Komunālā pārvalde pieņem izaicinājumus

© Juris PRESŅIKOVS

Ventspils pilsētas domes Komunālā pārvalde ir tā struktūra, kurai pašvaldība uztic īstenot unikālus, izaicinājumiem pilnus projektus.

Pārvaldes vadītājs jau 20 gadu ir Andris Kausenieks, kurš uzskata: «Ja darbs ir tik interesants un prasa arvien jaunas zināšanas, prasmes un spēju realizēt unikālus projektus, tad spēkā nav senā atziņa, ka darbavieta ir jāmaina ik pa septiņiem gadiem. Strādājot Komunālajā pārvaldē, katra darbdiena ir jauns piedzīvojums un rutīna nekad neiestājas.»

- Jūsu pārziņā ir visa pilsētas saimniecība - ielas, parki, skvēri, pludmale, sētnieku dienests un vēl citi pilsētai svarīgi procesi. Tajā pašā laikā Komunālā pārvalde īsteno arī būvniecības projektus. Kāpēc?

- Acīmredzot pašvaldība mūsu nelielajā kolektīvā saskata spēcīgu un labu potenciālu, ko var izmantot ne tikai pilsētas uzturēšanai kārtībā, bet arī jaunu objektu radīšanai. Faktiski būvniecība ieņem arvien lielāku īpatsvaru kopējā uzņēmuma darbībā. Esam virzījuši ne tikai ielu, laukumu un citu teritoriju rekonstrukciju un labiekārtošanu, bet arī praktiski no nulles cikla vadījuši vairāku šobrīd pilsētai ļoti nozīmīgu ēku būvniecību. Piemēram, ar domes deleģējumu Komunālajai pārvaldei tika uzticēts darbs pie jaunās poliklīnikas būves. Tieši ar mūsu darbinieku iniciatīvu tā tika būvēta kā augstas energoefektivitātes ēka, jo uzskatām, ka katram objektam Ventspilī ir jābūt ar kaut ko īpašam. Organizējām arī bērnudārza Bitīte, Jaunrades nama, vairāku sporta zāļu, bērnu pilsētiņu būvniecību. Visi objekti ir savā ziņā unikāli un dod pilsētai to īpaši vizuālo un saturisko tēlu, ko sagaidām no Ventspils.

- Kāda ir šodienas aktualitāte - kādiem izaicinājumiem esat sagatavojušies?

- Šodienas aktualitāte ir Lielais laukums ar vairākiem būvapjomiem - tostarp Mūzikas skola ar koncertzāles funkciju un jaunā strūklaka Fregate «Valzivs», kas jau ir gatava un priecēs pilsētniekus un viesus, sākot ar pilsētas svētku atklāšanu 5. augustā.

Atzīmēšu, ka Lielā laukuma labiekārtošanas projekta, strūklakas un Mūzikas skolas projekta autors ir vācu arhitekts Deivids Kuks. Mūzikas skolas būvniecībai jau ir izsludināts un drīz noslēgsies būvniecības iepirkuma konkurss. Tas nozīmē, ka pavisam drīz sāksies vairāk nekā 20 miljonu eiro vērtā projekta realizācija.

Savukārt Ventspils zinātnes un inovāciju centra projektam ir izsludināts metu konkurss. Atzīmēšu, ka šis centrs iecerēts kā vieta, kas rosina jauniešu un bērnu interesi par eksaktajām zinātnēm, ko Ventspils pašvaldība izvirzījusi par vienu no prioritātēm. Tātad tai jābūt inovatīvai un radošai, vienlaikus tehnoloģiski mūsdienīgai, lai jau pati ēka radītu interesi tajā ieiet un darboties.

- Kāpēc visai plašajai teritorijai un būvobjektiem ir izvēlēts viens arhitekts?

- Tādējādi mēs panākam dizainiski vienotu un nesadrumstalotu teritoriju. Kā pirmais Deivida Kuka darbs tika apstiprināts Mūzikas skolas ar koncertzāles funkciju projekts. Tam sekoja arī Lielā laukuma labiekārtošanas un strūklakas koncepta izstrāde.

Pirmkārt, Ventspilij vajadzēja vides objektu, kas neatstāj vienaldzīgu - tam vajadzēja būt labi pamanāmam, gan vizuāli, gan saturiski interesi rosinošam, inovatīvam un jāatbilst jaunākajām tendencēm pasaulē vides objektu jomā. Sākotnējā arhitekta ideja bija Mastu mežs jahtu ostā, bet ideja tika attīstīta tālāk, līdz arhitekts radīja projektu, kas, no vienas puses, saturiski tiešā veidā saistāms ar Ventspils vēsturi, no otras puses, atbilst uzstādītajiem mērķiem - ir unikāls un mūsdienu pasaules tendencēm atbilstošs.

- Kā nonācāt pie secinājuma, ka Fregate «Valzivs» ir tieši tas, kas nepieciešams Ventspilij?

- Strūklakas projektam ir vēsturisks pamatojums - 1664. gadā Ventspilī, hercoga Jēkaba kuģubūvētavā, ūdenī tika nolaista fregate Valzivs, kas ceļoja uz Gambiju. Projektā izmantotais mastu un rāju skaits un to izvietojums atbilst vēsturiskajam kuģim. Tāpat arī kopējais būvapjoms ir saistīts ar fregates patiesajiem izmēriem.

- Pagaidām grūti spriest, kā strūklaka izskatīsies, kad būs ieslēgta, bet redzams, ka stilizētie masti ir ieslīpi dažādos virzienos un rājas it kā karājas gaisā. Noprotams, ka darbs pie projektēšanas un būvniecības nav bijis vienkāršs.

- Tas tiešām nebija vienkārši, jo projekts ir unikāls un nevienai no iesaistītajām pusēm šāda projekta radīšanā nebija iepriekšējās pieredzes. Strādājām kopā ar Deividu Kuku un pieaicinātajiem Latvijas arhitektiem, projektētājiem, konstruktoriem, būvniekiem un ekspertiem, lai panāktu precīzu idejas realizāciju dzīvē. Vienlaikus vajadzēja palauzīt galvu, lai konstrukcija būtu droša apmeklētājiem un spētu izturēt liela vēja slodzes - līdz pat 40 metriem sekundē.

- Kādi ir ieplānotie vizuālie efekti?

- Kā jau strūklakai, lielākie efekti tiks panākti ar dažādām ūdens strūklām. Kā viens no spilgtākajiem un arī tehnoloģiski sarežģītākajiem jāmin miglas efekts. Stilizētajās rājās tiek radīts 50 atmosfēru liels spiediens, kas vidē nonāk caur ļoti smalkām sprauslām un rada miglu, kas no attāluma atgādina dūmus. Turklāt tas apvienots ar gaismas efektiem. Ģenerālmēģinājums jau ir bijis, redzējām, ka strūklaka tiešām ir efektīga - šķiet, ka arī ar šo projektu esam trāpījuši desmitniekā. Svētkos strūklaku, kā jau pieklājas fregatei, rotās kuģu karodziņi, kurus var lasīt kā grāmatu ar jūrnieku alfabēta palīdzību. Ja izmantosiet špikeri, izlasīsiet: «Sveicam Ventspilī - pilsētā ar rītdienu.» Tāpat stilizēto burinieku rotās trīs reiz piecus metrus liels pilsētas karogs un hercoga Jēkaba melnā krabja karogs.

Atbrauciet ciemos un pārliecinieties, ka Ventspilī atkal ir radīts kas jauns un unikāls.

Strūklaka Fregate «Valzivs»

Strūklakas Fregate «Valzivs» kompozicionālais risinājums veidots, pamatojoties uz vēsturiskajos materiālos atrodamo vizuālo materiālu par hercoga Jēkaba flotes sastāvā esošā burinieka Valzivs ārējo veidolu - burinieka parametriem, tajā skaitā mastu skaitu, augstumu, kuģa kopējo garumu un konfigurāciju. Strūklakas Valzivs dizaina koncepcija un izmantotais simbolisms atbilst šodienas dizaina izpratnei. Formu tieša kopēšana tiek pielietota tikai īpašos, vēsturiskās vides apstākļos. Citos gadījumos kopiju koncepts uzskatāms par primitīvu un bezgaumīgu.

Strūklakas Valzivs dizaina autors ir vācu arhitekts Deivids Kuks, kurš ir arī topošās Mūzikas skolas ar koncertzāles funkciju un Lielā laukuma labiekārtojuma projekta autors. Strūklaka veidota vienotā dizaina koncepcijā ar iecerēto būvapjomu un Lielā laukuma labiekārtojumu.

Strūklakas dizains vairākkārtīgi tika izvērtēts domes Pilsētas attīstības komisijās, kur to prezentēja idejas autors Deivids Kuks. Vienlaikus ar strūklakas Valzivs idejas piedāvājumu tika prezentēts arī pārskats par pasaulē esošajām oriģinālākajām strūklakām, kas apstiprināja, ka Ventspils strūklakas Valzivs koncepts ir atbilstošs šodiena tendencēm pasaulē.

Strūklaka sastāv no 20 stilizētiem mastiem un astoņām rājām, kurās paredzēti dažādi ūdens strūklu efekti, tostarp miglas un gaismas efekti, kopumā solot Ventspilij atraktīvu pilsētvides dizaina objektu, neatpaliekot no pasaules līmeņa un tendencēm.

Strūklakas Fregate «Valzivs» atklāšana

5. augusts / plkst. 22.00 / Lielais laukums

• Grupas MELO-M koncerts

• Strūklakas arhitekta Deivida Kuka (David Cook) uzruna

• Ventspils pilsētas domes priekšsēdētāja A. Lemberga strūklakas atklāšanas uzruna

• Strūklakas iedarbināšana / fragments no A. Akmentiņa dzejoļa Valzivs, runā Mārtiņš Upenieks / Kārļa Auzāna muzikālais noformējums

• Grupas MELO-M koncerts



Latvijā

Rīgas Pieminekļu aģentūra 25. septembrī Latgales parkā demontēja piemiņas zīmi – akmeni Maskavas dārza izveidei. Akmens uzstādīšana nebija saskaņota ne Rīgas būvvaldē, ne citā institūcijā, līdz ar to piemiņas zīme konkrētajā vietā uzstādīta un līdz šim atradās neatbilstoši normatīvajiem aktiem, informē Rīgas dome.

Svarīgākais