Rallija "Liepāja" direktors: Šādus helikopteru lidojumus mēs nekontrolējam

© Ģirts GERTSONS, Kurzemes Vārds

Svētdien Priekules novada Gramzdas pagastā rallija "Liepāja" laikā notikusī helikoptera avārija ir traģisks notikums, pēc kura ir sāpīgas un vēl līdz šim neaptveramas emocijas, tomēr rallija organizatori šādus izklaides lidojumus ar helikopteriem nekontrolē, pirmdien sacīja rallija organizatori "RA Events" direktors Raimonds Strokšs.

Jau vēstīts, ka svētdien rallijā "Liepāja", kas bija arī Eiropas autorallija čempionāta (ERČ) noslēdzošais posms, helikoptera avārijā, lidaparātam aizķerot augstsprieguma elektrolīniju, gāja bojā Eiropas čempiona poļa Kajetana Kajetanoviča draugs un Kelces autodroma ilggadējs vadītājs Pavels Jagņatkovskis, bet vēl trīs cilvēki cieta, diviem no viņiem gūstot smagas traumas.

Strokšs sarunā ar aģentūru LETA vispirms pauda līdzjūtību nelaimes upuriem, norādot, ka šī traģēdija joprojām ir sāpīgi uztverama, taču arī norādīja, ka rallija organizatori neizsniedz atļaujas veikt šādus izklaides lidojumus.

"Neesmu tiesīgs sniegt komentāru par to, kurš dod atļauju veikt šādus lidojumus, tas jāprasa atbildīgajām institūcijām, jo no mums tas nav atkarīgs. Tajā pat laikā mums, rallija organizatoriem, ir ļoti žēl par notikušo," sacīja Strokšs.

Avāriju piedzīvoja kompānijas "Baltijas helikopters" lidaparāts "Robinson R44", kas ražots 2006.gadā un Latvijā reģistrēts 2014.gada 7.februārī ar nacionālās reģistrācijas zīmi YL-HBH.

Ekrānšāviņš no video

Strokšs neslēpa, ka rallija organizatori ilgstoši ir sadarbojušies ar šo kompāniju, taču uzsvēra, ka ne lidojumu veikšanā. "Mēs no viņiem iepriekš esam iegādājušies degvielu sacensību filmēšanas helikoptera vajadzībām, taču tā nav mūsu kompetence, vai šī kompānija varēja veikt šādus izklaides lidojumus rallija laikā. Tas jāprasa tiem, kas kontrolē gaisa satiksmi," piebilda rallija direktors.

Tiesa, kaut pašlaik viss no rallija mājaslapas ir izdzēsts, pirms sacensībām organizatori ar saukli "Unikāla helikoptera pieredze" reklamēja, ka līdzjutējiem iespējams iegādāties lidojumu ar helikopteru un no gaisa skatīt Vecpils ātrumposmu, kas pirmoreiz notika pusotru stundu pirms traģēdijas, bet otro reizi - pusotru stundu pēc. Sestdien šāda iespēja arī regulāri tika reklamēta "Kurzemes radio", kur notika sacensību translācija.

Tāpat sestdien "Baltijas helikopters" savā "Facebook" lapā bija ievietojuši bildes ar tekstu "Lidojam Liepājas rallijā", kas arī ļoti drīz pēc traģēdijas tika izdzēstas.

"No savas puses izdarījām visu, ko spējām. Pēc avārijas uzreiz apstādinājām ātrumposma norisi un visus tuvumā esošos glābšanas un medicīnas personāla resursus nosūtījām uz avārijas vietu, lai palīdzētu glābšanas darbos. Darījām visu, kas ir mūsu spēkos," uzsvēra Strokšs.

Viņš nesteidzās spriest par to, kā šī avārija varētu ietekmēt ERČ posma nākotni Latvijā.

"Emocijas šobrīd ir nepatīkamas, taču notikušais bija ārpus organizatoru kontroles. Protams, šobrīd ir sakāpinātas emocijas, taču pēc laika tam visam jāpieiet ar vēsu galvu. Mums vienmēr rallija drošības jautājumi ir bijuši pirmajā vietā. Tajā pat laikā arī ERČ organizatori "Eurosport" saprot, ka šī nelaime notika neatkarīgi no organizatoriem. Neviens nevarēja paredzēt, ka kas tāds atgadīsies," skaidroja Strokšs.

Rallija organizatoriem nedēļas nogalē nācās saskarties arī ar citām problēmām, jo laika apstākļu dēļ vairākos ātrumposmos tika saīsināta vai mainīta distance.

"Rallija burvība slēpjas arī tur, ka tās ir neparedzamas sacensības, bieži vien savu vārdu sakot arī dabas spēkiem. Laika apstākļiem jāpielāgojas ne tikai braucējiem, bet arī organizatoriem. Pirms sacensībām nokrišņi Kurzemes pusē krietni pārsniedza visas normas, taču mēs monitorējām ceļu kvalitāti, bijām gatavi pielāgoties un veikt izmaiņas. "Griezām" ārā tos ceļu posmus, par kuriem bija skaidrs, ka tie neizturēs. Galu galā, viss izdevās, braucēji bija priecīgi un atzina, ka viss bijis kārtībā, divu dienu laikā gūstot lielāku pieredzi nekā visa sezonas laikā," atzina Strokšs.

Tāpat pēc sacensībām tiks uzraudzīts, lai rallijā izmantotie ceļi būtu izmantojami arī vietējiem iedzīvotājiem. "Jau pēc katra ātrumposma mēs laidām greideri, kurš nolīdzināja ceļu, taču arī nākamajās dienās mēs uzraudzīsim situāciju, kur būs nepieciešams vedīsim klāt granti un greiderēsim," piebilda rallija direktors.

Jau vēstīts, ka rallijā "Liepāja" uzvarēja ar Latvijas licenci startējošais "Sports Racing Technologies" (SRT) komandas krievu autosportists Nikolajs Grjazins, kurš tieši nedēļas nogalē atzīmēja savu 20.dzimšanas dienu, kamēr no pašmāju sportistiem labāko rezultātu uzrādīja rallijkrosa pilots Reinis Nitišs, kurš bija sestais kopējā ieskaitē.

Latvijā

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais