Tukuma lidosta plešas tikai uz papīra

© F64

Engures novada domes lēmums pieņemt ekspluatācijā Tukuma lidostas pasažieru termināli jau ir pārsūdzēts administratīvajā tiesā. Izskatīšanas datums vēl nav paziņots, tikmēr uzņēmums turpina cīņu ar juridiskajiem šķēršļiem darbības paplašināšanai un ķēries pie jauna ietekmes uz vidi (IVN) novērtējuma, paredzot vēl lielāku lidojumu intensitāti nekā iepriekšējā izbrāķētajā ziņojumā.

Vardēm dzīve laba!

Dažu iedzīvotāju izraisīta dīkstāve lidostai nebūtu jāpiedzīvo, ja skrejceļš tiktu pagriezts par 90 grādiem. Tad virs Tukuma nebūtu nedz trokšņu, nedz arī izmešu, taču tas pat teorētiski nav iespējams Ķemeru Nacionālā parka dēļ. Lidostas galvenais oponents tukumnieks Jānis Frišfelds ar nožēlu konstatē, ka varžu mieru valsts vērtē augstāk par cilvēku labsajūtu. Tāpēc šai principiālajā cīņā vismaz tuvākajā laikā saprātīgs risinājums nav gaidāms. Lai arī protestētāji tāda maza saujiņa vien ir – tiesā vērsušies četri cilvēki –, pagaidām aviācijas industrija pret viņu sprunguļiem riteņos ir bezspēcīga. Pat neraugoties uz to, ka bauda apkārtējo pašvaldību, iedzīvotāju vairākuma un vietējās uzņēmēju sabiedrības atbalstu, jo – kur lidosta, tur cilvēki, darbs un nauda pulcējas. Džūkstenieki vienā no sabiedriskajām apspriešanām par dažiem spītīgajiem tukumniekiem pat ņirgājušies – paskat, paskat, ods uz deguna sēž, vai tik nepārsniedz maksimālo pieļaujamo trokšņu līmeni.

Ielikt kāju durvīs

Tomēr ar dusmām lidostai palīdzēt nevar, un, pēc aviācijas lietu pārzinātāja Tāļa Linkaiša teiktā, arī pati lidosta – uzņēmums Tukums Airport – savu attīstību varētu virzīt no sabiedrisko attiecību viedokļa gudrāk: «Ielikt kāju durvīs – lai pasažieru lidmašīnas vispār tiktu palaistas. Pēc tam jau varētu pakāpeniski palielināt lidojumu skaitu.» Taču tā vietā uzņēmums pašlaik raksta jaunu IVN ziņojumu, kas iepriekš neakceptēto 3000 lidojumu vietā gadā jau paredz izpildīt līdz pat 5000 lidojumiem, kas jau pietuvotos paprāvas reģionālas lidostas darba mērogiem.

Pašlaik Tukuma lidostai ļauts apkalpot vien mazās lidmašīnas – sportam un plezīram, bet ne regulāros komercreisus. Protams, no nozares viedokļa alternatīva lidostai Rīga būtu ļoti lietderīga – gan konkurences ziņā, gan kā rezerves lidosta. Pašlaik, ja galvaspilsētā nolaižas migla, reisus nākas sūtīt uz Kauņas un Tallinas lidostām, kas pasažieriem ir ļoti apgrūtinoši. Tukuma lidosta tikmēr ir nieka stundas brauciena attālumā no Rīgas – tāpēc arī tās angliskajā nosaukumā likts Jurmala Airport.

Caur tiesu var visu

Šobrīd var tikai zīlēt, kad un vai vispār lidosta varēs uzsākt pilnvērtīgi strādāt. Iepriekšējā IVN ziņojuma izstrādātājam Valdim Felsbergam un kompānijai Latekoil otra mēģinājuma iespēja netiks piedāvāta. Viņa saražoto dokumentu Vides pārraudzības valsts birojs novērtēja kā nekvalitatīvu, uz vairākiem būtiskiem jautājumiem neatbildējušu. Tāpēc tagad pārrunas notiek ar citiem vides ekspertiem. Lidostas komercdirektore Viktorija Šalajeva norāda, ka konkrēts uzņēmums vēl nav izvēlēts.

Pat labākajā gadījumā savus desmit mēnešus jaunā IVN procedūra lidostas darbības paplašināšanai prasīs. Turklāt nekur nav rakstīts, ka arī tās rezultāti netiks apstrīdēti, sūdzēti un pārsūdzēti. To arī J. Frišfelds atzīst – kopā ar domubiedriem izkopuši savas zināšanas aviācijas lietās un arī juridisko valodu līdz tādam līmenim, ka nav vienkārši aptinami ap pirkstu. Patiesībā arī nekad tādi nav bijuši, mācējuši pat līdz Briselei ar savām pretenzijām aizklaudzināties.

Jautājums par lidostas lietderību un nozīmi reģiona attīstībā pašlaik paliek otrajā plānā. Galvenais – pedantiska atbilstība normatīvajiem aktiem un tiesiskā valstī pašsaprotamās iedzīvotāju tiesības pārsūdzēt jebkuru lēmumu. Neatkarīgā jau rakstīja par līdzīgu problemātisku piemēru – Kalnciemā iecerēto akumulatoru pārstrādes rūpnīcu, kurai visas institūcijas devušas zaļo gaismu, bet sarkano, uz dažu iedzīvotāju iesnieguma pamata – tiesa. Tukuma lidosta ir identiskā situācijā. Engures novada mērs Gundars Važa par to ir sašutis. Kā vispār tiesa varēja pieņemt sūdzību, ja dome savā lēmumā pilnībā respektējusi Vides pārraudzības valsts biroja rekomendējošo atzinumu – termināli ekspluatācijā pieņemt drīkst, bet komerclidojumus atļaut nedrīkst. Ēka taču nerada gaisa piesārņojumu un troksni virs Tukuma. Un tomēr – tiesa sūdzību pieņēma. Tagad šai stāstā sekos kārtējā garlaicīgā epizode, kurai ar lidošanu mazs sakars.

Svarīgākais