Top spēle, kas jauniešiem ļaus iepazīt labdarību

© Publicitātes foto

“Labdarība nav nekas mākslīgi izdomāts, bet gan mūsu ikdienas sastāvdaļa, tāpēc par labdarību jāsāk runāt jau skolā,” tā pārliecināts ir Talsu novada fonds, kas šobrīd īsteno savu līdz šim vērtīgāko projektu. Lai jau no jaunā mācību gada vairākās izglītības iestādēs varētu sākt īpašas nodarbības, šobrīd notiek pedagogu rokasgrāmatas un mobilās spēles testēšana un kļūdu novēršana.

Stratēģiskās partnerības projekts “I believe in GOOD”, kas ieguvis programmas “Erasmus+” atbalstu, ir ilgtermiņa projekts, kura īstā dzīve patiesībā sāksies tikai vēlāk. Tas sastāv no 2 daļām - rokasgrāmatas, kas paredzēta skolotājiem, un mobilās aplikācijas jauniešiem. Rokasgrāmatā būs 16 nodaļas - viena nodarbība katram mācību priekšmetam. Katra pedagoga rīcībā nonāks tēmas apraksts, sagatavoti uzdevumi, prezentācijas, video un citi materiāli, kas soli pa solim ļaus novadīt nodarbību. Uzdevumi veidoti tā, lai jaunieši domātu, aizdomātos un turpmāk, saskaroties ar šīm tēmām dzīvē, būtu arī ieinteresēti reaģēt.

“Tas būs metodiskais materiāls, tomēr man vairāk gribētos teikt, ka tie būs iedvesmas stāsti,” saka Talsu novada fonda valdes priekšsēdētāja Iveta Rorbaha. “Rokasgrāmatā iekļauti dažādi stāsti gan ar Latvijas, gan ārvalstu iedvesmas piemēriem. Arī mēs, grāmatas veidotāji, paši atklājam daudz jaunu interesantu lietu, ko iepriekš pat nenojautām. Turklāt nodarbībās iekļautie stāsti jauniešiem parādīs to, ka tev nebūt nav jābūt ļoti bagātam un cienījamos gados, lai paveiktu labus darbus.”

Projekta mērķauditorija ir jaunieši vecumā no 13 līdz 15 gadiem. Tas ir diezgan sarežģīts vecums, tomēr projektam izvēlēts, jo tieši tas ir brīdis, kad jaunieši sāk vairāk domāt, analizēt un veidot savu viedokli.
Tikmēr mobilā aplikācija interaktīvā veidā ļaus iepazīt labdarību no pavisam cita aspekta. Virtuālajā pasaulē jauniešiem, darot labus darbus, piemēram, palīdzot dzīvniekiem, senioriem un citiem varoņiem, būs iespēja sacensties kļūt par jauno Labdarības pilsētas valdnieku. Spēles veidotāji cer, ka izstrādātie uzdevumi un piedāvātā papildus informācija par labdarības iespējām reālajā dzīvē, liks jauniešiem nemanot mainīt savus paradumus un kļūt labestīgākiem arī dzīvē. Spēle veidota ļoti labsirdīga, un, veicot labos darbus, tiks krāti nevis punkti, bet smaidi, kas ir viens no labdarības simboliem. Spēles autors ir Rasmus Pechuel, kam pieder neliels Vācijas uzņēmums “Ingenious Knowledge GmbH”.

Publicitātes foto

Viņa komanda izveidojusi tā saukto “game for change” jeb spēli, kas rada pārmaiņas un veido lietotāju attieksmi. Rasmus Pechuel atzīst, ja parasti tieši šo spēles veidu viņš uzskatījis par muļķīgu, tad šoreiz viņš ir ļoti aizrāvies un šādas spēles radīšana viņam pašam ir izaicinājums - tieši tāpēc, ka pats līdz šim domājis, ka “games for changes” lielākoties ir muļķīgas. “Piemēram, parasti šīs spēles tiek veidotas par vides tēmu, bet to nedara līdz galam pareizi. Spēļu radītājiem šķiet, ka tās noteikti izmantos visi, bet parasti tās uzrunā tikai cilvēkus, kas jau ir ieinteresēti vides tēmā. Un kā vari mainīt viņu attieksmi, ja patiesībā viņus pati vides tēma jau ir uzrunājusi? Vai, piemēram, ja spēle ir par to, lai cilvēki aizdomātos, kā mazināt rasismu, tad rasistiskie cilvēki nekad mūžā šo spēli nekad neatvērtu. Šajā gadījumā, manuprāt, ir citādi. Spēlē “Labdarības pilsēta” mēs ļoti esam centušies ielikt tādus elementus, lai jauniešiem ir jautri un interesanti. Un tie tieši nepasaka, ka viņi dara labus darbus. Spēles elementi viņus “ievelk” spēlē, un pēc kāda laika viņi aizdomāsies “ei, es to varu darīt arī īstajā dzīvē”. Spēli izmantos arī skolēni, kuri labdarības aktivitātēs nekad nav iesaistījušies, tāpēc es ticu, ka spēle arī sasniegs savu mērķi un jaunieši aizdomāsies par labo darbu nozīmi un veikšanu arī reālajā dzīvē. Un šis būs lielisks solis “games for change” izstrādes attīstībā. Turklāt, manuprāt, šī projekta tēma ir ļoti laba, svarīga un to ir vērts atbalstīt, tāpēc es arī atsaucos Talsu novada fonda aicinājumam darboties kopā,” tā saka Rasmus Pechuel.


Šobrīd norit izstrādāto materiālu tests gan Latvijā, gan Vācijā, lai varētu novērst kļūdas un no jaunā mācību gada metodes varētu sākt dzīvot skolās. Pirmie spēli izmēģināja ap 200 Talsu novada skolēnu. Vienu mācību stundu izmēģinot spēli, jaunieši atzina, ka tā nebūt nav ļoti vienkārša, bet tā jau likusi viņiem saprast spēles dziļāko būtību - palīdzēšanu saviem līdzcilvēkiem. “Bija apbrīnojami redzēt, ka dažiem no skolēniem tik īsā laikā pat izdevās uzvarēt dažus no spēles līmeņiem, jo pat man pašam tas prasīja krietni ilgāku laiku,” tā atzina Rasmus Pechuel, kas ieradās Latvijā, lai redzētu jauniešu reakciju un novērstu kļūdas, ko skolēniem izdevās pamanīt. Pavisam spēlē paredzēti 9 līmeņu, no kuriem skolēni šobrīd testē četrus.


No septembra projektu īstenos Talsu 2.vidusskola, un sadarbībā ar pārējiem Latvijas kopienu fondiem, arī citas izglītības iestādes. Visi materiāli izstrādāti 3 valodās - latviešu, vācu un angļu - jo metodes paredzētas arī starptautiskai lietošanai.


Ar jaunradītām neformālām izglītības metodēm projekta mērķis ir sakustināt ūdeni, lai Latvijas, Vācijas un Eiropas iedzīvotāji aizdomājas par to, cik nozīmīgi ir par labdarību sākt runāt skolas vidē - un ne tikai runāt, bet arī veikt reālu darbību. Un jaunieši kļūtu par sociāli atbildīgu nākamo ziedotāju paaudzi.

Svarīgākais