Mūsdienu sabiedrība ir ļoti dažāda – vieniem viss veicas un, šķiet, viss labais pats iekrīt rokās, citiem panākumu gūšana saistās ar milzīgu ieguldīto darbu gan no paša, gan vecāku, gan pedagogu puses. Pelču speciālā internātpamatskola – attīstības centrs ir vieta, kur katrs bērns ir vērtība, kur katram cilvēkam tiek dota iespēja augt un pilnveidoties viņa iespēju robežās, kuras nereti izrādās daudz plašākas, nekā sākotnēji domāts.
Ja prioritāte ir cilvēks un viņa attīstība, ja spējam meklēt un atrast arvien jaunus paņēmienus un metodiku, kas uzlabo cilvēka dzīves kvalitāti, tad rezultāti bieži vien pārspēj cerēto.
Neatstāt novārtā, bet izmantot potenciālu
Cilvēki ir garīgās attīstības traucējumiem mūsu sabiedrībā nereti tiek uzskatīti par nevēlamiem, jo rada problēmas un viņiem nepieciešama papildu uzmanība. Taču prakse pierāda, ka arī šādi cilvēki ir spējīgi apgūt profesiju un pret darbu izturas ļoti atbildīgi. Pelču skolā tiek piedāvātas trīs profesionālās mācību programmas: pavāra palīgs, galdnieka palīgs un šogad uzsākta arī mežstrādnieku sagatavošana. Skolas direktore Ināra Oļena atzīmē, ka par audzēkņiem, viņu attieksmi pret darbu un sagatavotību, no prakses vietu uzņēmumiem tiek saņemtas ļoti labas atsauksmes. Tāpat veiksmīgi darbojas nu jau trīs mācību firmas, viena notām, Laimes poga, guvusi augstu novērtējumu, faktiski esot pirmajā desmitniekā starp vairāk nekā 800 Latvijā izveidotajām mācību firmām.
Tas, protams, ir ļoti labi, taču kas notiks ar šiem jauniešiem, kad viņi absolvēs skolu? Vai viņi turpinās strādāt? Vai viņiem būs dota iespēja būt sociāli un ekonomiski neatkarīgiem? Visbiežāk viņi papildina bezdarbnieku skaitu vai tiek nodarbināti mājās. Pēdējos gados daudz tiek runāts par sociālajiem uzņēmumiem, kuru ietvaros cilvēkiem ar garīgās attīstības traucējumiem tiktu nodrošināti grupu dzīvokļi ar nepieciešamo uzraudzības personālu un arī darba vieta, kurā katrs varētu strādāt atbilstoši savām spējām. Ināra Oļena ir uzsākusi starptautiskas mācības, kas palīdzētu Latvijā realizēt sociālo uzņēmumu sistēmu, kāda labi darbojas vairākās pasaules valstīs. Likumdošanu Latvijā šim procesam gan sola tikai pēc vairākiem gadiem, bet pakāpeniski jau tiek apzinātas iespējas veidot pilotprojektus un metodiku, kas nepieciešama šādu uzņēmumu ilgtermiņa darbībai.
Daba ir attīstības stūrakmens
Jau Žans Žaks Ruso ir teicis, ka viena stunda dabā dod daudz lielāku ieguvumu nekā neskaitāmas stundas mācību klasē. Pieturoties pie šīs atziņas un izvērtējot iepriekšējo pieredzi, Pelču skolā tiek realizēti vairāki projekti, lai dažādotu mācību vidi, kā arī izmantoti dabas elementi. Ir iekārtota Zaļā klase un uzbūvēta siltumnīca, kas ir ne vien vēl viens elements, kur iemācīt bērnam izpratni par vidi un procesiem, bet arī ļoti praktisks ieguvums – kopš februāra skolā zaļumi nāk no pašu siltumnīcas.
Skolā tiek realizēta Dabas vides estētikas studija, kurā iekļaujas gan pieminētā Zaļā klase, gan siltumnīca. Pirms diviem gadiem kā inovācija skolā ienāca silto smilšu iekārta, kas nu tiek attīstīta jau citā līmenī – spēlējoties smilšu kastē, būs iespējams gan uzbērt kalnus, gan izveidot upes un jūras, pateicoties sarežģītai projektora tehnoloģijai, kas prot nolasīt reljefu.
Smiltis ir unikāls materiāls, tāpēc tiek izmantotas arī citās nodarbēs, piemēram, smilšu krāsošana un pēc tam to izmantošana dažādu priekšmetu veidošanā ir aizraujoša nodarbe ne tikai bērniem. Skolotājs Ēriks Oficiers kopā ar audzēkņiem ir izveidojis smilšu kino iekārtu. Faktiski tā ir kaste ar stiklu, kam uzbērtas smiltis, un tā novietota virs gaismas, radot iespēju projicēt smiltīs zīmēto uz ekrāna.
Skola ir bagāta ar dažādām mūsdienīgām, gan aizgūtām, gan pašu radītām, tehnoloģijām. Kā viena no pēdējā gada nozīmīgākajām jāmin Samsung skola nākotnei konkursa ietvaros saņemtā speciālbalva, kas dos iespēju izgatavot unikālu datoru klaviatūru. Tā būs piemērota gan cilvēkiem ar kustību traucējumiem, gan vājredzīgajiem. Direktore norāda: «Tas ir svarīgs solis, jo daudziem parastās klaviatūras taustiņi un apzīmējumi ir pārāk mazi, lai tos sekmīgi lietotu. Jaunā klaviatūra pavērs iespēju daudziem sākt komunicēt sociālajos tīklos, sērfot internetā un lietot mūsdienu tehnoloģijas tādā mērā, cik to atļauj konkrētā indivīda attīstība. Nākotnē domājam par tehnoloģiju ieviešanu, kas pagaidām vēl ir tikai laboratoriju izstrādes līmenī. Es saprotu, ka daudziem tā šķiet utopija, bet vēlos, lai bērniem būtu pieejamas arī virtuālās realitātes tehnoloģijas, kas arī tiem, kuri nekad nepiecelsies no gultas, radītu iespēju izbaudīt Niagāras ūdenskrituma burvību.»
Ar aizrautību un mērķtiecību, esot nemitīgā izziņas procesā par visu jaunāko, kas pieejams pasaulē, bērniem ar īpašām vajadzībām tiek pavērts lielisks ceļš pretim kvalitatīvai dzīvei.