Ventspils reiss pateicas saviem darbiniekiem

ANDRIS OTTO autobusu vadītāju Profesoinālās meistarības konkursa organizēšanā un tiesāšanā piedalījies visus 10 gadus © Publicitātes foto

Uzņēmuma lielākā bagātība ir darbinieki, tāpēc svarīgi, lai katrs strādājošais justos piederīgs savai darbavietai, būtu lojāls darba devējam un strādātu ar augstu atbildības izjūtu. Kā to panākt? Ar motivāciju! SIA Ventspils reiss jau daudzus gadus lielu uzmanību velta darbinieku motivācijai, un, pasakot Paldies! labākajiem, nozares svētki – Autotransporta darbinieku diena, ko tradicionāli atzīmē oktobra pēdējā svētdienā – ir viena no iespējām motivēt strādāt pēc labākās sirdsapziņas.

Plaša motivācijas programma

Gādājot par saviem darbiniekiem, Ventspils reisā laika gaitā ir izveidota īpaša motivācijas programma, kurā iekļauti gan materiāli, gan nemateriāli motivācijas līdzekļi.

Tās pirmsākums ir piemaksa par uzņēmumā nostrādātajiem gadiem, ko sāk maksāt ar otro darba gadu un kas pieaug proporcionāli nostrādātajiem gadiem. Pirms vairākiem gadiem tika ieviests atvaļinājuma pabalsts, kas pēc savas būtības ir kas līdzīgs tā dēvētajai 13. algai. Tā kā uzņēmums atbalsta veselīgu dzīvesveidu, ir arī nesmēķētāja piemaksa, ko izmaksā, pamatojoties uz uzņēmuma un darbinieka noslēgtu vienošanos, kas apliecina - savstarpēja uzticēšanās ir svarīga arī darbā.

Ar nosacījumu, ka uzņēmuma finanšu rādītāji ir labi, papildu naudiņas darbinieku maciņos parasti ieripo arī Ziemsvētku laikā un citos uzņēmumam svarīgos brīžos, piemēram, pēc tam, kad izcīnīta kāda augsta līmeņa atzinība.

Uzņēmuma motivācijas programmā ietilpst arī dažāda veida apdrošināšanas, piemēram, veselības, dzīvības un nelaimes gadījumu apdrošināšana. Jāpiebilst, ka uzņēmums radis iespēju darbiniekiem apdrošināt arī savus ģimenes locekļus. Ja darba veikšanai nepieciešamas brilles, uzņēmums sedz izdevumus par briļļu lēcu iegādi; ir iespēja bez maksas apmeklēt peldbaseinu vai trenažieru zāli, veikt remontus savam personiskajam transportam, izmantojot darbinieku atlaidi.

Par motivāciju būtu uzskatāmas arī rūpes par darbinieku mūžizglītību, jo uzņēmumā lielu uzmanību pievērš strādājošo profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanai un apmācībai, un katru gadu budžetā šim nolūkam tiek paredzēta prāva summa.

Apmāca braukt droši un ekonomiski

No 2012. gada uzņēmuma autobusu vadītāji regulāri tiek apmācīti drošā un ekonomiskā braukšanā. Apmācības laikā katram dalībniekam jāveic testa brauciens pa noteiktu maršrutu pilsētā un jāpiedalās teorētiskajās mācībās, pēc kuru noklausīšanās jāveic atkārtots testa brauciens. Pēc tam tiek veikta rezultātu salīdzināšana gan drošas auto vadīšanas jomā, gan degvielas ekonomijā, kā rezultātā iespējams ietaupīt ne tikai finanšu resursus, bet arī rūpēties par apkārtējo vidi, samazinot gaisa piesārņojumu, kas rodas no izplūdes gāzēm.

Autobusu vadītāji atzīst, ka šāda apmācība ir lietderīga un nepieciešama un tajā iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas iespējams izmantot gan tiešajā darbā, gan braucot ar savu privāto automašīnu.

Kā liecina aprēķini, degvielas ekonomija autobusu vadītājiem, kuri piedalījušies apmācībās, ievērojami palielinājusies. Savukārt par degvielas ekonomiju autobusa vadītājs saņem papildu piemaksu - tātad atkal tiek motivēts.

Nozares svētku diena

Vēl viens motivācijas instruments ir Autotransporta darbinieku diena, kad Ventspils reiss uzslavē savus labākos darbiniekus. Šogad šos svētkus Lietuvā, Ukrainā, Krievijā un arī citur atzīmēs jau 40. reizi. Līdz 20. gs. 90. gadiem šo dienu atzīmēja arī Latvijā, un oktobra pēdējā svētdienā arī kalendārā bija ierakstīts: Autotransporta darbinieku diena. Tāpēc grūti saprast, kāpēc šodien tā nepelnīti aizmirsta.

Taču Ventspils reiss jau daudzus gadus diezgan aktīvi darbojies, lai atjaunotu šo dienu, centies atdzīvināt un kopt ar to saistītās tradīcijas. Tieši tāpēc pirms 10 gadiem uzņēmums sāka rīkot autobusu vadītāju Profesionālās meistarības konkursu.

Šobrīd Ventspils reisā Profesionālās meistarības konkurss no vienas dienas pasākuma izaudzis par konkursu gada garumā, kurā tiek vērtēts gan ikdienas darbs uz līnijas, gan attieksme pret tehniku, apkalpošanas un braukšanas kultūra, praktiskās braukšanas iemaņas un teorētiskās zināšanas ar tiešo darbu saistītajās jomās un vēl daudz citu lietu, ko atzinīgi novērtējuši ne tikai kolēģi no radniecīgiem uzņēmumiem, rīkojot līdzīgus pasākumus arī savos uzņēmumos, bet arī dažādi eksperti, kas īpaši izcēluši tā izglītojošo nozīmi.

Izvērtējot autobusa vadītāju sniegumu gada laikā, tiek noteikta profesionālā piemaksa pie darba algas 45 līdz 150 eiro apmērā, kas ir viena no daudzajām Ventspils reisa motivācijas programmas sastāvdaļām. 2016. gadā to saņem 75% no uzņēmuma autobusa vadītājiem, kas ir apliecinājums tam, ka pie stūres atrodas profesionālis, kas garantē drošu pārvietošanos sabiedriskajā transportā.

Tomēr neviena motivācijas sistēma nevar aizvietot dzīvu cilvēku. Kā zināms, Latvijā iedzīvotāji strauji noveco. Darbinieku vidējā vecuma pieaugums jūtams arī transporta nozarē, tāpēc ir svarīgi, lai gados jauni cilvēki uzņēmumu uzvēlētos ne tikai kā vasaras darbu vai prakses vietu, bet arī kā savu pastāvīgu darbu.

***

DARBINIEKU STĀSTI

Andris Otto (33 gadi) - autoostas vadītājs.

Darba stāžs uzņēmumā - 12 gadi

Savas darba gaitas uzņēmumā Andris sācis pavisam nejauši. Sākumā domājis tikai vasarā piepelnīties, jo studenta maciņš visos laikos ir plāns, un darbs Ventspils reisa Pārvadājumu daļā bijis tam piemērots. Taču piepelnīšanās izstiepusies nu jau 12 gadu garumā, viņš no iedzimta kuldīdznieka kļuvis par ventspilnieku un no Pārvadājumu daļas speciālista, analītiķa pa karjeras kāpnēm pakāpies līdz autoostas vadītāja amatam. Neoficiāli viņš ir arī tāds kā uzņēmuma IT speciālists - datori un cita elektronika viņam tīri labi pakļaujas.

Andris atceras, ka toreiz kantora darbinieki ļoti bieži mainījušies. Algas bijušas mazas, strādājuši galvenokārt studenti, kas darbu uzņēmumā izmantojuši, lai iegūtu praksi, un pēc tam - prom uz Rīgu. Bijis ļoti grūti, jo vienlaikus ar savu darba pienākumu apguvi vēl nācies palīdzēt un apmācīt jaunos darbiniekus. Viņš atzīst, ka vairākkārt gribējis no darba aiziet, taču uzņēmuma vadība (laikam jau apjaušot puiša patieso vērtību) arvien atradusi kādu motivācijas paņēmienu, lai mudinātu palikt.

Tā īsti darba specifiku gan apjautis tikai pēc vairākiem gadiem, toties tagad kolēģi zina - ja kādam vajadzīgs profesionāls padoms, droši var vērsties pie Andra - viņš ir kā universālais kareivis, kuram nekas nekad nav par grūtu. Tieši tāpēc Andris ir viens no tiem, kam Autotransporta darbinieku dienā tika izteikta atzinība.

Ronalds Blāze (30 gadi) - auto elektriķis ar bakalaura grādu biznesa vadībā. Darba stāžs uzņēmumā - 9 gadi

Uz Ventspils reisu Ronalds atnāca kā praktikants, bet ar laiku uzņēmums viņam kļuva par pastāvīgu darbavietu. Reizēm gan apsvērta arī doma par došanos pasaulē, jo tur, strādājot specialitātē, droši vien pelnītu vairāk. Tomēr ģimene, draugi un drošības izjūta, ko sniedz darbs stabilā pašvaldības uzņēmumā, arvien likuši palikt šeit.

Uz darbu viņš iet ar prieku un darba stundas neskaita. Ar tehniskām lietām nodarbojas jau no bērnības, tomēr labāk izvēlas tīros darbus - eļļainas rokas viņam netīk, tāpēc kļuvis par auto elektriķi. Ronalda darbs saistīts gan ar augstspriegumu, gan arī jebkādiem mehanizētajiem transporta līdzekļiem. Elektriķa amatā viens no svarīgākajiem faktoriem ir loģiskā domāšana, kā arī spēja ķimerēties, būt pacietīgam un vēlme nepārtraukti mācīties, jo mūsdienu transportlīdzekļi, tajā skaitā autobusi, kļūst arvien digitalizētāki. Tāpēc nepieciešams zināt svešvalodas, īpaši angļu, jo specializētā literatūra, kā datorprogrammas, kas izmantojamas darbā, ir tieši šajā valodā. Uzņēmums katru gadu cenšas darbiniekus sūtīt uz dažādiem kursiem, kur tiek iegūtas papildu zināšanas konkrētajā nozarē, kā arī daudz praktisko zināšanu viņš ieguvis, tieši strādājot un izmantojot tās izglītošanās iespējas, ko piedāvā uzņēmums.

Uz jautājumu, vai darbā viņš jūtas novērtēts, Ronalds viennozīmīgi atbild - jā. Ne velti viņš pakāpies pa karjeras kāpnēm - no elektriķa kļuvis par brigadieri gan auto atslēdzniekiem, gan elektriķiem, kā arī veic autobusu remontu plānošanu un rezerves detaļu meklēšanu. Viņam svarīgs ne tikai ieņemamais amats, saņemtā prēmija, bet arī paldies!, ko pasaka uzņēmuma vadība, kolēģi un tie, kam viņš palīdzējis ar savām zināšanām un prasmēm. Un Autotransporta dienā saņemto atzinību viņš nopelnījis godam.

***

Vizītkarte

Pašvaldības SIA Ventspils reiss

• Dibināta 1997. gada 14. martā

• Darbinieku skaits - 147

• Vidējais darba stāžs uzņēmumā - 8,4 gadi

• Vidējais darbinieku vecums - 50,5 gadi.



Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.