Talsu ceļu rajons sāk zāles un latvāņu pļaušanu

© Ojārs Lūsis

Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) pirmo reizi sevi pieteica Darba devēju konfederācijas rīkotajai uzņēmuma ilgtspējas indeksa noteikšanai un saņēma sudraba novērtējumu.

Sa­ru­na ar LAU Tal­su ce­ļu ra­jo­na di­rek­to­ru An­dri Pē­ter­so­nu.

– Lat­vie­šiem pie­ņemts, ka līdz Jā­ņiem vis­i sa­kop­ša­nas dar­bi ir jā­pa­beidz. Kā LAU Tal­su ce­ļu ra­jo­nam so­kas ar bed­rī­šu re­mont­u un ci­tiem ce­ļu uz­tu­rē­ša­nas dar­biem šo­gad, kad stā­jies spē­kā jaun­ais de­le­ģē­ša­nas lī­gums ar Sa­tik­smes mi­nis­tri­ju?

– Ne­kad nav tā, ka va­rē­tu teikt: ta­gad viss ir iz­da­rīts. Ce­ļu uz­tu­rē­ša­na ir kom­pli­cē­ta un jā­veic plān­vei­dī­gi vis­a ga­da ga­ru­mā, iz­vē­lo­ties pri­ori­tā­tes un efek­tī­vā­kās dar­ba me­to­des. De­le­ģē­ša­nas lī­gums mū­su dar­ba sa­tu­rā nav ie­ne­sis bū­tis­kas iz­mai­ņas – tur­pi­nām veikt vi­sus au­to­ce­ļu ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nas dar­bus. Bū­tis­kā­kas pār­mai­ņas at­tie­cas uz dar­bu plā­no­ša­nu, ap­stip­ri­nā­ša­nu un veik­to dar­bu kva­li­tā­tes pār­bau­di, kā arī ci­tiem uz­ņē­mu­mam sva­rī­giem pro­ce­siem. Mū­su efek­ti­vi­tā­te būs at­ka­rī­ga no sav­star­pē­jās sa­dar­bī­bas ar Sa­tik­smes mi­nis­tri­ju un LVC.

Esam sā­ku­ši pļaut ceļ­ma­las, tī­rīt grāv­jus no krū­miem un sā­ku­ši cī­ņu ar lat­vā­ņu plan­tā­ci­jām, kas ir vi­sās mū­su ce­ļu ra­jo­na no­da­ļu te­ri­to­ri­jās. Lai au­to­ce­ļu no­ma­les un no­da­lī­ju­ma jos­las kļū­tu sa­kop­tā­kas un ce­ļu lie­to­tā­jiem tī­ka­mā­kas, šie dar­bi jā­veic plān­vei­dī­gi un ilg­ter­mi­ņā, jo vie­nā ga­dā nav ie­spē­jams sa­kopt to, kas ga­diem ir at­stāts no­vār­tā.

– Vai arī Tal­su ce­ļu ra­jo­na pār­zi­ņā eso­ša­jiem ce­ļiem as­fal­ta bed­rī­šu re­monts ir pa­beigts?

– Lie­lā­ko­ties jā, bet uz vai­rā­kiem ce­ļiem darbs tur­pi­nā­sies vēl vi­su jū­ni­ju. Tur­klāt jā­ņem vē­rā, ka bed­rī­tes vei­do­jas arī va­sa­rā – tās ir jā­la­bo. Tā­pēc ne­va­ru ap­gal­vot, ka bed­rī­šu re­monts būs pa­beigts – tas ir ne­pār­traukts pro­cess.

Ir jā­sa­prot, ka ar bed­rī­šu re­mont­u ce­ļus iz­glābt ne­var – ir jā­iz­strā­dā ilg­ter­mi­ņa as­fal­ta se­gu­mu at­jau­no­ša­nas prog­ram­ma un jā­veic virs­mas vien­lai­dus at­jau­no­ša­na.

– Pa­gā­ju­ša­jā ga­dā tei­cāt, ka ir jā­mai­na sis­tē­ma un par valsts ce­ļu stā­vok­li jā­at­bild vie­nam uz­ņē­mu­ma, ne­vis di­viem. Vai jaun­ais lī­gums šo si­tu­āci­ju at­ri­si­na?

– Pēc de­le­ģē­ša­nas lī­gu­ma stā­ša­nās spē­kā par valsts ce­ļu ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nu at­bild LAU, tas no­zī­mē, ka mū­su ro­kās ir ne ti­kai dar­bu iz­pil­de, kā bi­ja ie­priekš, bet arī dar­bu plā­no­ša­na. Līdz ar to var teikt, ka valsts ce­ļiem ta­gad ir viens uz­ņē­mums, kurš plā­no un iz­pil­da ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nas dar­bus, to­mēr, lai pa­nāk­tu bū­tis­kus uz­la­bo­ju­mus valsts ce­ļu tīk­lā, kā jau ie­priekš mi­nē­ju, sva­rī­ga būs trīs in­sti­tū­ci­ju – SM, LAU un LVC – sa­dar­bī­ba.

Šo­gad ir ak­tu­ali­zē­ta arī til­tu prog­ram­ma, ku­rai līdz šim ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nas ie­tva­ros pa­sū­tī­ju­mu no Lat­vi­jas Valsts ce­ļiem bi­ja ļo­ti maz, mums de­le­ģē­ti arī dar­bi ES prog­ram­mu ie­tva­ros jaun­o un re­kon­stru­ēto ce­ļu ga­ran­ti­jas lai­ka uz­tu­rē­ša­nā. Ce­ram, ka tās ir ilg­ter­mi­ņa prog­ram­mas, jo ir jā­no­dro­ši­na uz­tu­rē­ša­nas ne­pār­trauk­tī­ba un ilg­tspē­ja. Lai īs­te­no­tu šīs prog­ram­mas, iz­mai­ņas ir ne­pie­cie­ša­mas arī pa­šā uz­ņē­mu­mā – pie­mē­ram, til­tu uz­tu­rē­ša­na ir kom­pli­cēts darbs, un tai ne­pie­cie­ša­mi at­bil­sto­šas kva­li­fi­kā­ci­jas dar­bi­nie­ki, spe­ci­fis­ka teh­ni­ka, ma­te­ri­āli. Ja mēs in­ves­tē­jam til­tu uz­tu­rē­ša­nas bri­gā­žu iz­vei­dē, mums jā­būt dro­šiem, ka tām darbs būs ne ti­kai vie­nu ga­du vien.

– Līdz šim grants ce­ļu uz­tu­rē­ša­nai un at­jau­no­ša­nai nau­da lie­lā­ko­ties ti­ka no­vir­zī­ta pēc pār­pa­li­ku­ma prin­ci­pa – ja nau­da pa­li­ka pār­i, tad kri­tis­kā­kos pos­mos sa­la­bo­ja. Dzir­dam, ka šo­gad si­tu­āci­ja bū­šot ci­ta?

– No Sa­tik­smes mi­nis­tri­jas esam sa­ņē­mu­ši rī­ko­ju­mu uz valsts ce­ļiem plā­not dar­bus dro­šas sa­tik­smes or­ga­ni­zē­ša­nai at­bil­sto­ši nor­ma­tī­va­jiem ak­tiem un fi­nan­sē­ju­mam. Ru­nā­jot par fi­nan­sē­ju­mu ne ti­kai valsts au­to­ce­ļu ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nai, bet ce­ļu no­za­rei ko­pu­mā, tas ne­spēj īsā lai­kā sa­ma­zi­nāt il­gu ga­du ga­ru­mā uz­krā­ju­šos re­mont­de­fi­cī­tu. Tā­pēc bū­tu ne­pie­cie­šams sta­bils un pro­gno­zē­jams fi­nan­sē­ju­ma pie­au­gums turp­mā­ka­jos ga­dos.

Latvijā

Nesen Jēkabpils poliklīniku patvaļīgi pameta ieslodzītais Jevgenijs Gecko. Viņa ir izbijis Latvijas armijas karavīrs, “ceļojis” pa vairākiem cietumiem un paviesojies arī Kremļa medijos. Kamēr turpinās vīrieša meklēšana, Gecko māsa Kristīne vērsās pie “tv3.lv” ar apgalvojumiem par emocionālu un fizisku vardarbību cietumā, kas, viņasprāt, pamudinājusi brāli uz bēgšanu.