Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Ceļu remontu prioritāte šogad - ūdens atvades sistēmu sakārtošana grants ceļiem

© F64 Photo Agency

Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) šovasar kā prioritāti izvirzīja ūdens atvades sistēmas sakārtošanu grants ceļiem. Kopumā šai vasarai ūdens atvades sakārtošana bija ieplānota vairāk nekā 50 ceļu posmos, līdz septembra beigām ir pabeigta trešdaļa no plānotajiem posmiem, darbi norit joprojām. Vienlaikus LAU veica grants segumu atjaunošanu un dubulto virsmu uzklāšanu, kā arī citus ikdienas uzturēšanas darbus.

Naudas ilglaicīgiem ikdienas uzturēšanas darbiem mazliet vairāk

Šogad rastas iespējas paveikt vairāk ikdienas uzturēšanas darbu, kas nodrošina ceļu caurbraucamību, pievēršot lielāku uzmanību tādu darbu veikšanai, kas atstāj ilgtermiņa ietekmi. Turklāt uzsvars likts uz grants ceļu sakārtošanu.

Papildu finansējums rasts iekšējo līdzekļu ekonomijas rezultātā, efektivizējot uzņēmuma iekšējos resursus un procesu pārvaldību.

Kopējais valsts galveno autoceļu (ar melno segumu) stāvoklis uzlabojas, kas nozīmē, ka samazinās uzturēšanas izmaksas galveno valsts autoceļu uzturēšanai, tostarp bedrīšu remontam. Atbilstoši noteiktajiem normatīviem tiek nodrošināti ierastie valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas pienākumi - patlaban tiek veikti visi ierastie darbi, kā arī norit gatavošanās ziemas sezonai.

LAU

Aktualitāte - ūdens atvades sistēmas

Tā nav šī brīža atziņa, bet gan gadsimtiem zināma lieta, ka ceļa vislielākais ienaidnieks ir ūdens, tāpēc kā prioritāti LAU ir izvirzījis ūdens atvades sistēmu sakārtošanu, kas paredz ne tikai grāvju atjaunošanu un rakšanu un caurteku nomaiņu, bet arī apauguma noņemšanu un krūmu pļaušanu. Šim gadam kopumā bija paredzēta ūdens atvades sakārtošana vairāk nekā 50 ceļu posmos visā Latvijā. Līdz septembra beigām ir nomainīts 3453 m bojāto caurteku, iztīrīti grāvji 155 237 m³, noņemts nomaļu apaugums 60 689 m3 apjomā. Ir saprotams, ka nav iespējams vienlaikus veikt darbus visās vietās, kur tas nepieciešams, liela uzmanība tiek pievērsta plānošanai - vispirms tiek sakārtotas kritiskākās vietas, kurās nepietiekama ūdens atvade atstāj vislielāko iespaidu uz ceļiem - tās vislabāk iezīmējas rudens lietavu un pavasara palu laikā. Autoceļu posmi ir apzināti, katrai vietai ir sagatavoti nepieciešamo darbu plāni, kas šobrīd tiek realizēti.

Grants ceļš pēc savas būtības ir pakļauts laikapstākļu ietekmei, tāpēc ir likumsakarīgi, ka lietavās un pavasara šķīdonī tā nestspēja ir samazināta. Protams, no sociālā viedokļa raugoties, tas ir ļoti sarežģīti, jo iedzīvotājiem ir jāpārvietojas, operatīvajiem dienestiem ir jānokļūst izsaukuma vietā, lauksaimniekiem ir jātiek uz lauka. Tādēļ LAU arī šādos apstākļos veic nepieciešamos pasākumus autoceļa caurbraucamības nodrošināšanai.

Rezumējot vasarā paveikto, var secināt, ka LAU veiktie pasākumi ūdens atvades sistēmu sakārtošanā situāciju uzlabos - ūdens tiks novadīts, un ūdens ietekme uz ceļa konstrukciju mazināsies. Tomēr pieredze rāda, ka arī uz savu laiku nokalpojušiem grants autoceļiem ar lieliem ceļmalas grāvjiem, bet ekspluatācijas laikā sagrautiem konstruktīvajiem slāņiem lietus un atkušņa laikā satiksmes ietekmē ceļš var sākt šķīst.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā