Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Uz Daugavpili tagad var aizbraukt divreiz lētāk

© F64 Photo Agency

Igaunijas autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express šodien atklāja reisus no Rīgas uz Daugavpili un atpakaļ par divreiz zemākām cenām, nekā prasa Latvijas firmas Nordeka un Daugavpils autobusu parks.

Latvijas pārvadātāju prasītā pamatcena par vienu braucienu starp Rīgu un Daugavpili ir 8,90 eiro, bet igauņi startē ar cenām no 2 līdz 5 eiro. Ne mazāk būtiski, ka viņi neprasa dotācijas ne no Latvijas, ne no Igaunijas. Viens no šādu cenu priekšnoteikumiem ir reisu maršrutu caur Lietuvas pilsētu Biržiem un viena reisa izveidošana no diviem dažādiem starpvalstu reisiem vispirms no Tallinas līdz Biržiem ar pieturu Rīgā un pēc tam no Biržiem līdz Daugavpilij. Pēc šīs pašas shēmas notiks braucieni arī pretējā virzienā.

Ar divu pasažieriem saprotamu un lietojamu reisu Tallina-Rīga un Rīga-Daugavpils pārsaukšanu par reisiem Tallina-Birži un Birži-Daugavpils igauņi vismaz uz laiku apiet nepieciešamību saņemt atļauju šādu braucienu organizēšanai no Latvijas valsts Autotransporta direkcijas (ATD). Pietiek ar to, ka atļaujas devušas Igaunija reisa sākšanai Tallinā un Lietuva - reisa sākšanai Biržos. Lai autobuss Daugavpilī drīkstētu apgriezties braukšanai pretējā virzienā, igauņiem no Latvijas vajadzēja nevis atļauju, bet saskaņojumu. «Atļauju izsniedz valsts, no kuras autobusi izbrauc, un saskaņo valsts, kurā tie pienāk. Mums nebija pamata šādu saskaņojumu nedot,» Neatkarīgajai apstiprināja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš. Viņš tomēr cer, ka izdosies šādu pamatu atrast un tad vērsties pie Igaunijas ar prasību atsaukt tās izdoto atļauju Lux Express veikt pasažieru pārvadājumus starp Rīgu un Daugavpili. Proti, ka ar novērojumiem, ieskaitot ATD darbinieku vizināšanos starp Rīgu un Daugavpili, izdosies dokumentāli pierādīt pašsaprotamo, ka braucēju starp Rīgu uz Biržiem praktiski nav un arī braucēju starp Biržiem un Daugavpili ir tik maz, ka nosaukt šādu pārvadājumu par komerciālu pasākumu nav pamata.

Latvijas iespējamo vēršanos pret Lux Express jauno maršrutu diktē aprēķins, ka Latvijas valstij var nākties jau šogad piemaksāt 1,2 miljonus eiro vietējiem uzņēmumiem Nordeka un Daugavpils autobusu parks, lai tie saglabātu tagadējos deviņus reisus starp Rīgu un Daugavpili par spīti tam, ka trešā daļa šo uzņēmumu tagadējo klientu pārsēstos trijos Lux Express reisos. Ja vietējo uzņēmumu reisu skaits tiks samazināts, tad samazināsies sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība. Pirmkārt, tas skars personas ar invaliditāti, pirmsskolas vecuma bērnus, bāreņus, politiski represētās personas un daudzbērnu ģimenes, jo šīs grupas taču nevarēs saņemt braukšanas maksas atlaides par vairs nenotiekošiem braucieniem. Otrkārt, samazināsies iespējas sagaidīt autobusus pieturvietās trasē Rīga-Daugavpils, pa kuru kursēs mazāk autobusu. Igauņu trase ies no Rīgas uz Skaistkalni, tālāk pa Lietuvu un atpakaļ Latvijā caur Subati, bet autobuss nepieturēs nekur, izņemot Biržus.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks apgalvoja, ka Lux Express biļešu tagadējās cenas ir reklāmas pasākums, kam beigas pienāks neatkarīgi no Latvijas valsts iestāžu sekmēm šo reisu apkarošanā. Lux Express Igaunijā nebūt nevadājot pasažierus par 2,8 eirocentiem kilometrā, kā tas tagad tiek piedāvāts klientiem Latvijā. Pēc viņa rīcībā esošajām ziņām, Lux Express no reisa Tallina-Narva pasažieriem prasot 6,1 eirocentu par kilometru un apmēram šādā cenu līmenī vispār Igaunijā, ko Latvija tagadējā satiksmes ministra Tāļa Linkaita personā izsludinājusi par paraugu autobusu satiksmes uzturēšanā.