Tradicionāli septembra pirmajā nedēļas nogalē tiek svinēti Bānīša svētki, kas vienlaikus ir arī dzelzceļa līnijas Stukmaņi (Pļaviņas)–Madona–Gulbene–Alūksne–Ape–Valka atklāšanas dzimšanas diena – šogad nosvinēta jau 113. jubileja. Līdz mūsdienām saglabājusies 33 kilometru līnija starp Gulbeni un Alūksni – tā ir garākā un vienlaikus vienīgā šaursliežu dzelzceļa līnija, kurā vēl arvien norit regulāri pasažieru pārvadājumi.
Valsts nozīmes kultūrvēstures mantojums
Lai gan Gulbenes-Alūksnes bānītis ir unikāls savā būtībā un saturā ne tikai Baltijas valstīs, tas daudzus gadus cīnās par finansējuma piesaisti. Bānītis īsti neatbilst nevienai ES programmai, kas dotu iespēju piesaistīt finansējumu. Nedaudz dod Latvijas dzelzceļš, kam pieder sliedes un depo ēka, nedaudz atbalsta pašvaldība, nedaudz nopelna uz pasākumu organizēšanu, nedaudz tiek saņemtas dotācijas par pasažieru pārvadājumiem. Zināmā mērā situāciju stabilizē piešķirtais valsts nozīmes kultūrvēsturiskā mantojuma statuss, kas pavēris iespēju veikt kapitālieguldījumus šī mantojuma uzturēšanā. Kā viens no pirmajiem darbiem ir realizēta pieturvietu paviljonu būvniecība Birzē, Dunduros un Pūriņos. Pieturvietu paviljoni tapuši atbilstoši pagājušā gadsimta trīsdesmito gadu skicēm.
«Mūsu rīcībā ir divi Polijā ražoti šaursliežu pasažieru vagoni, vienam no kuriem nezin kad un nezin kādēļ spīdīgi dabiskā koka lakotie soli pārkrāsoti ar grīdas krāsu. Šovasar veicām pakāpenisku šo solu restaurāciju, bet filmas Bille mākslinieki atlīdzībā par vagonu izmantošanu filmēšanas vajadzībām solījuši izstrādāt vagonu interjeru, lai tas atbilstu vēsturiskajam garam,» skaidro SIA Gulbenes-Alūksnes bānītis valdes loceklis Aldis Kreislers.
Bānīti un Gulbenes staciju un tās apkārtni kino ļaudis iecienījuši - šeit ir filmēti gan Igaunijas producentu pēckara filmas kadri, gan laiku pa laikam ierodas citu studiju filmēšanas brigādes. Šovasar bānītis bija aktiera lomā pēc Vizmas Belševicas romāna topošajā lentē Bille.
Ikdiena, svētki un prieks
Šaursliežu vilciens jau 113 gadus nepagurstot pilda savu ikdienišķo uzdevumu - divas reizes dienā pēc stingri noteikta grafika dodas ceļā no Gulbenes uz Alūksni un atpakaļ. Daudziem bānītis ir ikdienas sastāvdaļa, lai nokļūtu darbā, mājās vai aizbrauktu uz pilsētu darīšanās.
Taču lielākajai pasažieru daļai, kuru skaits šogad augustā jau par 20% pārsniedz iepriekšējā gada rezultātus, bānītis ir prieks, piedzīvojums un izklaide. Aldis Kreislers skaidro: «Ir ļoti grūti izstāstīt visu, ko piedāvā bānītis. Visvienkāršākais ir iegādāties biļeti un doties mierīgā ceļā. Ja kompānija lielāka, varam pievienot atsevišķu vagonu. Kā papildinājumu var saņemt siltas pusdienas vai pasūtīt mūsu Bānīša nikno šmakovciņu ar leģendārajām ķilavu maizītēm. Varam saorganizēt laupītājus, kas pasažierus ne tikai nolaupīs, bet arī paēdinās ar laupītāju putru, izklaidēs un uzjautrinās. Mums ir savas lieliskās bufetnieces un pat dakteris Aikāsāp. Ja ir vēlme izbraukt ar bānīti un patiesā jautrībā pavadīt laiku, vajag tikai rakstīt, zvanīt vai paviesoties mūsu mājaslapā www.banitis.lv, sociālo tīklu kontos Twitter, Facebook un Draugiem.lv.»
Šogad ik divu nedēļu nogalēs ceļā devās arī pats Ferdinands - restaurētā tvaika lokomotīve, kurai savu pagali kurtuvē ir piemetis arī premjerministrs Kučinskis. Pieprasījums pēc izbraucieniem ar tvaika lokomotīvi ir tiešām liels - dažu labu reizi nācies tai klāt kabināt pat piecus pasažieru vagonus.
Tuvākie publiski pieejamie pasākumi ieplānoti Mārtiņdienā un Ziemassvētku laikā. Iesakām lieliem un maziem jau laikus sazināties un rezervēt biļetes šo svētku svinēšanai kopā ar bānīša ļaudīm.