Bauskas autobusu šoferi gatavojas jaunam streikam

Bauskas novadā reģistrētā pasažieru pārvadāšanas uzņēmuma SIA "AIPS" šoferi sadarbībā ar Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrību (LAKRS) gatavo streika pieteikumu, informēja bijušais uzņēmuma šoferis Juris Dubinskis.

Bijušais "AIPS" darbinieks stāstīja, ka šoferi sagatavojuši streika pieteikumu, lai risinātu sasāpējušo atalgojumu un darba laika jautājumu, jo notikušais streiks uzlabojumus neesot nesis.

Pēc aprīļa sākumā notikušā šoferu piketa Dubinskim nācies pamest darbu "AIPS". Pēc autobusu vadītāja teiktā, uzņēmuma vadība norīkojusi cilvēkus, kas sekojusi viņa darbam un fiksējusi pārkāpumus, ko viņš it kā izdarījis. Šoferis klāstījis, ka vairāku gadu garumā viņam esot bijis tikai viens pārkāpums, bet pēc uzņēmuma vēršanās pret viņu fiksēti uzreiz četri.

"Esmu atzinis vienu, un atzīstu, ka savā dzimšanas dienā, braucot pa lauku ceļu, runāju pa telefonu, uzklausot apsveikumu," skaidroja Dubinskis.

Pārējos pārkāpumus viņš neatzīst, tomēr piekritis pamest darbu AIPS, pamatojoties uz abu pušu vienošanos, jo neesot gatavs tiesāties.

Bijušais "AIPS" darbinieks stāstīja, ka šoferi sagatavojuši streika pieteikumu, lai risinātu sasāpējušo atalgojumu un darba laika jautājumu, jo notikušais streiks uzlabojumus neesot nesis. Pieteikumu esot parakstījusi lielākā daļa autobusu vadītāju. Iespējams, parakstu būtu bijis vēl vairāk, bet daļa šoferu ir atvaļinājumā. Streika pieteikšanai nepieciešamie dokumenti un procedūras tiek kārtoti sadarbībā ar LAKRS.

"AIPS" valdes loceklis Jānis Kļaviņš ir informēts, ka notikusi arodbiedrības biedru sapulce, taču viņš uz to neesot aicināts un par tur lemto nezinot. Vienlaikus viņš apgalvoja, ka uzņēmuma nodrošināto algu apmērs ir pirmajā pieciniekā visā Latvijā, taču iepriekš šoferu prasīto apmaksu - septiņus eiro stundā - pārvadātājs nevar nodrošināt. Daļēji arī tāpēc, ka Autotransporta direkcija (ATD) nespēj norēķināties ar pārvadātajiem.

Saistībā ar Dubinska atbrīvošanu no darba "AIPS" priekšnieks bija mazrunīgs, vien skaidroja, ka tā notikusi, abām pusēm vienojoties. Šofera pārkāpumu, izsniedzot nepareizo biļeti, esot fiksējis ATD norīkotā uzņēmuma pārstāvis, savukārt sūdzība par tālruņa lietošanu braukšanas laikā esot saņemta no kāda pasažiera.

Jau vēstīts, ka aprīļa sākumā LAKRS Bauskā rīkoja piketu, lai vērstu sabiedrības uzmanību neapmierinošajai situācijai pasažieru autopārvadājumu sektorā. Sapulce rīkota arī ar mērķi vērst darba devēja un valdības uzmanību nepieciešamībai nodrošināt darbiniekus ar cienīgu darba samaksu, pienācīgu atpūtu un atbilstošiem darba apstākļiem transporta darbiniekiem, it īpaši autobusu vadītājiem.

Kļaviņš aģentūrai LETA skaidroja, ka šoferi pieprasa 2,5 reizes lielāku algu, kas līdzinās Vācijas autobusu vadītāju atalgojumam. Pēc viņa teiktā, Latvijas pārvadātāji šādu tarifu par paveikto darbu nodrošināt nespēj.

Uzņēmumā "AIPS" strādā ap 40 šoferu.

Latvijā

Gandrīz 17 miljoni eiro – tāda ir summa, kas tiks izmaksāta 56 Latvijas zinātnisko institūciju realizējamajiem projektiem. Ir noslēdzies Fundamentālo un lietišķo projektu projekts (FLPP) un pieņemts lēmums par finansējuma piešķiršanu, kā īstenošana tiks sākta 2026. gada 1. janvārī. Kopumā projektu konkursā tika izvērtēti 623 iesniegumi no 30 zinātniskajām institūcijām. Inženierzinātņu tēmas sabiedrībai ir mazāk saprotamas, taču sociālo zinātņu sadaļa liek ieplest acis… Bet – jā, naudas mums ir vairāk nekā jebkad agrāk, tāpēc pētīt var pilnīgi visu.

Svarīgākais