"Igate" – lielākais nodokļu maksātājs Zemgalē būvniecības nozarē

UNIKĀLI. Gan topošais slidotavas jumts, gan ieplānotais pārsegums estrādei Pasta salā ir Latvijas mērogā unikāli projekti. Liekta līmēta koka konstrukcijas ir izgatavotas rūpnīcā IKTK, bet to montāžu veic Igate būve. Tirgū esam jau vairāk nekā divdesmit gadus – šajā laikā esam guvuši lielu pieredzi un pārliecību, ka katrs eiro ir jānopelna ar kvalitatīvu darbu, uzsver Māris Peilāns © Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Runājot par ceļu būves kompāniju Igate un ar to saistītajiem uzņēmumiem Igate būve un lielizmēra liekti līmētu koka konstrukciju rūpniecisko pētījumu centru IKTK jeb Inovācijas koka tiltos un konstrukcijās, jāuzsver, ka visi šie uzņēmumi par savu vadmotīvu ir izvirzījuši un realizē dzīvē kvalitāti, inovācijas un godprātīgu darbību gan attiecībā uz pasūtītājiem, gan valsti, gan darbiniekiem.

Apliecinājums, ka tie nav tikai vārdi, bet realitāte, ir augstie novērtējumi dažāda mēroga un jomu konkursos par jau paveikto, kā arī saņemtais VID atzinības raksts kā būvniecības nozarē Zemgalē lielākajam nodokļu maksātājam uz vienu darba ņēmēju. Pagājušajā gadā tikai darbaspēka nodokļos Igate samaksājusi gandrīz divus miljonus eiro. Lielākā daļa Igates un saistīto uzņēmumu darbinieku ir jelgavnieki.

Par VID atzinības saņemšanu uzņēmuma vadītājs Māris Peilāns teic: «Zināmā mērā tas mums bija pārsteigums. Protams, ir ļoti patīkami, ka esam novērtēti un saņēmuši atzinību, bet nekas īpašs tam netika darīts - mēs vienkārši strādājam - esam atbildīgs uzņēmums, kas godprātīgi maksā visus likumdošanā paredzētos nodokļus pilnā apmērā.»

Savai pilsētai - Jelgavai

Taču nodokļi nav vienīgais atbalsts no uzņēmuma, kurš ir sociāli atbildīgs arī ārpus savas tiešās darbības. Ja nacionālā mērogā Igate valsts simtgadē atbalstīja latviešu ģeologu pirmo ekspedīciju Antarktikā, tad pilsētas un reģiona mērogā Igate ir ilggadējs futbola kluba Jelgava un citu sporta aktivitāšu atbalstītājs. Biedrība Futbola klubs Jelgava piesaistījusi valsts un privāto finansējumu divu jaunu futbola laukumu būvniecībai, ko dzīvē īstenoja Igate. Būvnieks gandrīz visu ir paveicis, atliek Latvijas Futbola federācijas īstenotā mākslīgā seguma ieklāšana vienā no laukumiem. Daļu no padarītā Igate dāvina klubam kā papildu atbalstu ārpus tā, ko klubam novirza katru gadu. Par daļu darbu būvnieks gaida atlīdzību no kluba, kurš centīsies to sagādāt. Māris Peilāns neslēpj sarūgtinājumu: «Tas, ka sporta būvju Jelgavā bija par maz, ir pilnīgi skaidrs, jo redzam, ka joprojām piepildīts ir ne tikai Olimpiskā centra stadions, kuru futbola klubs Jelgava iepriekš izmantoja vairāk, bet arī jaunajos laukumos kūsā dzīvība. Diemžēl ārpus pašvaldības darbinieku atsaucīgās sadarbības pati dome nav atbalstījusi jauno stadionu būvniecību - līdzekļus to celtniecībai klubs meklēja gan valsts gaiteņos, gan pie vietējiem uzņēmējiem un privātajiem investoriem. Es domāju, ka veiksmīgā privāto investoru piesaiste zināmā mērā saistīta ar Igates līdzdalību projekta īstenošanā, jo viņi redzēja, ka Igate darbu izdarīs kvalitatīvi un laikā. Vīlušies esam arī konkursa rezultātos par tirgus rekonstrukciju un nomas tiesībām uz 30 gadiem - izstrādājām ļoti labu piedāvājumu, piesaistījām citu valstu kompāniju, lai atbilstu visiem konkursa kritērijos ierakstītajiem noteikumiem, taču pašvaldības izsludinātajā konkursā zaudējām citai kompānijai. Jāuzdod jautājums, kā var sanākt tā, ka tik vērienīgu konkursu vinnē kompānija, kas iepriekšējā gadā nodokļos samaksājusi 100 reižu mazāk nekā Igate?»

Gatavi darīt vēl vairāk

Uzņēmuma vadītājs izbrīnīts, ka vienlaikus ar Valsts ieņēmumu dienesta apbalvojumiem vai uzslavām no pašvaldības puses nākas dzirdēt nemitīgus atgādinājumus, ka nodokļi ir jāmaksā, ko Igate arī godprātīgi dara, bet pasūtījumus saņem citi. Igate nesen nolēma pacīnīties par Loka maģistrāles pārbūves konkursu, apstrīdot tā rezultātus kā neadekvātus, jo uzņēmumu apvienība, kurai nav tāda mēroga ceļu un ielu pārbūves pieredzes pašu spēkiem, uzvarējusi ar apšaubāmu solīšanu. «Jā, nevar noliegt, ka mūsu piedāvājums bija dārgāks. Uzsvēršu, ka, izstrādājot piedāvājumus, mēs iekļaujam pilnīgi visus izdevumus un riskus, lai realizācijas stadijā nevajadzētu veikt nekādas izmaiņas un projekta gala izmaksas saskanētu ar iepirkumā norādītajām. Nav noslēpums, ka nereti būvniecības kompānijas, lai uzvarētu iepirkumā, sastāda nepilnīgu tāmi un tad sākas: mēs nebijām ierēķinājuši, mēs nepaspēsim, ir radušies papildu apstākļi utt., kā rezultātā galējās projekta izmaksas būtiski pieaug,» skaidroja Peilāns.

Attīstās koka konstrukciju ražošanas nozare

Lai gan mītnes vietā - Jelgavā - Igatei darba apjoms no kopējās kapacitātes ir salīdzinoši mazs, nevar teikt, ka savā pilsētā viņiem nebūtu iespējas parādīt, ko tās darbinieki un saistītie uzņēmumi spēj. Patlaban būvniecības stadijā ir liekta līmēta koka konstrukcijas jumta izbūve Pasta salas slidotavai, bet perspektīvā līdzīgas konstrukcijas jumts tiks uzbūvēts arī Pasta salas estrādei. Abus projektus dabā realizē Igate būve. Jāpiebilst, ka līmēta liekta koka lielizmēra konstrukcijas dažādu objektu celtniecībā tiek izmantotas arvien biežāk ne tikai Latvijā, bet arī citviet pasaulē - būtībā var teikt, ka Latvija šobrīd mēģina atgūt iekavēto - radīt objektus, kam līdzvērtīgi pasaulē jau sen nav nekas ekskluzīvs. Līdz ar rūpniecisko pētījumu centra IKTK attīstību ir pavērušies arī Eiropas tirgi. Liekta līmēta koka konstrukcijas tiek izmantotas tiltu, brīvdabas estrāžu un citu plašu publiski pieejamu ēku vai pārsegumu būvniecībai.

Līdz šim ievērību izpelnījusies Igate būve radītā Dobeles novada Krimūnu estrāde, IKTK gatavoja konstrukcijas arī gājēju tiltam pār šoseju pie Tērvetes dabas parka, tapšanas stadijā ir gājēju tilts Strenčos, kā arī IKTK Ozolnieku novadā tapušās koka konstrukcijas nogādātas tilta būvei Norvēģijā. Māris Peilāns uzsver: «Visi iepriekš minētie objekti ir bezprecedenta projekti Latvijā un lielākoties tapuši sadarbībā ar pašvaldībām, kuras spēj ielūkoties nākotnē, uzņemties atbildību un uzticēties ražotājam un būvniekam.»

Karstākais darbs laiks

Ceļu būves kompānijas projektu vadības grupas darbinieki nav slinkojuši arī ziemā - ir rūpīgi sekots līdzi valsts un pašvaldību izsludinātajiem konkursiem, izstrādāti pieteikumi un daudzos gadījumos saņemti pasūtījumi. Kā vienu no šīs vasaras lielākajiem izaicinājumiem uzņēmuma vadītājs vērtē Merķeļa ielas remontdarbus Rīgā. Tāpat sarežģītos apstākļos tiek realizēts projekts Mārupes novadā, un jauna iela jāuzbūvē Dobelē. Vienlaikus darbi noritēs Jelgavas-Tukuma šosejas divos posmos, kuriem pasūtītājs ir Latvijas valsts ceļi. Turpinās ilgtermiņa darbi Latvijas un Krievijas robežas infrastruktūras izbūvē. «Darbu gaitā izveidojušās labas attiecības ar vairākām Latvijas novadu pašvaldībām, kas savukārt mums uzliek vēl lielāku morālo atbildību par projekta īstenošanas kvalitāti, termiņiem un ilglaicīgu kalpošanu - tā ir savstarpēja sinerģija, kuras ietvaros top tiešām lieliski objekti, kas priecē ilgus gadus. Vēl arvien ar prieku atceros Dobeles Tirgus laukuma rekonstrukciju un citus novadā paveiktos darbus, tostarp inovatīvo Krimūnu estrādi, jo Dobeles novadā strādāt ir viegli - arī sarežģītas situācijas tiek risinātas ātri un konstruktīvi, jo gan mums, gan pašvaldībai ir viens mērķis.