Dabiskais dzeramais ūdens Ķekavas avots ir viens no pašiem populārākajiem produktiem Latvijas tirgū. Kopš 2003. gada, pateicoties pircēju atzinīgajam vērtējumam, tas deviņas reizes ieguvis Gada preces statusu.
Par ūdeni Ķekavas avots un citiem SIA Simeks ietvaros ražotajiem produktiem uz sarunu aicinājām SIA Simeks komercdirektoru Sergeju Krivoručko.
- Kā tiek iegūts ūdens, ko veikalos atpazīstam ar zīmolu Ķekavas avots?
- Ķekavas avots ir dabisks dzeramais ūdens, kas tiek iegūts no diviem 153 metrus dziļiem artēziskajiem urbumiem tiešā ražotnes tuvumā, kas atrodas Ķekavas novada Jaunsilos. Uzsveru, ka tas ir dabisks ūdens, kurš pirms pildīšanas pudelēs netiek ķīmiski apstrādāts, bet gan tikai un vienīgi filtrēts ar mehāniskajiem filtriem. Tādējādi tas neko nezaudē no savas pirmatnējās būtības. Ūdens ķīmiskais sastāvs, kā arī garšas īpašības ir piemērotas jebkuram cilvēkam, jebkurā vecumā. To bez ierobežojumiem var lietot arī cilvēki ar veselības problēmām, grūtnieces un bērni.
Pašlaik rūpnīcas cehi ir aprīkoti ar mūsdienīgām vairāku valstu - Itālijas, Austrijas, Polijas, ASV un Vācijas - iekārtām, kas nodrošina ražošanas jaudu līdz 6000 pudelēm stundā. Visi ražošanas posmi - pudeļu pūšana, liešana, aizvākošana, etiķešu uzlīmēšana un iepakošana - veido vienotu automatizētu procesu kopumu. Izmantojot modernizēto aprīkojumu, ir izdevies būtiski paplašināt saražotās produkcijas apjomu, paplašināt dzērienu sortimentu, uzlabot produkcijas ārējo izskatu. Tāpat produktu augsto kvalitāti ir atzinušas attiecīgās iestādes - Latvijas sertifikācijas centrs Latsert uzņēmumam piešķīris atbilstības sertifikātu, kā arī uzņēmumā izveidota produktu drošības sistēma HACCP.
- Kas, jūsuprāt, ir noteicošais faktors, kāpēc cilvēki tik ilgstoši - nu jau teju 20 gadu - kā pirmo dzeramā ūdens izvēli izdara par labu Ķekavas avotam?
- Tas ir nemainīgi augstas kvalitātes un cenas līdzsvars. Mūsu uzņēmumam nekad nav nācies saskarties ar kvalitātes problēmām, nemaz nerunājot par kādas partijas atsaukšanu no tirdzniecības vietām. Ik rītu tehnologs un laboranti pārbauda saražotās produkcijas kvalitāti, un tikai tad ūdens dodas pie patērētājiem. Piebildīšu, ka jau sākotnēji par savu mērķi izvirzījām kvalitāti - respektīvi, piedāvāt patērētājiem ideālu ūdeni, jo no ūdens ir atkarīgi visi cilvēka fizioloģiskie procesi.
- Ķekavas ūdens ir ļoti pieprasīta prece, un varētu domāt, ka nu jau 20 gadu uzņēmums tikai pelna naudu. Vai tiek veiktas investīcijas darbības paplašināšanā, modernizācijā?
- Investīcijas ir nepieciešamas jebkurai ražošanai. Pirms diviem gadiem pusmiljonu eiro ieguldījām ražošanas paplašināšanā - vienlaikus bija divi ieguvumi - palielinājās ražošanas jauda un samazinājās elektroenerģijas patēriņš.
Šogad veicam investīcijas ieiešanai jaunā segmentā - ja līdz šim mūsu piedāvājumā bija 0,5 l; 1 l; 1,5 l un 2 l pudeles, tad pavisam drīz nāksim klajā ar Ķekavas avota ūdeni 5 litru pudelēs. Piebildīšu, ka pirms diviem gadiem dažādojām sortimentu, sākot piedāvāt ūdeni 1 l pudelēs ar tā saukto sporta korķi, kas ir ļoti ērts lietošanā. Mūsu centieni pilnā mērā attaisnojās - šādi pildīts ūdens 2016. un 2017. gadā ieguva Gada preces nosaukumu.
- Vai esat apguvuši arī eksporta tirgus?
- Jā, taču jāteic, ka ieiet eksporta tirgos ir ļoti sarežģīti un tas aizņem daudz laika un prasa lielas investīcijas. Visapjomīgākā sadarbība mums ir ar Ķīnu, kas ūdeni no Latvijas izvēlējās, divu iemeslu vadīti. Pirmkārt, Ķīna labāk uzticas mazpazīstamiem zīmoliem, jo apzinās, ka lielo pasaules zīmolu produkcija bieži tiek viltota. Otrkārt, viņos uzticību izraisīja Latvijas tīrā daba - meži un ūdeņi. Protams, arī garšas niansēm bija sava loma. Sarunas par sadarbību ilga trīs četrus gadus - viņi brauca pie mums, mēs braucām pie viņiem, sūtījām produkcijas paraugus, kas tika testēti un pārbaudīti, līdz tika pieņemts galīgais lēmums par to, cik un kādu produkciju vēlas ķīnieši. Interesanti, ka Ķīna izvēlējās ūdeni ar zīmolu Ķekavas avots, nevis mūsu eksporta produktu līniju Della. No Ķīnas saņemam daudz pozitīvu atsauksmju un paldies vārdus par tiešām kvalitatīvu dzeramo ūdeni.
- Jūsu mājaslapā lasāms, ka ražojat arī aromatizētos dzērienus, taču neesmu manījusi tos veikalu plauktos. Kāpēc?
- Latvijas sabiedrības ēšanas un dzeršanas paradumi pēdējo piecu gadu laikā ir būtiski mainījušies - visi vēlas dzīvot, ēst un dzert veselīgāk. Līdz ar to ir sarucis pieprasījums pēc aromatizētiem un saldinātiem dzērieniem - arvien biežāk izvēle ir par labu dabiskam negāzētam ūdenim. Mēs neuzskatām par mērķtiecīgu investēt līdzekļus aromatizēto un saldināto dzērienu tirgus daļas iekarošanai, tāpēc šos produktus ražojam eksporta tirgiem, kur pēc tiem ir liels pieprasījums.
- Tajā pašā laikā veikalos ir nopērkams jūsu uzņēmumā ražots kvass Jaunsili Premium. Vai tas nav saldināts un aromatizēts dzēriens?
- Nē! Atzīstu, ka pirms kvasa Jaunsili Premium nonākšanas tirgū ražojām kvasu Jaunsili - faktiski to varēja nosaukt par limonādi ar kvasa garšu. Taču nu jau esam pārtraukuši šā produkta ražošanu, aizstājot to ar dabiski raudzētu kvasu, ko var atpazīt ar nosaukumu Jaunsili Premium. Uzņēmuma ietvaros nav savas kvasa raudzētavas, tāpēc no sadarbības partnera, kam ir šādas iekārtas, iepērkam noraudzētu kvasu, bet šeit to pasterizējam, pildām pudelēs un nosūtām uz tirdzniecības vietām. Mūsu uzmanības fokusā ir patērētāja vēlmes un vajadzības, tāpēc piedāvāto produktu kvalitāte ir visaugstākajā līmenī.