Tukuma slimnīcā augsts noslogojums cauru gadu

© Ojārs Lūsis

Senāk vasaras mēnešos Tukuma slimnīcā bija mazāk pacientu un bija brīvāks brīdis, lai veiktu remontus vai citus uzlabojumus, bet pēdējos gados tukšāku periodu vairs nav – vienlīdz daudz pacientu ir gan ziemā, gan vasarā. Iespējams, tas saistās ar faktu, ka vairākas apkārtnē esošās slimnīcas vairs nesniedz pakalpojumus, kā arī liecina par vispārēju Latvijas iedzīvotāju veselības stāvokļa pasliktināšanos.

Arī pašiem jābūt atbildīgākiem

Tukuma slimnīcas valdes locekle Dzintra Rabkeviča norāda: «Ļoti daudz ir atkarīgs ne tikai no veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes, bet arī no pašu cilvēku attieksmes pret savu veselību. Veselībai nelabvēlīgs dzīvesveids un laicīga nevēršanās pie ārsta noved pie ielaistām smagām slimībām, kuru ārstēšana ir dārga gan pacientam, gan valstij, kā arī mokoša pašam pacientam. Priecājos, ka Tukuma novada pašvaldība ir izveidojusi sabiedrības veselības veicināšanas struktūrvienību, kuras uzdevums ir informēt sabiedrību par veselīgu dzīvesveidu un mudināt cilvēkus pret savu veselību izturēties ar visaugstāko atbildību.»

Jaunas iekārtas – labākas iespējas

Pagājušajā gadā ar pašvaldību atbalstu slimnīcas kvalitatīva darba nodrošināšanai ir iegādāts jauns datortomogrāfs. Slimnīcai tas ir lēciens jaunā kvalitātē, kas tiešā veidā ietekmē pacientu izmeklējumu kvalitāti un ātrumu. Datortomogrāfs visos kritērijos atbilst Tukuma slimnīcas darbības specifikai, sniedzot iespēju ātri un precīzi noteikt diagnozes. Vienlaikus izveidota iekšējā informācijas sistēma, kas nodrošina datortomogrāfijas rezultātu pieejamību jebkuram speciālistam tieši kabinetā.

Kā viens no slimnīcas pagājušā gada ieguvumiem jāmin arī atvērtā hemodialīzes nodaļa. Tā tapusi sadarbībā ar nomnieku SIA «Medicīnas sabiedrība Gaiļezers», kurš par saviem līdzekļiem izremontēja telpas un sāka sniegt pakalpojumu, kas ievērojami atvieglo daudzu Tukuma novada un tuvākās apkārtnes iedzīvotāju ikdienu, jo dialīzes veikšanai vairs nav jāmēro ceļš uz Rīgu vai citu slimnīcu, kur pieejams šāds pakalpojumus. Vienlaikus dialīzes nodaļas klātbūtne atvieglo akūto pacientu ārstēšanu.

Uzņemšanas nodaļa – atbildīgākais posms

Uzņemšanas nodaļas darbs ir viens no svarīgākajiem posmiem pacienta veselības problēmu risināšanai, jo no tā, cik ātri un kvalitatīvi ir sniegta pirmā palīdzība, visbiežāk ir atkarīga arī turpmākā ārstēšanās gaita. Jautājot, kā slimnīcas darbu ietekmēs iecerētā Nacionālā veselības dienesta iniciatīva samazināt vidējā medicīniskā personāla un speciālistu skaitu slimnīcu uzņemšanas nodaļā, Dz. Rabkeviča teic: «Atzīmēšu, ka arī līdz šim Nacionālais veselības dienests neapmaksāja visu nepieciešamo speciālistu klātbūtni uzņemšanas nodaļā, turklāt pacientu skaits slimnīcā ar katru gadu palielinās. Vislielākais pieplūdums uzņemšanas nodaļā ir laikā, kad nestrādā ģimenes ārstu prakses – vakaros, brīvdienās un svētku dienās. Salīdzinoši daudz ir bērnu, kuri guvuši dažādas traumas vai ar akūtām slimībām. Cenšamies strādāt ļoti ātri un kvalitatīvi, tāpēc tā sauktajās pīķa stundās uzņemšanas nodaļā ir divi terapeiti un dežūru režīmā pieejami speciālisti.» Viens no veiksmīgajiem risinājumiem, kas dod iespēju nekavējoties sniegt nepieciešamo palīdzību, kā arī izvērtēt pacienta veselības stāvokli, lai pieņemtu lēmumu par viņa stacionēšanu vai došanos mājup, ir observācijas gultas. Dažu gadu laikā šī sistēma ir sevi pilnībā attaisnojusi.

Kolektīvam nepieciešams papildinājums

Tukuma slimnīca, tāpat kā lielākā daļa slimnīcu ārpus Rīgas, savā kolektīvā gaidu jaunus ārstus. Patlaban aktuāls ir dzemdību nodaļas vadītāja amats, tāpat laipni gaidīts ir pediatrs un citi speciālisti. Slimnīcas vadītāja uzsver: «Mūsu priekšrocība ir Rīgas tuvums. Vairāki speciālisti pie mums brauc strādāt no Rīgas, tāpat arī rezidenti savieno mācības un darbu Tukuma slimnīcā. Noteikti jāpiemin pašvaldības ieinteresētība un atbalsts ārstu piesaistē mūsu slimnīcai – esam saņēmuši ļoti dažādu palīdzību, tajā skaitā dzīvesvietas nodrošināšanu mūsu speciālistiem. Īpaši gribu pateikt paldies un izteikt cieņu saviem kolēģiem, kuri uzņēmušies šo smago darbu – glābt cilvēku dzīvības.».



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais