Garnadži pamanījušies nočiept eglītes arī no valsts mežiem

© F64

Valsts mežos novēroti atsevišķi eglīšu zādzību gadījumi, aģentūrai LETA sacīja AS "Latvijas Valsts meži" (LVM) komunikācijas speciālists Ainārs Sedlenieks.

Savukārt galvaspilsētas mežu apsaimniekotāja uzņēma "Rīgas meži" teritorijās šogad nav bijušas eglīšu zādzības.

LVM komunikācijas speciālists Ainārs Sedlenieks aģentūrai LETA teica, ka LVM piederošajos mežos šogad ir novēroti atsevišķi eglīšu zādzību gadījumi, taču, saskaņā ar patlaban pieejamo informāciju, to nav bijis vairāk kā pērn. "Arī šogad LVM ļāva Latvijas iedzīvotājiem pārnest mājās vienu svētku eglīti. Diemžēl, ne vienmēr šis noteikums tika ievērots, bija atsevišķi gadījumi, kad eglīšu skaits tika pārsniegts, bet konkrēta informācija par apjomiem varētu būt apkopota pēc svētkiem," sacīja Sedlenieks.

Viņš arī norādīja, ka šogad cilvēki kļuvuši atbildīgāki un apzinātāki, jo pirms došanās uz mežu pēc eglītes, aktīvi zvanīja un rakstīja LVM, taujājot kur un kādas eglītes drīkst cirst, lai nenodarītu mežam skādi un nepārkāptu noteikumus tā aizsardzībai, netraucējot kociņu tālākai augšanai.

"Rīgas mežu" valdes loceklis Edgars Vaikulis aģentūrai LETA sacīja, ka Rīgas mežos šogad eglīšu zādzības nav konstatētas, tomēr vairākiem cilvēkiem bijis jāpaskaidro, ka eglītes Rīgas mežos cirst nedrīkst. Ir bijuši vairāki gadījumi, kad cilvēki ir iebraukuši Rīgas mežos, lai cirstu eglītes. Sarunās ar mežsargiem cilvēki skaidrojuši, ka nav zinājuši, ka tie ir Rīgas nevis valsts meži, bet pēc tam labprātīgi devušies prom. Ļaunprātīga zagšana rūpnieciskos apmēros šogad Rīgas mežos nav bijusi.

Vaikulis skaidroja, ka līdz cilvēkiem ir nonākusi informācija, ka valsts mežos cilvēki drīkst cirst eglītes zem elektrības vadu pārvaldu līnijām, grāvmalās un mežmalās, bet Rīgas mežos nedrīkst. Viņš arī piebilda, ka cilvēki kļūst aizvien sapratīgāki, turklāt eglīšu piedāvājums, kas ir bijis tirdzniecības vietās, ir tik liels, ka eglīšu iegūšana mežā vairs nav tik aktuāla kā kādreiz.

Pēc viņa teiktā, šis ir pirmais gads, kad Rīgas mežos nav pieķerts neviens eglīšu zaglis, jo ,piemēram, pagājušā gadā bija gadījums, kad tika pieķerts smagās mašīnas šoferis, kurš tajā krāmēja iekšā egles.

Arī Zaļenieku kokaudzētavas vadītājs Imants Parfenovičs aģentūrai LETA teica, ka kokaudzētava šogad nav sastapusies ar mēģinājumiem piesavināties eglītes.

Pēc viņa teiktā, Zaļenieku kokaudzētavā šogad Ziemassvētku laikā valdīja lieliska atmosfēra un liela daļa pircēju bija pastāvīgie klienti. "Kokaudzētavā Zaļeniekos un arī mūsu Stādu centrā Rīgā pirkšana šogad bija laba, īpaši eglēm podos. Esam apmierināti," sacīja kokaudzētavas vadītājs, piebilstot, ka pārdošanas rezultāti šogad bija labāki kā pagājušos Ziemassvētkos.

Vienlaikus viņš atzina, ka konkurence Ziemassvētku eglīšu tirdzniecībā ik gadu saasinās, tāpēc arī eglīšu cenas palikušas krietni zemākas.

Arī stādaudzētavas "Meža rasas" valdes locekle Aija Ozoliņa aģentūrai LETA teica, ka kokaudzētava šogad nav būtiski cietusi no zādzībām. "Tā kā egļu lauki atrodas stādaudzētavas "Meža rasas" teritorijā un tiek iekļauti apsargājamo teritoriju sarakstā, tad īpašu uzmanību no garnadžiem neesam izjutuši, taču stipri piedomājam, lai saimniecība tiktu apsargāta," teica Ozoliņa.

Viņa arī sacīja, ka Ziemassvētku eglīšu pieprasījums pēdējo gadu laikā nav īpaši mainījies, cilvēki labprāt pērkot gan parastās zaļās, gan sudrabegles. Tāpat cilvēkiem patīkot Serbijas egļu šķirne, kas šogad stādaudzētavā ir jaunums.

Jau ziņots, ka LVM apsaimniekotajos mežos iedzīvotājiem personiskām vajadzībām Ziemassvētku un Jaunā gada sagaidīšanai atļauts nocirst vienu eglīti. Eglītes drīkst cirst ceļu un grāvju malās, uz stigām, zem elektrolīnijām vai pieaugušā mežā zem lieliem kokiem, bet ne jaunaudzēs un jaunā jauktu koku mežā.

Eglīti bez maksas drīkst cirst tikai LVM apsaimniekotajā mežā, bet aizliegts - publiskajos dabas parkos un īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kas atzīmētas ar ozollapas attēlu uz zaļa fona, kā arī citu īpašnieku mežā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais