Talsu ceļu rajons sāk zāles un latvāņu pļaušanu

© Ojārs Lūsis

Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) pirmo reizi sevi pieteica Darba devēju konfederācijas rīkotajai uzņēmuma ilgtspējas indeksa noteikšanai un saņēma sudraba novērtējumu.

Sa­ru­na ar LAU Tal­su ce­ļu ra­jo­na di­rek­to­ru An­dri Pē­ter­so­nu.

– Lat­vie­šiem pie­ņemts, ka līdz Jā­ņiem vis­i sa­kop­ša­nas dar­bi ir jā­pa­beidz. Kā LAU Tal­su ce­ļu ra­jo­nam so­kas ar bed­rī­šu re­mont­u un ci­tiem ce­ļu uz­tu­rē­ša­nas dar­biem šo­gad, kad stā­jies spē­kā jaun­ais de­le­ģē­ša­nas lī­gums ar Sa­tik­smes mi­nis­tri­ju?

– Ne­kad nav tā, ka va­rē­tu teikt: ta­gad viss ir iz­da­rīts. Ce­ļu uz­tu­rē­ša­na ir kom­pli­cē­ta un jā­veic plān­vei­dī­gi vis­a ga­da ga­ru­mā, iz­vē­lo­ties pri­ori­tā­tes un efek­tī­vā­kās dar­ba me­to­des. De­le­ģē­ša­nas lī­gums mū­su dar­ba sa­tu­rā nav ie­ne­sis bū­tis­kas iz­mai­ņas – tur­pi­nām veikt vi­sus au­to­ce­ļu ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nas dar­bus. Bū­tis­kā­kas pār­mai­ņas at­tie­cas uz dar­bu plā­no­ša­nu, ap­stip­ri­nā­ša­nu un veik­to dar­bu kva­li­tā­tes pār­bau­di, kā arī ci­tiem uz­ņē­mu­mam sva­rī­giem pro­ce­siem. Mū­su efek­ti­vi­tā­te būs at­ka­rī­ga no sav­star­pē­jās sa­dar­bī­bas ar Sa­tik­smes mi­nis­tri­ju un LVC.

Esam sā­ku­ši pļaut ceļ­ma­las, tī­rīt grāv­jus no krū­miem un sā­ku­ši cī­ņu ar lat­vā­ņu plan­tā­ci­jām, kas ir vi­sās mū­su ce­ļu ra­jo­na no­da­ļu te­ri­to­ri­jās. Lai au­to­ce­ļu no­ma­les un no­da­lī­ju­ma jos­las kļū­tu sa­kop­tā­kas un ce­ļu lie­to­tā­jiem tī­ka­mā­kas, šie dar­bi jā­veic plān­vei­dī­gi un ilg­ter­mi­ņā, jo vie­nā ga­dā nav ie­spē­jams sa­kopt to, kas ga­diem ir at­stāts no­vār­tā.

– Vai arī Tal­su ce­ļu ra­jo­na pār­zi­ņā eso­ša­jiem ce­ļiem as­fal­ta bed­rī­šu re­monts ir pa­beigts?

– Lie­lā­ko­ties jā, bet uz vai­rā­kiem ce­ļiem darbs tur­pi­nā­sies vēl vi­su jū­ni­ju. Tur­klāt jā­ņem vē­rā, ka bed­rī­tes vei­do­jas arī va­sa­rā – tās ir jā­la­bo. Tā­pēc ne­va­ru ap­gal­vot, ka bed­rī­šu re­monts būs pa­beigts – tas ir ne­pār­traukts pro­cess.

Ir jā­sa­prot, ka ar bed­rī­šu re­mont­u ce­ļus iz­glābt ne­var – ir jā­iz­strā­dā ilg­ter­mi­ņa as­fal­ta se­gu­mu at­jau­no­ša­nas prog­ram­ma un jā­veic virs­mas vien­lai­dus at­jau­no­ša­na.

– Pa­gā­ju­ša­jā ga­dā tei­cāt, ka ir jā­mai­na sis­tē­ma un par valsts ce­ļu stā­vok­li jā­at­bild vie­nam uz­ņē­mu­ma, ne­vis di­viem. Vai jaun­ais lī­gums šo si­tu­āci­ju at­ri­si­na?

– Pēc de­le­ģē­ša­nas lī­gu­ma stā­ša­nās spē­kā par valsts ce­ļu ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nu at­bild LAU, tas no­zī­mē, ka mū­su ro­kās ir ne ti­kai dar­bu iz­pil­de, kā bi­ja ie­priekš, bet arī dar­bu plā­no­ša­na. Līdz ar to var teikt, ka valsts ce­ļiem ta­gad ir viens uz­ņē­mums, kurš plā­no un iz­pil­da ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nas dar­bus, to­mēr, lai pa­nāk­tu bū­tis­kus uz­la­bo­ju­mus valsts ce­ļu tīk­lā, kā jau ie­priekš mi­nē­ju, sva­rī­ga būs trīs in­sti­tū­ci­ju – SM, LAU un LVC – sa­dar­bī­ba.

Šo­gad ir ak­tu­ali­zē­ta arī til­tu prog­ram­ma, ku­rai līdz šim ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nas ie­tva­ros pa­sū­tī­ju­mu no Lat­vi­jas Valsts ce­ļiem bi­ja ļo­ti maz, mums de­le­ģē­ti arī dar­bi ES prog­ram­mu ie­tva­ros jaun­o un re­kon­stru­ēto ce­ļu ga­ran­ti­jas lai­ka uz­tu­rē­ša­nā. Ce­ram, ka tās ir ilg­ter­mi­ņa prog­ram­mas, jo ir jā­no­dro­ši­na uz­tu­rē­ša­nas ne­pār­trauk­tī­ba un ilg­tspē­ja. Lai īs­te­no­tu šīs prog­ram­mas, iz­mai­ņas ir ne­pie­cie­ša­mas arī pa­šā uz­ņē­mu­mā – pie­mē­ram, til­tu uz­tu­rē­ša­na ir kom­pli­cēts darbs, un tai ne­pie­cie­ša­mi at­bil­sto­šas kva­li­fi­kā­ci­jas dar­bi­nie­ki, spe­ci­fis­ka teh­ni­ka, ma­te­ri­āli. Ja mēs in­ves­tē­jam til­tu uz­tu­rē­ša­nas bri­gā­žu iz­vei­dē, mums jā­būt dro­šiem, ka tām darbs būs ne ti­kai vie­nu ga­du vien.

– Līdz šim grants ce­ļu uz­tu­rē­ša­nai un at­jau­no­ša­nai nau­da lie­lā­ko­ties ti­ka no­vir­zī­ta pēc pār­pa­li­ku­ma prin­ci­pa – ja nau­da pa­li­ka pār­i, tad kri­tis­kā­kos pos­mos sa­la­bo­ja. Dzir­dam, ka šo­gad si­tu­āci­ja bū­šot ci­ta?

– No Sa­tik­smes mi­nis­tri­jas esam sa­ņē­mu­ši rī­ko­ju­mu uz valsts ce­ļiem plā­not dar­bus dro­šas sa­tik­smes or­ga­ni­zē­ša­nai at­bil­sto­ši nor­ma­tī­va­jiem ak­tiem un fi­nan­sē­ju­mam. Ru­nā­jot par fi­nan­sē­ju­mu ne ti­kai valsts au­to­ce­ļu ik­die­nas uz­tu­rē­ša­nai, bet ce­ļu no­za­rei ko­pu­mā, tas ne­spēj īsā lai­kā sa­ma­zi­nāt il­gu ga­du ga­ru­mā uz­krā­ju­šos re­mont­de­fi­cī­tu. Tā­pēc bū­tu ne­pie­cie­šams sta­bils un pro­gno­zē­jams fi­nan­sē­ju­ma pie­au­gums turp­mā­ka­jos ga­dos.