Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) zināšanām mūsdienu pasaulē ir ļoti nozīmīga loma – bez IKT prasmēm un iemaņām neiztikt nedz darba tirgū, nedz sadzīvē. Ventspilī nepieciešamās zināšanas tiek apgūtas jau pirmsskolā, nodrošinot arī pēctecību pamatskolas līmenī un tālākā izglītības ceļā. Turklāt Ventspils ir pirmā pašvaldība Latvijā, kas ir izstrādājusi un pērn apstiprinājusi IKT nozares attīstības stratēģiju. Tās sekmīgas izpildes rezultātā Ventspils kļūtu par Eiropas līmeņa IKT centru.
Stratēģija paredz, ka līdz 2020. gadam IKT nozares apgrozījums Ventspilī pieaugs līdz 92 miljoniem eiro, strādājošo skaits IKT nozarē Ventspilī sasniegs 1150 cilvēku. Stratēģijas īstenošana notiek sadarbībā ar izglītības iestādēm, tā teikt, jau no mazotnes bērnam ļaujot iepazīt IKT jomu un tās sniegtās iespējas.
No pirmsskolas līdz augstskolai
Nav noslēpums, ka ar modernajām tehnoloģijām pavisam mazi ķipari prot rīkoties itin labi. Ar mūsdienīgajām tehnoloģijām, precīzāk – interaktīvajām tāfelēm, aprīkotas visas Ventspils pirmsskolas izglītības iestādes, tādējādi tehnoloģiskās iespējas ļauj bērniem saistošā veidā apgūt vajadzīgo mācību vielu un iekārtu lietošana kļūst jēgpilna, nevis kalpo tikai kā izklaide. Tāfelēm ir multitouch iespējas: ar tām vienlaikus var darboties vairākas personas, piemēram, pedagogs un audzēknis. «Šāds mācību process bērniem ir interesants. Esam arī iegādājušies dažādus mācību līdzekļus, kas atbilst katrai vecuma grupai,» stāsta Ventspils pilsētas domes izpilddirektora vietnieks IKT jomā Egons Spalāns.
Lai padziļinātu datotprasmes, šā gada jūlijā pilsētas dome apstiprināja Rīcības programmu datorprasmju apguvei Ventspils pilsētas vispārizglītojošās skolās 2015.–2018. gadam. Šajā programmā sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas skolēniem tiks nodrošināts ļoti daudzveidīgs pulciņu klāsts IKT jomā, piemēram, interesenti varēs apgūt datorzinību pamatus, izzināt programmēšanas nianses, digitālā foto un video pamatus, datorgrafiku, datoranimāciju, robotiku, digitālo darbmācību. Nodarbības uz brīvprātības pamata notiks reizi nedēļā. Par šo pulciņu sekmīgu darbību rūpēsies Ventspils Digitālais centrs. Jāpiebilst, ka vispārizglītojošo skolu paspārnē jau darbojas vairāki pulciņi IKT prasmju un zināšanu stiprināšanai. Tāpat arī mācību saturā ir iekļautas datorapmācības atbilstoši Valsts izglītības un satura centra izstrādātajai programmai.
Papildus jau minētajām iespējām vidusskolēniem būs iespēja gūt vēl padziļinātāku izpratni un specifiskākas zināšanas, apmeklējot PIKC Ventspils tehnikums. «Šī sadarbība paredz saplūdināt vidējās un profesionālās izglītības vidi,» skaidro E. Spalāns. Proti, jaunietis varēs paņemt no tehnikuma sniegtās izglītības viņu interesējošo, praktiski padarboties pie kāda no tehnikuma darba galdiem. IKT atzars, protams, turpinās arī augstākajā izglītībā jeb Ventspils augstskolā.
Lietot ar jēgu, ne izklaidei
Ventspils pilsētas domes Izglītības pārvaldes vadītājs Aldis Slavinskis IKT ienākšanu skolā vērtē divējādi: no vienas puses – tas ir normāls, vajadzīgs process, taču tā pievienotā vērtība jaušama tik tad, ja šo iekārtu izmantošana ir jēgpilna. Turklāt katrai medaļai ir arī ēnas puse – modernās tehnoloģijas kļūst nevis par daļu no jauno cilvēku dzīves, bet praktiski visa viņu dzīve notiek tikai virtuālajā vidē un cilvēku dzīvās komunikācijas prasmes pasliktinās (kavējas runas attīstība, skops vārdu krājums, līdz ar to arī mazinās domāšanas asums), uzskaita A. Slavinskis. Tieši tādēļ IKT integrācija izglītības sistēmā nevar notikt pašplūsmā un nekontrolēti. Un Ventspilī raugās, lai tehnoloģiju lietošana būtu jēgpilna, ar mērķi un tās kļūtu par skolēnu palīgu pasaules izzināšanas un sevis izglītošanas procesā, nomācot norādītās ēnas puses. Ir padomāts, lai mūsdienīgās tehnoloģijas atvieglo arī pedagogu darba soli, piemēram, viņiem ir pieejams bezvadu internets, projektors, dators un citi līdzekļi.
Ventspils skolās un pirmsskolās IKT nodrošinājums ir augstā līmenī – iegādātas tehnoloģijas eksāmenu priekšmetu kabinetos un pirmsskolas izglītības iestādēs – multimediju aprīkojums, interaktīvās tāfeles, dokumentu kameras, programmatūras (tostarp redzes korekcijas programmas bērniem ar redzes problēmām) un elektroniskie mācību līdzekļi. Notikuši arī būvdarbi IKT infrastruktūras ierīkošanai visās Ventspils vispārizglītojošajās skolās un pirmsskolās.
Šie darbi veikti jau agrākajos gados izstrādātās Rīcības programmas mācīšanās kvalitātes uzlabošanas sistēmas izveidei Ventspils vispārizglītojošajās skolās ietvaros, kur galvenie mērķi ir pakāpeniski pilnveidot pedagogu darba vidi, mācību līdzekļus un uzlabot viņu zināšanas un mācību metodes, lai spētu ieinteresēt 21. gadsimta skolēnus.
Mācījās arī skolotāji
Rīcības programmas mācīšanās kvalitātes uzlabošanas sistēmas izveidei Ventspils vispārizglītojošajās skolās pakāpeniska īstenošana aizsākās 2013. gadā. Viens no pirmajiem soļiem bija pedagogu darba efektivitātes paaugstināšanas projekts Latvijas Universitātes speciālistu vadībā, proti, piesaistītie eksperti piedalījās stundās, pēc tam sniedza savas rekomendācijas skolotāju darba uzlabošanai, veidoja Ventspils skolotāju darba grupas, kur paši pedagogi analizēja savu darbu.
«Tas deva skatu no malas. Lai varētu strādāt vēl labāk, ir jāizvērtē pašreizējā situācija. Un pedagogi to darīja, analizējot, vērtējot, uzklausot ieteikumus,» norāda A. Slavinskis. Lai nezustu labās iestrādes, pilsētā tiks radīts konsultantu dienests, kas sniegs skolotājiem profesionālu atbalstu metodisko problēmu risināšanā klasē.
Projekta ietvaros arī pirmsskolas pedagogi tika apmācīti digitālu materiālu veidošanā un darbam ar interaktīvo tāfeli.
«Vēlreiz gribu uzsvērt, ka no modernajām tehnoloģijām mēs nekur neaizmuksim un tās ir vajadzīgas, bet to lietošanai jābūt saprātīgai un pārdomātai,» rezumē A. Slavinskis.
Būtisks pašvaldības atbalsts
«Arī pirms šo divu rīcības programmu izstrādes mēs varējām lepoties ar mūsdienīgām tehnoloģijām. Pašvaldība mūs ir ļoti atbalstījusi un to dara joprojām.
Plānots, ka šajā gadā visās sākumskolas klasēs būs pieejams multimediju komplekts, turpinām klasēs ierīkot bezvada internetu,» teic Ventspils pilsētas domes Izglītības pārvaldes vadītājs, piebilstot – daudzpusīgā IKT nodrošinājuma viens no svarīgākajiem mērķiem ir attīstīt bērnos un jauniešos domātprasmi, izziņas kāri. Jaunākās tehnoloģijas šajā sakarā var būt lietderīgs atbalsts. Protams, nav izslēgta varbūtība, ka, pateicoties šo kvalitatīvo digitālo iekārtu pieejamībai, plašajam IKT ievirzes pulciņu piedāvājumam, kādai daļai jauno cilvēku tas kalpos par pamatu arī savas profesionālās gaitas saistīt ar IKT jomu, – kā zināms, tur jaunus un spējīgus prātus ļoti gaida. Taču pirmsskolā, skolā un pulciņos iegūtās zināšanas lieti noderēs jebkurā citā specialitātē, arī sadzīvē.