NMPD sāk pārbaudi par dispečera sarunu sakarā ar izsaukumu Jaunpiebalgā

© F64

Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMPD) dienests ir identificējis izsaukuma laiku un vietu sociālajos tīklos publicētajam izsaukuma pieteikšanas audioierakstam uz ārkārtas tālruni ‘113’ un šobrīd uzsācis iekšējo pārbaudi, lai izvērtētu dispečera rīcības atbilstību izsaukumu pieņemšanas algoritmam konkrētajā situācijā, ziņo dienests

Kā jau iepriekš ziņots, internetā publicēts ieraksts ar NMPD dispečeres sarunu ar vīrieti, kurš ziņo par avāriju pie Jaunpiebalgas. Teju vai visas sarunas laikā dzirdams, ka zvanītājs nespēj NMPD dispečerim saprotamā veidā izskaidrot, kur notikusi avārija, un kur jābrauc mediķiem. Zvanītājs, nespēdams izturēt sarežģīto un vienlaikus nepatīkamo situāciju, sarunas laikā izmanto necenzētu leksiku.

Sākotnējā informācija liecina, ka zvana laikā dispečers ir identificējis notikuma vietu un līdz ar to nosūtījis brigādi uz izsaukumu - NMPD brigāde ieradusies negadījuma vietā 9 minūšu laikā no zvana saņemšanas, sniegusi nepieciešamo palīdzību un nogādājusi cietušo slimnīcā.

Diemžēl Latvijā valstiskā līmenī pagaidām operatīvajiem dienestiem nav pieejams tāds tehnoloģiskais risinājums, kas zvana laikā kartē automātiski parāda zvanītāja atrašanās vietu, lai arī par šādu nepieciešamību diskutēts daudzu gadu garumā. Patlaban sadarbībā ar operatīvajiem dienestiem pie šāda risinājuma ieviešanas strādā Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.

Līdz ar to šobrīd, runājot ar zvanītāju, vienlaicīgi dispečers pēc dotajām norādēm meklē atrašanās vietu kartē vai citās programmās, kas ļauj meklēt pēc orientieriem (piemēram, tuvākās pieturvietas, veikala nosaukuma u.c.). Tāpēc ļoti svarīga ir dispečera un zvanītāja sadarbība izsaukuma pieņemšanas laikā. Dispečeram nepieciešams pēc iespējas precīzāk noskaidrot negadījuma vietu, lai nekļūdīgi nosūtītu izsaukumā tuvāko brigādi, kā arī tādēļ, ka vietējā brigāde var būt jau aizņemta sniedzot palīdzību citam pacientam un var nebūt brīva ilgāku laiku (ja transportē kritiskā stāvoklī esošu pacientu uz reģionālo slimnīcu vai uz specializēto klīniku Rīgā, piemēram, ja nepieciešama mikroķirurgu palīdzība pacientam, kurš nozāģējis plaukstu). Tas nozīmē, ka uz izsaukumu jānosūta cita tuvākā brīvā brigāde, kura ikdienā nestrādā šajā teritorijā. Lai vieglāk orientētos arī mazāk zināmās vietās, katras brigādes mašīnā ir GPS ierīce, taču pirms tam dispečeram ir jācenšas pēc iespējas precīzāk noskaidrot notikuma vietu.

Ņemot vērā to, ka šobrīd zvana laikā dispečeriem kartē automātiski neparādās zvanītāja atrašanās vieta, aicinām iedzīvotājus savos tālruņos lejupielādēt un ārkārtas dienestu izsaukšanai izmantot Latvijā izstrādātās mobilās lietotnes, kas reizē ar zvanu ļauj nosūtīt arī atrašanās vietas koordinātes (piemēram, lietotne “eVeselībasPunkts” neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanai, Valsts policijas lietotne “Mana drošība” visu ārkārtas dienestu izsaukšanai). Ja tālrunī ir funkcija, kas uzrāda atrašanās vietas GPS koordinātes, tad dispečeram iesakām nosaukt šos datus un viņš, tos ievadot kartē, var redzēt precīzu zvanītāja atrašanās vietu un nekavējoties nosūtīt brigādi.

Brīdinām, sarunā dzirdama necenzēta valoda.

Svarīgākais