Intervija ar pašvaldības AS Daugavpils satiksme valdes locekli Romanu Savicki.
- Tiekoties pagājušā gada rudenī, bija palicis tikai pussolis līdz līguma slēgšanai ar Lietuvas kompāniju Railvec UAB, kas šajā iepirkumā startēja kā starpnieks starp ražotāju un Daugavpils uzņēmumu. Kā pa šo laiku ir mainījusies situācija?
- Līgums ir noslēgts pagājušā gada 26. novembrī. Šobrīd tiek precizēts datums, kad pirmais tramvajs ieradīsies Daugavpilī, bet prognozējam, ka tas būs jūnija vidū.
- Vai jaunie tramvaji tiek ražoti tieši Daugavpils satiksmes vajadzībām?
- Jā, tie ir aprīkoti atbilstoši mūsu vajadzībām - saskaņotas tiek pat uzlīmes un vissīkākās detaļas, tostarp platforma invalīdu un bērnu ratiņu iebraukšanai tramvajā. Arī krāsojumu izvēlējāmies atbilstoši mūsu uzņēmuma krāsām - tas būs sarkans ar dzeltenu, līdzīgi kā oriģinālais Rīgas vagonu rūpnīcas ražoto tramvaju krāsojums. Tā kā jaunie tramvaji Latvijā ieradīsies no Krievijas, tramvajiem jāiziet arī muitas procedūra. Šos jautājumus kārto mūsu sadarbības partneri Railvec.
- Cik ilgs būs tramvaju testa režīms?
- Katrs vagons testa režīmā bez pasažieriem brauks 250 km. Tādējādi mēs pārliecināsimies, vai viss ir kārtībā un pasažieriem šis transports ir drošs. Testa braucieni tiks veikti pilsētas 2. maršrutā, galvenokārt nakts stundās, lai neradītu satiksmes sastrēgumus. Tikai pēc testa braucieniem un nepieciešamo dokumentu saņemšanas parakstīsim pieņemšanas - nodošanas aktu un norēķināsimies par vagonu piegādi. Kamēr nav pārliecības par tramvaju atbilstību, norēķini netiek veikti, un arī Valsts kases finansējums mums netiek izsniegts.
Kopā saņemsim 8 četrasu jeb īsos vagonus, domājams, ka jau līdz jūlija beigām visi tramvaji būs Daugavpilī.
- Ceļš līdz līguma slēgšanai bija visnotaļ garš un sarežģīts. Vai diskusija par to, ka tramvaji ir ražoti Krievijā, proti, Tveras un Sanktpēterburgas rūpnīcās, ir rimusies?
- Mēs rūpīgi sekojam līdzi notikumiem un vismaz reizi mēnesī pārliecināmies, ka konkrētais uzņēmums nav iekļauts sankcijām pakļauto personu sarakstā. Pagaidām viss ir kārtībā - principiālu iebildumu nav nedz Latvijas Republikas Ārlietu ministrijai, nedz Valsts drošības dienestam. Runa ir tikai par reputācijas riskiem. Visas iesaistītās institūcijas, arī Satiksmes ministrija un Centrālā finanšu līgumu aģentūra rekomendē regulāri sekot līdzi notikumiem un pārliecināties, ka uzņēmums nav sankciju sarakstā.
Aprīlī mūsu delegācija devās gan uz Maskavu, kur atrodas ražotāja galvenā mītne, gan uz Sanktpēterburgu, kur norit tramvaju komplektēšana. Piebildīšu, ka detaļu izgatavošana norit Tverā, bet komplektēšanas darbi - uzņēmuma PK Transportnije sistemi Sanktpēterburgas depo. Mums bija iespēja apskatīt tikai ratiņus, jo pārējās sastāvdaļas vēl nebija piegādātas no Tveras.
- Daugavpils var lepoties ar viszemāko sabiedriskā transporta tarifu. Vai esat veikuši izmaiņas?
- Pagājušā gada septembrī tarifs tika paaugstināts no 43 uz 50 eiro centiem par vienu braucienu - vienāds tarifs ir gan tramvajos, gan autobusos. Faktiski tarifs atbilst viena brauciena pašizmaksai, kas gan autobusā, gan tramvajā ir ap 50 centiem. Sabiedrība cenu kāpumu uztvēra bez īpašām emocijām - savā ziņā tagad ir pat vienkāršāk norēķināties ar konduktoru, jo nav jāizdod sīknauda. Paskaidrošu, ka Daugavpilī vēl arvien strādā konduktori, kuri veic ne tikai biļešu pārdošanu, bet arī sociālās funkcijas - pieskata, vai vagonā viss ir kārtībā, palīdz iekāpt un izkāpt veciem cilvēkiem, invalīdiem un māmiņām ar ratiņiem, dod padomu, kā labāk nokļūt vienā vai otrā vietā. Piepildīšu, ka starpkaru Latvijas laikā konduktorus dēvēja par vagonu saimniekiem - manuprāt, tas ir ļoti precīzs nosaukums. Līdz ar konduktoru klātbūtni mums ir nepieciešama mazāka bezbiļetnieku kontrole - kontrolieru štatu esam samazinājuši no 10 uz 5 cilvēkiem, savukārt konduktoru amatā nodarbinām 150 daugavpiliešus.
- Vai neplānojat ieviest elektroniskās biļetes?
- Šobrīd ir plānots izsludināt konkursu par mobilo validatoru iegādi, kas atradīsies pie konduktora. No 1. septembra skolēniem, kuriem pienākas braukšanas maksas atlaide 100% apmērā, tiks izsniegtas pilsētnieka kartes. Validējot šo karti, varēsim veikt elektronisko uzskaiti. Atgādināšu, ka saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 371 līdz 2020. gada beigām visiem pārvadātājiem ir jānodrošina elektroniskās uzskaites sistēmas izmantošana tām pasažieru kategorijām, kam piešķirti braukšanas maksas atvieglojumi. Skolēniem vēlāk pievienosies arī citus atvieglojumus saņemošo pasažieru uzskaite. Ir nepieciešams laiks, lai cilvēki pierastu pie jaunās sistēmas - vēlāk domāsim, kā uzlabot servisu tiem, kuri maksā pilnu brauciena cenu.
- Jau pagājušā gada rudenī noslēgumam tuvojās jaunās tramvaja līnijas būvniecība, kas pasažierus aizvedīs līdz slimnīcai un populārajai atpūtas vietai pie Stropu ezera. Kad tā būs gatava un sāks kursēt tramvajs?
- Pēc tehnoloģiskā pārtraukuma būvnieks strādā ar pilnu jaudu. Priecājamies, ka laika apstākļi ir labvēlīgi un darbi rit raiti. Šobrīd ir pabeigti būvdarbi vairāk nekā 80% apjomā no kopējā projekta - atlicis izbūvēt tikai pagriezienus. Sakarā ar to uz 2 nedēļām ir slēgta tramvaju kustība no Valkas ielas līdz apgriešanās aplim pie Stropu ezera, jo tiek savienota vecā un jaunā līnija. Lai nodrošinātu iedzīvotāju pārvadājumus, uz šo maršruta posmu esam novirzījuši autobusus. Vēl atliks labiekārtošanas darbi, domāju, ka rudenī šeit sāks kursēt tramvaji.
- Šovasar ieplānota tramvaju ceļu rekonstrukcija centra rajonā. Vai darbs jau ir sācies?
- Pagājušajā nedēļā saņēmām pēdējos inženiertīklu turētāju saskaņojumus. Reālie rekonstrukcijas darbi centrā no Vienības ielas līdz Stacijas ielai sāksies jau tuvāko nedēļu laikā. Projekta ietvaros tiks veikta gan kontakttīkla, gan sliežu nomaiņa, izveidoti jauni pagriezieni, veikti labiekārtošanas darbi. Jaunā pagrieziena izbūve ļaus savienot Veco forštati ar pilsētas centru, tādējādi audzējot arī pasažieru skaitu. Plānojam, ka 2. maršrutā pasažieru skaits pieaugs līdz 300 tūkstošiem gadā. Pašlaik, lai nokļūtu no Vecās forštates līdz pilsētas centram, ir jāpārsēžas, savukārt pēc pagrieziena izbūves pārsēšanās nebūs vajadzīga - maršruts būs ērts un iedzīvotājiem ļoti izdevīgs.
- Vai uz rekonstrukcijas laiku tiks saglabāta tramvaju kustība centra teritorijā?
- Protams, mēs nedrīkstam atslēgt tik nozīmīgu pasažieru pārvietošanās artēriju. Būvnieks ir solījis organizēt darbus tā, lai nevajadzētu pilnībā apturēt tramvaju satiksmi.
- Ar šo projektu nebeidzas Daugavpils vajadzības sabiedriskā transporta tālākā attīstībā. Vai ir plāni un idejas?
- Tā kā Rīgas Skanstes tramvaja projekts ir atcelts un atbrīvojušies līdzekļi, kas pieejami no ES fondiem, esam aktualizējuši savu projektu, lai pretendētu uz daļu no šī finansējuma. Ir sagatavots un iesniegts izskatīšanai projekts par tramvaja līnijas rekonstrukciju no Parādes ielas līdz Cietoksnim. Šī projekta īstenošanai ir nepieciešami aptuveni 6 miljoni eiro. Ja mums izdosies šos līdzekļus iegūt, tad atjaunots būtu viss tramvaju kontakttīkls, kas ļautu ar pantogrāfiem braukt visos maršrutos. Tāpat ceram uz finansējumu jaunas līnijas izbūvei, kas dotu iespēju savienot visus esošos maršrutus un bez pārsēšanās ar tramvaju nokļūt arī no Ķīmiķu mikrorajona līdz Stropiem, kas ir populāra atpūtas zona. Gribētu šo naudu piesaistīt arī papildu tramvaju iegādei. Kopējā projektu summa varētu pārsniegt 10 miljonus eiro. Protams, mēs neesam vienīgie, kas pretendē uz Skanstes tramvaja finansējumu.
- Vai izmaiņas un uzlabojumi gaidāmi arī pilsētas autobusu sistēmā?
- Mūsu lielākā problēma ir novecojušais autobusu parks - Solaris autobusi, kas šodien ir ekspluatācijā, ir iegādāti tūlīt pēc 2000. gada, un daudzi no tiem ir nobraukuši vairāk par miljonu kilometru. Novecojušais autobusu parks prasa nesamērīgi lielus ieguldījumus remontā - ir skaidrs, ka mūžīgi remontēt mēs tos nevarēsim. Pagājušajā gadā tikai remontam un rezerves daļām iztērējām par 50 tūkstošiem vairāk, nekā plānots, sasniedzot nepilnus 150 tūkstošus eiro. Šobrīd apritē ir 28 Solaris autobusi, kas veido lielāko daļu no autobusu parka.
Domes centralizēto iepirkumu nodaļai esam iesnieguši jaunu autobusu iepirkuma specifikāciju projektu. Esam ieplānojuši iegādāties Eiro 6 dīzeļdzinēju autobusus. Protams, izskatījām variantus arī par elektrodzinēju un gāzes dzinēju autobusu iegādi, bet secinājām, ka šādu autobusu apkalpošanai mums nav remontbāzes un darbinieku, kuri to spētu darīt. Būtu vajadzīga jauna remontbāze un speciāli apmācīti cilvēki. Vienlaikus elektrobusu cena ir ļoti augsta - ap 500 tūkstoši eiro, savukārt autobusi ar dīzeļdzinējiem maksā ap 250-300 tūkstoši. Jaunie autobusi mums palīdzētu būtiski ietaupīt ne tikai remontizdevumus, bet samazinātu arī ekspluatācijas izmaksas, jo degvielas patēriņš jaunajiem Eiro 6 dīzeļdzinējiem ir būtiski mazāks.
- Cik daudz jaunu autobusu ir vajadzīgs? Kāds ir iespējamais finansējuma avots?
- Kopumā mums vajadzētu vismaz 15 lielus un 10 mazus jaunus autobusus. Man nav precīzi zināms, kāds būs finansējuma avots, jo, tā kā kopējā summa pārsniedz 500 tūkstošus eiro, iepirkumu izsludinās domes centralizēto iepirkumu nodaļa, nevis Daugavpils satiksme - iespējams, ka tas būs aizņēmums. Vēlējāmies iepirkuma konkursu izsludināt jau aprīļa beigās, bet vēl neesam saņēmuši domes lēmumu. Tiks sasaukta iepirkuma komisija, kas vēlreiz izskatīs mūsu sagatavoto tehnisko specifikāciju un izsludinās iepirkumu. Domājam, ka jau pēc pusgada būs skaidrība un jaunus autobusus Daugavpilī varētu ieraudzīt nākamā gada sākumā.
Tramvaju infrastruktūras un ritošā sastāva atjaunošana tiek veikta Kohēzijas fonda projektā Nr.4.5.1.1/16/I/003 Videi draudzīga sabiedriskā transporta attīstība Daugavpils pilsētā.