LAU: Pastiprinātu uzmanību veltām grāvju tīrīšanai

APAUGUMA noņemšana no ceļa nomalēm, lai atvieglotu ūdens notecēšanu no ceļa, ir viena no šī brīža aktualitātēm © Publicitātes foto

Kopumā Latvijas autoceļu uzturētāja (LAU) Liepājas ceļu rajona Saldus nodaļas pārziņā ir 598 kilometri valsts autoceļu, no tiem grants segums ir 365 km, kas ir aptuveni 60% no ceļu kopgaruma. Intervija ar Liepājas ceļu rajona Saldus nodaļas vadītāju Armandu Lagzdiņu.

- LAU Liepājas ceļu rajona Saldus nodaļas pārziņā ir salīdzinoši liels grants ceļu īpatsvars - virs vidējā rādītāja Latvijā. Zināms, ka grants ceļu uzturēšana uzturētāju darbu neatvieglo, bet gan sarežģī. Vai ir gaidāmi uzlabojumi?

- Šajā jomā situācija šogad uzlabosies - VAS Latvijas valsts ceļi šogad izsludinājusi iepirkumus, kuru ietvaros 15 kilometriem Saldus nodaļā esošo grants seguma ceļu tiks veikta dubultās virsmas apstrāde un asfaltēšana - kas nozīmē, ka braucēji iegūs augstāku braukšanas komfortu. Likumsakarīgi, ka tas atvieglos arī uzturēšanas darbus un samazinās uzturēšanas izmaksas.

TEHNIKA ir sagatavota vasaras sezonai, un esam ķērušies pie neatliekamākajiem pavasara darbiem, teic LAU Saldus nodaļas vadītājs Armands Lagzdiņš / Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

- Lūdzu, precīzāk, kuros posmos tiks uzklāta jauna virsma?

- Autoceļam Saldus Striķi dubultā virsma tiks uzklāta 3,2 kilometru posmā, kā arī nepilnu 2 kilometru posmam uz autoceļa Lutriņi-Kabile, savukārt autoceļam Saldus-Pampāļi nepilni 10 kilometru garumā tiks uzklāta asfalta sega.

Turpināsies arī uz autoceļa A9 jeb Rīga-Liepāja pagājušajā sezonā iesāktie ceļa rekonstrukcijas darbi 13 kilometru garumā. Papildus tam nepilnu 14 kilometru garumā tiks atjaunota asfalta virskārta, veicot izlīdzinošo frēzēšanu un papildu virskārtas uzklāšanu posmā no Skrundas līdz Lutriņu pagriezienam.

- Jūsu Jēkabpils kolēģi saka, ka līdz ar lielajiem ceļu atjaunošanas projektiem būtiski sarukusi nepieciešamība veikt asfalta bedīšu remontu. Vai arī Saldus pusē vērojama šāda tendence?

- Jā, ieguvumi ir acīmredzami - 2016. gadā vajadzēja remontēt bedrītes 10 tūkstošu kvadrātmetru apjomā, bet pagājušajā gadā vairs nepilnu 7 tūkstošu kvadrātmetru platībā. Domājam, ka šogad būs vēl mazāk, bet masveida bedrīšu remonts vēl nav sācies. Šobrīd plānojam kalendāro grafiku, sagatavojam tehniku un komplektējam remontbrigādes. Viskritiskākie asfalta seguma ceļi, kur būs nepieciešams nopietns bedrīšu remonts, ir Kandava-Saldus, Saldus-Kūdras un Butnāri-Saldus-Ezere. Savukārt autoceļš Ezere-Grobiņa, kura asfalta sega ir sabrukusi, šogad tiks atjaunota LVC projekta ietvaros.

Gribu vērst visu satiksmes dalībnieku uzmanību uz faktu: tūlīt sāksies masveida bedrīšu remonts, kas vairākās vietās radīs neērtības braucējiem. Lūdzam būt pacietīgiem, ievērot ātruma ierobežojuma un brīdinājuma zīmes, neapbraukt remonta vietu pa labo pusi, jo tas rada papildu risku mūsu cilvēkiem, kuri rūpējas par jūsu braukšanas komfortu. Cienīsim viens otru!

- Vai šopavasar grants seguma ceļu posmi ir jāslēdz, vai arī pietiek tikai ar masas ierobežojumiem?

- Ceļu stāvoklis nav tik slikts, lai tos pilnībā slēgtu, taču masas ierobežojumi vairākos posmos ir uzlikti. Situācija mainās katru dienu - līdzko ceļš ir apžuvis un kritiskās vietas sakārtotas, noņemam masas ierobežojumus. Ceļus apseko gan Latvijas valsts ceļu darbinieki, gan mūsu ceļu meistari, kas tālāk pieņemtos lēmumus ziņo LVC - operatīvā informācija ir pieejama LVC mājaslapā internetā.

- Kā, salīdzinot ar citiem gadiem, ceļi ir pārziemojuši?

- Līdz ar lielajiem pagājušā gada nokrišņiem ceļi lielākoties bija pārmitrināti, un likumsakarīgi, ka tas atstāj savu iespaidu. Tāpēc, salīdzinot ar citiem gadiem, kad nokrišņu bija mazāk, šopavasar situācija ir nedaudz sliktāka. Arī šobrīd ceļi un apkārt esošie lauki ir pārmitrināti - ūdenim nav kur palikt, un tas pat caur brauktuves virskārtu meklē izeju, samazinot ceļa nestspēju. Kā jau iepriekš teicu, kritiskākajos posmos izliekam masas ierobežojumu zīmes, kā arī veicam sistemātisku ceļu apsekošanu.

Regulāri apsekojam autoceļus, lai noķertu īsto brīdi, kad uz ceļa ir jāierobežo smagā transporta kustība - pretējā gadījumā ceļu var sabojāt neatgriezeniski. Vienlaikus jānoķer īstais laiks, kad ceļš ir gatavs greiderēšanai, iesēdumu aizbēršanai, nolīdzināšanai un citiem pavasara darbiem.

- Kas, jūsuprāt, ir galvenais cēlonis faktam, ka ūdens nenotek? Vai tās ir sabrukušās meliorācijas sistēmas, nekoptie vai neesošie grāvji?

- Ir arī tādas situācijas, taču pavasaros tam ir cits iemesls: ceļš, tāpat kā lauki, paaugstinoties gaisa temperatūrai, atkūst no augšas, bet dziļumā zeme vēl ir sasalusi, un likumsakarīgi, ka ūdenim nav kur uzsūkties. Jāgaida, kad zeme pilnībā atlaidīsies un nožūs. Svarīga ir ceļa konstrukcija - ja nomales ir attīrītas no apauguma un izrakti sāngrāvji, tad ūdenim ir kur notecēt.

Saldus nodaļā jau no pagājušā gada rudens pastiprinātu uzmanību veltām grāvju tīrīšanai un apauguma noņemšanai. Esam identificējuši kritiskākās vietas un jau šobrīd uz autoceļa Kandava-Saldus esam uzsākuši grāvju apauguma noņemšanu, lai atjaunotu iespēju ūdenim netraucēti tecēt - šopavasar darbus paveicām jau apmēram 7 kilometru garumā. Pagājušajā gadā esam izrakuši/iztīrījuši sāngrāvjus aptuveni 20 kilometru garumā un noņēmuši apaugumu vairāk nekā 25 kilometriem nomaļu. Apzinoties, ka katrs krūms vai zars kopā ar sanesumiem rada šķērsli brīvai ūdens notecei, pērn visas vasaras garumā no grāvjiem izpļāvām atvases 400 pārgājiena kilometru apjomā.

- Vai esat uzsākuši ceļu nodalījumu joslu uzkopšanu?

- Pagaidām piegružotās ceļmalas ir sakoptas pilsētas tuvumā un uz valsts galvenajiem autoceļiem. Pilnā apmērā darbi uz A klases uzturēšanas autoceļiem jāpaveic līdz 1. maijam. Piebildīšu, ka sabiedrības, tostarp braucēju, kultūras līmenis neuzlabojas - vēl arvien ceļmalas ir piemētātas ne tikai ar atkritumiem, kas var rasties braukšanas laikā - plastmasas maisiņiem, sviestmaižu papīriem, tukšajām pudelēm, bet arī ar pavisam nesaprotamām lietām - acīmredzami no mājām izmesti sadzīves atkritumu maisi, citās vietās savāktie atkritumi un būvgruži. Lai nomales sakoptu, nepieciešams liels laika un darbaspēka ieguldījums, tāpēc piegružotās ceļmalas tiek koptas cauru gadu - vienmēr, kad tiek veikti operatīvie vai ceļa apsekošanas darbi, strādniekiem ir jāsavāc arī redzamie atkritumi.

- Vai Saldus nodaļa piedalās arī pašvaldību un valsts uzņēmumu izsludinātajos iepirkumos?

- Jā, šogad ieguvām tiesības veikt remontdarbus Latvijas valsts mežu ceļos Pampāļu un Remtes meža iecirkņos. Strādājam arī Zvārdes, Novadnieku un apvienotajos Jaunauces un Rubas pagastos. Jau trešo gadu veicam Saldus pilsētas ielu ikdienas uzturēšanas darbus vasaras sezonā. Jāpiebilst, ka šis ir pēdējais līgumā paredzētais gads - gaidīsim jauno iepirkumu. Kopumā vasaras sezona mums ir ļoti noslogota, jo līdz ar to, ka mūsu rīcībā ir virsmas apstrādes tehnika, veicam vienkārtas virsmas apstrādes darbus arī pie mūsu kolēģiem - Liepājas un Kuldīgas nodaļās, pērn arī Rīgas ceļu rajonā.

- Vai jūsu rīcībā ir ielu uzkopšanai nepieciešamā tehnika?

- Jā, nu jau mums ir divas tehnikas vienības ar piekarināmajiem agregātiem, kas paredzēti ielu uzkopšanai - slotas ar savākšanas iespēju un mitrināšanu, lai nepaceltos putekļi. Piebildīšu, ka jaunais traktors New Holland ir vērtīgs ieguvums, jo aprīkojams ar dažādu darbu veikšanai nepieciešamajiem agregātiem, tostarp sniega tīrīšanai, bedrīšu remontam un uzkopšanas darbiem.

- Vai ir vērojama pašvaldību ieinteresētība izvēlēties profesionālu, atbilstoši kvalificētu uzņēmumu savu ceļu uzturēšanai un remontam?

- Diemžēl nereti izsludinātajos konkursu kritērijos nav iekļauti punkti par darbaspēka kvalifikāciju. Mēs kā profesionāls ceļu uzturēšanas uzņēmums pašvaldību konkursos startējam ar vienādiem noteikumiem ar citiem pretendentiem - saimnieciski izdevīgākais piedāvājums.



Latvijā

Valdība otrdien atbalstīja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izstrādātos Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumus, kas paredz noteikt kārtību, saskaņā ar kuru tiks izveidots vienots energokopienu reģistrs.

Svarīgākais