir vērts pievērst uzmanību durvīm – varbūt tieši šī kuģa durvis no A līdz Z ir tapušas Saldus ražotnēs, jo kopš 2008. gada šajā pilsētā izgatavo durvis daudzām pasaules kuģu būves un remonta rūpnīcām. Gadā Saldū kopumā tiek izgatavots ap 4000 durvju, tostarp arī visai ekskluzīviem peldlīdzekļiem ar nestandarta risinājumiem. Vienlaikus uzņēmums ražo bioloģisko notekūdeņu attīrīšanas iekārtu sistēmas, sākot no pavisam maziem, līdz milzīgiem kuģiem. Gadā tiek saražots aptuveni 60 sistēmu. Intervija ar SIA LANOS ražotnes vadītāju Pēteri Skrastiņu.

- Kāda ir uzņēmuma vēsture?

- Esam viens no Norvēģijas koncerna Libra uzņēmumiem Latvijā. Sākotnējais uzņēmuma nosaukums bija Libra metal. 2013. gadā, pievienojoties firmai JETS, kas nodarbojās ar attīrīšanas iekārtu ražošanu, uzņēmuma nosaukums tika mainīts uz LANOS, ko varētu tulkot kā Latvija, Norvēģija, tērauds (pirmie burti no angļu vārdiem Latvia Norway Steel). Saldū strādā vairāki šī koncerna uzņēmumi, kas savstarpēji sadarbojas. Konkrēti LANOS ir kuģu durvju metāla konstrukciju un bioloģisko attīrīšanas iekārtu sistēmu ražotājs. Pašiem uz vietas ir nodrošināts pilns ražošanas cikls. Ļoti minimāli esam atkarīgi no citiem ražošanas uzņēmumiem - pie mums top metāla detaļas, sākot ar lāzergriešanu no metāla loksnēm, kam seko locīšana, metināšana, pirmskrāsošanas apstrāde, pati krāsošana un arī pēckrāsošanas apstrāde. Sākotnēji ražotnē strādāja 15 cilvēku, bet tagad mums ir jau 67 darbinieku kolektīvs. Tālāk mūsu izgatavotā produkcija nonāk uzņēmumos Libra Plast un JETS, kur tā tiek nokomplektēta ar nepieciešamo aprīkojumu, lai būtu gatava montēšanai uz kuģiem.

- Tas šķiet ļoti atbildīgs darbs. Vai durvis ir standartprodukcija vai individuāli projekti?

- Jā, tas tiešām ir atbildīgs darbs, turklāt durvis mēdz būt ļoti dažādas. Mēs specializējamies uz tehnisko telpu un klāja jeb āra durvju ražošanu - tām ir jābūt ļoti precīzām, no pareizā materiāla, kas var būt gan tērauds vai nerūsējošais tērauds, gan arī alumīnijs. Prasības klientiem ir dažādas, tāpēc atšķirīgi ir tehniskie parametri, tostarp metāla biezums un konstrukcija, jo dažādi ir kritēriji - izturība pret ūdens spiedienu, ugunsdrošība un arī citi. Esam izgatavojuši durvis arī krasta apsardzes kuģiem no ložu necaurlaidīgā tērauda.

Izgatavojam ne tikai durvis, bet arī lūkas, piemēram, mūsu izgatavotās lūkas tagad kalpo atjaunotajās Panamas kanāla inženierbūvēs.

Patlaban strādājam pie ļoti interesanta projekta - Rumānijas klientam izgatavojam ļoti liela izmēra durvis, lai no kuģa un kuģī varēti ievest liela izmēra preces - tās ir līdz 3,8 m augstas un 3,0 m platas. Durvīm ir jāspēj izturēt lielu ūdens spiedienu, kā arī jāpasargā no uguns izplatības, ja tā izplatījusies kādā kuģa daļā. Katrs jauns projekts ir izaicinājums, un liels ir gandarījums, kad izdodas realizēt arī sarežģītus projektus.

Piebildīšu, ka katras izgatavotās durvis ir speciāli marķētas un katrs darbs pie tām tiek fiksēts atsevišķos protokolos. Pēc durvju koda var izsekot, tieši kurš darbinieks ir veicis konkrēto operāciju.

- Kurš izstrādā projektus?

- Sākotnēji projektētājs ar klientu pieņem lēmumu, kādas durvis ir nepieciešamas. Tad pie darba ķeras mūsu rasētāji, kuri precīzi izstrādā katru detaļu. Lepojamies, ka Latvijas darbinieki ne tikai veic vienkāršākos darbus, kas savā būtībā arī nemaz nav tik vienkārši, bet arī projektu izstrādi un vadību.

- Vai norvēģi uzstāda ļoti augstus kritērijus?

- Neapšaubāmi - mēs esam pieraduši pie precizitātes, kvalitātes un termiņu ievērošanas. Ja projektam ir jābūt gatavam šodien, tad tam ir jābūt gatavam, kaut vai strādājam 25 stundas diennaktī. Parasti mums ir astoņu stundu darbadiena, bet, ja gadās kāds neatliekams darbs, tad darbiniekiem apmaksājam virsstundu darbu likumdošanā paredzētajā kārtībā, kā arī tad, ja darba diena tiek prognozēta krietni garāka, piegādājam bezmaksas vakariņas. Piebildīšu, ka darba apjoms vidēji gadā kāpj par 25% - tas nozīmē, ka mums uzticas, bet, no otras puses, rodas problēma piesaistīt pietiekami kvalificētu darbinieku, kas spētu paveikt pieaugošo darba apjomu.

- Visā Latvijā ražošanas nozarē trūkst atbilstoši kvalificēta darbaspēka. Kā jūs šo jautājumu risināt?

- Saldus metālapstrādes uzņēmumi, kas šajā pilsētā ir dominējošā nozare, sadarbībā ar Saldus tehnikumu izstrādāja jaunu mācību programmu - metālapstrādes mehāniķis. Ir uzņemta pirmā grupa jauniešu pēc 9. klases, kuri profesiju apgūs programmas Darba vidē balstīta profesionālā izglītība ietvaros. Tas nozīmē, ka jau no pirmajām praktiskajām nodarbībām jaunieši mācās reālā darba vidē. Mums tas ir ļoti svarīgi, jo tā ir iespēja izaudzināt tieši tādus speciālistus, kādi mums nepieciešami. Nereti atnāk pie mums it kā jau sagatavots metinātājs, bet viņš nespēj strādāt ar mūsu iekārtām, jo šeit tiek izmantotas mūsdienīgākas tehnoloģijas nekā skolās. Šajā mācību gadā praksē pieņemsim trīs četrus puišus. Divi no viņiem jau vasarā pie mums ir pastrādājuši un vēlas iegūt atbilstošu diplomu.

Papildus tam mēs pieņemam mācekļus - pieaugušus cilvēkus bez priekšzināšanām - trīs mēnešu laikā viņi tiek apmācīti konkrētu darbu veikšanai.

Uzņēmums pārbaudes laikā piedāvā 965 eiro atalgojumu, bet pēc pārbaudes laika alga var sasniegt 1300 un vairāk eiro pirms nodokļu nomaksas.

- Vai jebkurš var atnākt un teikt: es neprotu, bet gribu būt metinātājs?

- Ir vairāki priekšnoteikumi: pirmkārt, ir jābūt interesei par šo darbu. Liela daļa jauno cilvēku atnāk, iziet cauri ražošanas cehiem, ierauga, ka ir reāli jāstrādā ar metālu, ka darbs nav baltā kreklā un prasa arī fizisko piepūli, uzreiz pasaka, ka viņi to nevēlas. Šeit ne ar vienu neauklēsies - šeit ir jāparāda, ka tiešām gribi strādāt - tad var iegūt profesiju un, iespējams, ar uzņēmuma atbalstu arī tālāku izglītību.

Piebildīšu, ka nāk ne tikai jaunieši, bet arī cilvēki spēka gados. Nosacījums ir arī fiziskā atbilstība šim darbam, tāpēc pirms pieņemšanas darbā ir obligātā veselības pārbaude - šeit nevar strādāt, ja nepietiek spēka vai sāp mugura. Cilvēkam ļoti rūpīgi jāizvērtē, vai viņš spēs strādāt fizisku darbu, jo durvis, kas sver ap 40 līdz 60 kilogramiem, ir jāspēj pacelt un pārvietot dažus metrus.

- Vai ražotne ir aprīkota ar mūsdienīgiem darbagaldiem?

- Jā, tik, cik tas ir nepieciešams, mums ir gan CNC lāzergriešanas iekārta, gan CNC vadības liekšanas preses. Arī citas izmantotās tehnoloģijas ir mūsdienīgas un spēj nodrošināt augstu kvalitāti - protams, darba rokas un fiziskais spēks ir vajadzīgs, jo ne visu var paveikt mašīna.

- Ko, izņemot darba algu, iegūst SIA LANOS darbinieki?

- Es domāju, ka mēs par saviem darbiniekiem rūpējamies labi - visiem ir pilnvērtīgas veselības apdrošināšanas polises, organizējam Ziemassvētku balles un vasaras sporta spēles. Tāpat darbinieki var doties uz ledus halli, baseinu, sporta zāli. Visi pilnībā tiek nodrošināti ar darba apģērbu un apaviem - turklāt darba apģērbu viņi katru pirmdienu saņem tīru. Norvēģu īpašnieki lielu uzmanību pievērš sakārtotai darba videi - esam radījuši apstākļus, lai cilvēki varētu droši strādāt un labi atpūsties starplaikos. Faktiski katrā valdes sēdē tiek skatīti šie jautājumi - tiek jautāts, ko vēl vajadzētu, lai darbinieki justos labi.

Latvijā

Latvijas Mākslas zinātnieku un kuratoru biedrība (LMZKB) un vairākas radošo nozaru organizācijas aicina noteikt viena gada moratoriju to pieminekļu pārvietošanai, kas tiek pamatota ar totalitāro režīmu slavināšanu, šajā laikā aicinot diskutēt par kultūrvides pārmaiņām.

Svarīgākais