Izdevumu samazināšanas plāns sāpīgi skāris nabadzīgākos "Latvijas Pasta" darbiniekus - pastniekus. Latvijas Pasta valde nolēmusi atteikties no preses izvadāšanas ar lepni iepirktajām baltajām Renault markas pasta automašīnām un liek pastniekiem braukt ar personiskajām mašīnām, tā svētdienas vakarā ziņoja raidījums "Nekā personīga".
Galvenais iemesls kāpēc "Latvijas pasts" pirms četriem gadiem nolēma nomāt automašīnas bija pastnieku drošība. Tas notika pēc briesmīgās pastnieces slepkavības Ludzas rajonā. Neaizsargāto pastnieci, kas viena ar kājām gāja cauri mežam, nosita ar cirvi 700 latu dēļ. Pēc aptuveni gada Audriņu pagastā smagi savainoja vēl vienu pastnieci. Toreizējais "Latvijas pasta" ģenerāldirektors Gints Škodovs solīja pastniekus apgādāt ar automašīnām un apmaksāt arī auto vadīšanas kursus. Solījumu viņš pildīja.
Taču tagad uzņēmuma vadība aprēķinājusi, ka solījuma pildīšana izmaksā pārāk dārgi, tāpēc "Latvijas pasta" valde nolēmusi vairāk nenomāt automašīnas pastniekiem, bet likt darbiniekiem braukt ar savām privātajām mašīnām.
„Laiki tagad grūti, mēs starp visiem variantiem, kas bija jāizvēlas – tas bija vismazāk sāpīgākais, tā bija objektīva nepieciešamība", raidījumam stāstīja VAS Latvijas pasts valdes priekšsēdētājs Aivars Veiss, vienlaikus norādot, ka pretējā gadījumā būtu jāsamazina pastnieku algas, vai arī jāpalielina maksa par pasta pakalpojumiem.
Aprēķini liecina, ka uzņēmums ietaupīs aptuveni 6 santīmus uz vienu kilometru, ja pastnieki presi vedīs ar savu privāto mašīnu. Gadā tie būšot vairāki simti tūkstoši latu.
Par šādu ietaupījumu gan nav sajūsmā pastnieki. Viņu alga jau tā ir maza – 150 – 200 latu uz rokas. Bet pasts uzskata, ka tas ir pietiekami, lai pastniekiem piedāvātu izpirkt līzingā iegādātās automašīnas. Daži izmisumā piekrituši, daži vēl domā, bet citi aizņēmušies naudu un nopirkuši sev mašīnu, lai nezaudētu darbu.
Nav skaidrs, kas notiks ar tiem pastniekiem, kuriem nebūs pašiem savs transports preses izvadāšanai. "Latvijas Pasts" saka, ka neatlaidīs viņus no darba, bet katram atradīs risinājumu. Tomēr tas var nebūt tiesa. Pie raidījuma veidotājiem vērsusies kāda izmisusi pastniece, kurai pasta mašīna jāatdod pēc nedēļas, bet pašai sava transporta viņai nav. Šonedēļ saņemta kārtējā priekšniecības vēstule ar brīdinājumu, ka ar savu auto jāsāk piegādāt pastu jau 10.martā.
Ar pastniekiem, kuri brauc ar privātajiem transportiem pasts slēdz līgumus kā ar pašnodarbinātām personām. Tas nozīmē, ka pastniekiem pašiem jārūpējas par savām sociālajām garantijām un viņiem jāmaksā arī ienākumu nodoklis no saimnieciskās darbības, ka šogad pieaudzis no 15 līdz 26 procentiem. Tāpat viņiem nepienākas arī bezdarbnieka pabalsts darba zaudēšanas gadījumā un atvaļinājuma kompensācija.
Satiksmes ministrs Kaspars Gerhards pagaidām ar "Latvijas pasta" valdes darbu ir apmierināts un atbalsta arī atteikšanos no automašīnu nomas.
"Latvijas Pasta" vadītājs stāsta, ka pastnieki nav vienīgie, kuri cieš no izdevumu samazinājuma. Apcirpti arī citi tēriņi, tajā skaitā administrācijas izmaksas. Valdes locekļu alga sarukusi līdz diviem ar pusi tūkstošiem latu, bet valdes priekšsēdētāja alga ir aptuveni trīs tūkstoši mēnesī. No dienesta automašīnām gan pagaidām vairums neplāno atteikties.