Dobeles un Tukuma vēja parkos ļauj izvietot nevis 51, bet tikai 35 vēja turbīnas

© F64 Photo Agency

Vides pārraudzības valsts birojs (VPVB) SIA "Eolus" ir izdevis atzinumu par vēja elektrostaciju parku "Dobele" un "Pienava" būvniecības ieceres ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu, kurā atļauj izbūvēt 35 no sākotnēji plānotās 51 vēja turbīnas, informēja uzņēmuma valdes loceklis Gatis Galviņš.

Paredzams, ka Tukuma novadā varētu tikt izbūvētas 22 vēja turbīnas, bet Dobeles novadā - 13. Divas no atļautajām vēja turbīnām iespējams izbūvēt tad, ja "Eolus" izdosies vienoties ar pieguļošo zemju īpašniekiem un pārvietot tās ārpus nacionālas nozīmes lauksaimniecības teritorijām. Proti, VPVB atzinumā norādīts, ka turbīnu un tām nepieciešamo būvju izveide nacionālās nozīmes lauksaimniecības teritorijās nav pieļaujama.

Birojs neatļauj būvēt virkni no iecerētajām vēja turbīnām dažādu iemeslu dēļ - gan dēļ pārāk tuvu esošām dzīvojamām mājām, gan, lai samazinātu ietekmi uz putniem un sikspārņiem, gan arī atsevišķu citu normatīvu prasību dēļ.

"VPVB ir izvirzījis stingras prasības gan parka būvniecības, gan arī ekspluatācijas laikā. Piemēram, 12 vēja turbīnas būs jāaprīko ar speciāliem risinājumiem apledošanas mazināšanai, bet daļā vēja parka būs jāievēro speciāls darbības režīms, kas mazinās sikspārņu bojāejas risku. Tāpat tiks veikts sikspārņu un putnu monitorings," paskaidroja Galviņš.

Daļai vēja turbīnu jāizstrādā speciāls darbības grafiks, lai apkārt dzīvojošos cilvēkus neapgrūtinātu kustīgās ēnas jeb mirgošanas efekts. Līdztekus būs jāveic arī trokšņu līmeņu mērījumi, lai tie nepārsniegtu noteiktos robežlielumus.

Birojs noteicis arī, ka elektrostaciju būvniecības laikā nedrīkst būt liegta piekļuve tuvumā esošie īpašumiem, vēja parks nedrīkst arī būtiski ietekmēs infrastruktūras un inženierkomunikācijas būvju funkcionēšanu. Tāpat uzņēmumam ir jārealizē meliorācijas sistēmu pārveides projekti.

Būvdarbi plānojami un veicami tā, lai respektētu piegulošu teritoriju izmantošanu un neradītu nesamērīgu apgrūtinājumu vai traucējumus, noteicis VPVB, skaidrojot, ka vibrācijas mazināšanai jāveic pasākumi, lai neradītu riskus ēku un būvju drošībai.

Norādīts arī, ka "Eolus", cik iespējams, jāizvēlas viena ražotāja un viena modeļa turbīnas, lai mazinātu vēja parka negatīvo ietekmi uz ainavu. Tāpat būvniecības laikā ir jānodrošina arheoloģiskā uzraudzība, ja tiek atklātas vēstures liecības vai apbedījumi.

"Atļauto vēja turbīnu skaits ir pilnībā pietiekams, lai šis projekts būtu ekonomiski pamatots, un mēs iesim uz priekšu ar tā turpmāku izstrādi. Ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums ir ļoti svarīgs solis projekta attīstības procesā, un mēs esam ļoti priecīgi par to, cik detalizēti VPVB ir analizējis iecerētā parka darbību un ietekmi uz apkārtējo vidi. Mēs šīs prasības noteikti pilnībā ņemsim vērā un esam pārliecināti, ka mūsu projekts veidos labo praksi vēja parku izveidei Latvijā nākotnē," apgalvoja Galviņš, piebilstot, ka ar stingrām prasībām ir savietojamas vides aizstāvju un iedzīvotāju intereses un nepieciešamība ražot atjaunojamu, tīru enerģiju.

Nākamais solis vēja parka būvniecības sākšanai ir pašvaldību saskaņojums. Pēc būvniecības pabeigšanas parkus uzraudzīs Valsts vides dienests, VPVB, Dabas aizsardzības pārvalde, Veselības inspekcija, kā arī pašvaldības.

Tāpat vēstīts, ka uzņēmums "Eolus" tuvāko četru gadu laikā Dobeles un Tukuma novados par aptuveni 250 miljoniem eiro plānoja būvēt Latvijā lielāko vēja elektrostaciju parku, uzstādot 51 vēja turbīnu, un iecere izsaukusi pretestību vietējo iedzīvotāju vidū.

Vēlāk uzņēmums paziņojis par iespēju izskatīt šādu ieceri arī Jelgavas novada Elejas pagastā.

Latvijā

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) veiks iekšējo pārbaudi par iepirkumu komisijas darbu un specifikācijā iekļautajām prasībām saistībā ar auto īres līgumu, kas paredz maksāt 1100 eiro par vienas automašīnas nomu mēnesī.

Svarīgākais