KVV Liepājas metalurgs nosargā savu maksātspēju

KĀ IZGROZĪTIES? Gan valsts vadītāju, gan uzņēmuma KVV Liepājas metalurgs īpašnieku sejas izteiksmes pagājušā gada 6. martā neliecināja, ka viņi piedalās tik priecīgā pasākumā kā uzņēmuma darbības atsākšana. Ministru prezidente Laimdota Straujuma tagad atstāj amatu un metalurģijas problēmas mantojumā savas valdības finanšu ministram Jānim Reiram un ekonomikas ministrei Danai Reizniecei-Ozolai kā iespējamiem nākamās valdības locekļiem, no labās redzamie KVV Liepājas metalurgs īpašnieki Jevgēņijs Kazmins un Valērijs Krištals ir nomainījuši uzņēmuma pārvaldnieku © Arnis Kluinis

Liepājas tiesa vakar noraidīja prasību atzīt uzņēmumu KVV Liepājas metalurgs par maksātnespējīgu tāpēc, ka uzņēmums nav apmaksājis visus skābekļa piegādātāja Elme Messer Metalurgs rēķinus.

Abi ķildīgie uzņēmumi ir radušies, sadalot jau sen maksātnespējīgā uzņēmuma Liepājas metalurgs mantu. Laikam gan ar mēģinājumu noregulēt šādā mantas dalīšanā radušās pretrunas izskaidrojams abu uzņēmumu līgums, ka KVV Liepājas metalurgs pērnā gada maijā sākšot un desmit gadus turpināšot maksāt apmēram divsimt tūkstošus eiro mēnesī par tērauda kausēšanai nepieciešamā skābekļa piegādi neatkarīgi no tā, kāds būs reālais skābekļa patēriņš. Tomēr reālais patēriņš drīz vien kļuva vispār nekāds, jo KVV Liepājas metalurgs tērauda kausēšanu spēja uzturēt tikai dažas nedēļas. Uzņēmums sašaurināja darbu līdz jau izkausēta metāla pusfabrikātu pārstrādāšanai celtniecības armatūrā. Puses nespēja savā starpā vienoties par tālākajām attiecībām un gāja uz tiesu. Vakar pasludinātais spriedums droši vien ir tikai tiesāšanās procesu pirmā raunda rezultāts, ko iespējams pārsūdzēt. Ir iespējams arī abu pušu prasības pārformulēt vēl citu tiesu procesu uzsākšanai. Elme Messer Metalurga valdes loceklis Silvis Fridrihsons norādīja, ka par sava uzņēmuma tālāko rīcību lems pēc tiesas sprieduma izpētes.

KVV Liepājas metalurga valdes loceklis Igors Talanovs uzteica sprieduma objektivitāti, jo uzņēmums esot ne tikai maksātspējīgs, bet spējīgs arī atsākt armatūras ražošanu no 7. janvāra 24 stundas diennaktī.

Par KVV Liepājas metalurgu vakar sprieda arī Latvijas valdība, kam KVV Liepājas metalurgs atteicis 2,7 miljonu eiro maksājumu par tiesībām lietot uzņēmuma Liepājas metalurgs ražošanas ēkas un iekārtas. Būtībā tur sižets tāds pats kā ar Elme Messer Metalurgu, jo KVV Liepājas metalurgs lieto tikai nelielu daļu no tās ražošanas jaudas, ko uzņēmies apsaimniekot. KVV Liepājas metalurgs sola šo apņemšanos īstenot vēlāk un visus apsolītos 107 miljonus eiro samaksāt līdz 2030. gadam. Šī nauda būs jāsadala starp vairākiem kreditoriem ar Latvijas valsti priekšgalā. Kā jau to varēja gaidīt, atkāpusies valdība spēja nolemt tikai to, ka lēmuma pieņemšana jāatliek. Vakar valdība varēja aizbildināties ar to, ka jāpagaida tiesas lēmums uzņēmuma maksātnespējas lietā.

Pēc KVV Liepājas metalurga administrācijas sniegtajām ziņām, pagājušajā gadā uzņēmums saviem darbiniekiem atalgojumā esot izmaksājis kopā septiņus miljonus eiro. Algojamo darbinieku skaits gada laikā svārstījies no dažiem simtiem līdz nepilnam tūkstotim, kad neilgu laiku notika metāla kausēšana. Pašlaik darbinieku skaits varētu būt ap pieciem simtiem jeb trešā daļa no tā, ar ko 2012. gadā sākās vēl vecā Liepājas metalurga izputēšana. Liepājas domes preses pārstāvis Andrejs Rjabcevs Neatkarīgajai vakar pastāstīja, ka KVV Liepājas metalurga darbinieki un bijušie darbinieki palīdzību pašvaldībai nav lūguši. Viņš uzskaitīja kaut salīdzinājumā ar tagadējo KVV Liepājas metalurgu nelielus, bet toties daudzus uzņēmumus Liepājas brīvajā ekonomiskajā zonā, kas pēdējā laikā uzsākuši ražošanu un pieņem darbiniekus tieši metālapstrādes nozarē.



Latvijā

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) veiks iekšējo pārbaudi par iepirkumu komisijas darbu un specifikācijā iekļautajām prasībām saistībā ar auto īres līgumu, kas paredz maksāt 1100 eiro par vienas automašīnas nomu mēnesī.

Svarīgākais