Kandavas kartinga trase tiesu žņaugos

© F64

Kandavas kartinga trasē šogad notiek gan treniņi, gan sacensības. Tomēr tiesu darbi par trokšņa kaitīgo ietekmi uz blakus trasei dzīvojošajiem vēl nav beigušies. Satversmes tiesā ir iesniegti divi pieteikumi: gan no iedzīvotājiem, gan arī tiesībsarga, kas vērsies pret valdības pieņemtajiem noteikumiem, kas atļāva paaugstināt trokšņa līmeni no 55 līdz 75 decibeliem, tādējādi palielinot negatīvo ietekmi uz veselību blakus dzīvojošajiem.

«Pašlaik trasē viss notiek. Ir nodalīts laiks sportistiem un tiem, kas grib tikai pavizināties ar iznomātajiem kartiem. Tāpat te jau notikuši Latvijas čempionāta posmi un paredzētas arī starptautiska līmeņa sacensības,» skaidro Kandavas kartodroma pārstāvis Ģirts Ļaudaks. Viņš nenoliedz, ka arī šogad bijušas sūdzības no iedzīvotājiem par troksni supermoto treniņu laikā. Tie šeit notikuši, jo motociklistiem nav īsti, kur trenēties, tāpēc atvēlējuši to darīt Kandavā. Lai gan pieļautais vidējais decibelu apmērs todien neticis pārsniegts (tas tiekot mērīts regulāri), trases īpašnieki uzreiz reaģējuši uz sūdzībām un pārtraukuši treniņbraucienus. Nolēmuši, ka arī turpmāk te tiks atļauts braukt tikai ar kartiem.

Gan pašvaldība, gan iedzīvotāji kopumā trases, kas novadā ir viens no svarīgākajiem «investīciju objektiem», darbību atbalstot, teic Ģ. Ļaudaks. Tam pierādījums esot tiesībsarga rīkotā aptauja. Tajā 80% respondentu (57 anketas) norādījuši, ka kartodroma darbība viņus netraucē, bet pārējie gan vērsuši uzmanību uz trases nelabvēlīgo ietekmi uz viņu veselību. Par spīti it kā lielākoties labvēlīgajai attieksmei, joprojām notiek tiesvedība, apliecina kartodroma pārstāvis. Patlaban Satversmes tiesā ir iesniegti divi pieteikumi: no iedzīvotāju puses, kas cita starpā vēlas arī kompensāciju par nodarīto kaitējumu veselībai, administratīvā tiesa prasa apturēt Kandavas pašvaldības lēmumu par trases darbības atjaunošanu, un tiesībsarga, kurš pieprasa pārskatīt valdības pieņemtos noteikumus «Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība», kas atļāva palielināt trokšņa līmeni trasēs (Kandavā un Biķernieku), atbilstību Satversmes 111. un 115. pantam. Institūcijas ieskatā, dažas tajos iekļautās normas ir pretrunā valsts pamatlikumam, un veselība ir viena no cilvēktiesību prioritātēm. Tiesībsargs akcentē, ka netika ņemti vērā ne Veselības inspekcijas, ne Veselības ministrijas iebildumi, bet pētījums, ko veikusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, nav balstījies uz vispusīgiem un objektīviem rādītājiem , kā arī nav uzklausīts iedzīvotāju viedoklis. Tiesībsarga pārstāvis Raimonds Koņuševkis uzsver, ka tiesībsargs nekādā ziņā nevēlas trases slēgšanu, bet likumā noteikto prasību ievērošanu attiecībā uz veselības normām, tostarp arī par trokšņu sienas izveidi. (Tai nebūt neesot jābūt sienai, varot būt arī dzīvžogs.) Satversmes tiesas spriedums varētu būt gaidāms rudenī, tad arī būs skaidrs, kā rīkoties tālāk, norāda R. Koņuševskis.

Savukārt Kandavas novada domes priekšsēdētāja Inga Priede pozitīvi novērtē to, ka trase atkal strādā. Šobrīd neesot iebildumu pret tās darbību. Tās pārstāvji regulāri iesniedzot pašvaldībai sacensību un treniņu grafikus, kā arī regulāri sekojot līdzi trokšņu līmenim. Arī viņa apliecina, ka vietvara jūlijā saņēmusi sūdzības par motociklistu skaļo braukšanu. Trases apsaimniekotāji apsolījuši, ka tas vairāk neatkārtosies. Patlaban kartodroma īpašnieki esot iesnieguši Lauku atbalsta dienestam projektu, kurš paredz trokšņu slāpējošas sienas būvi tajā trases daļā, kur tuvumā ir privātmājas. Siena turklāt tikšot apaudzēta ar zaļumiem, lai labāk iekļautos vidē. Tāpat īpašniekiem esot padomā labiekārtot teritoriju un ierīkot kafejnīcu, par trases plāniem stāsta I. Priede.



Latvijā

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.