Lai gan Talsu namsaimnieka pirmsākumi meklējami daudz senākā pagātnē, tagadējā statusā tas darbojas piecus gadus, kas ir bijis nemitīgs attīstības laiks.
Veidojot šo uzņēmumu, tā funkcijas aprobežojās ar namu apsaimniekošanas un siltumapgādes jautājumu risināšanu Talsu pilsētā, bet tagad tā pārziņā ir lielākā daļa Talsu novada daudzdzīvokļu namu, kā arī centralizētā siltuma ražošanas un pārvades sistēma pagastu centros.
Izstrādā siltumapgādes attīstības stratēģiju
Nevienam nav noslēpums, ka siltuma apgādes, komunālās saimniecības un namu apsaimniekošanas jautājumi lielākajā daļā Latvijas lauku pagastu vēl ar vien nav sakārtoti – procesi norit lēni un apgrūtinoši. No vienas puses, sistēmu modernizācija prasa milzīgas investīcijas, no otras puses, iedzīvotājiem ir grūti pieņemt jaunos spēles noteikumus – viss maksā tik, cik tas maksā, un pašvaldība vairs nevar atļauties dotēt visus iedzīvotājus.
SIA Talsu namsaimnieks valdes priekšsēdētājs Edgars Bērziņš atzīst: «Saņemtais komunālās saimniecības un siltumapgādes mantojums ir smags, tostarp ilgstoši nebija pārskatīti siltuma tarifi. Esam pabeiguši jaunā siltuma tarifa apstiprināšanas procesu. Plānojot investīcijas, kas atsaucas uz siltuma tarifu, ir jāmēģina rast labākos risinājumus, lai mēs spētu ne tikai nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus, bet arī iedzīvotāji spētu par tiem samaksāt, jo pagastu centros lielākās daļas iedzīvotāju maksātspēja ir vēl zemāka nekā pilsētās.»
Patlaban norit siltumapgādes attīstības stratēģijas izstrāde, lai izvērtētu faktisko situāciju, definētu sasniedzamos mērķus, apzinātu nepieciešamo investīciju apjomu katrā vietā un aprēķinātu, cik ilgā laika posmā šīs investīcijas iespējams atgūt.
Talsu namsaimnieka pārziņā ir 12 katlu mājas. Pagaidām rekonstrukcija ir veikta Ģiguļu pagasta katlu mājā par kopējo summu 160 tūkstoši eiro. Līdz ar rekonstrukciju ir radusies iespēja samazināt saražotā siltuma pašizmaksu. Apzinoties, ka energonesēju cenas arvien kāpj, ieguldījumi katlu māju modernizācijā spēj amortizēt siltuma tarifu iedzīvotājiem. Tāpat kā jebkurā citā vietā Latvijā, jādomā arī par siltumtrašu renovāciju, jo siltuma zudumi padomju laikos būvētajās trasēs ir pārlieku lieli.
Dibinot biedrības, renovē mājas
Līdz šim energoefektivitātes pasākumi veikti 12 SIA Talsu namsaimnieks apsaimniekotajās daudzdzīvokļu mājās. Šajos projektos kā iesniedzējs ES līdzfinansējuma saņemšanai un kredītresursu piesaistē startējis apsaimniekošanas uzņēmums. Edgars Bērziņš skaidro: «Mūsu uzņēmuma kredītu piesaistes kapacitāte ir izsmelta – uzņēmuma darbības ilgtspējīgai nodrošināšanai finanšu resursi nepieciešami daudzām citām lietām, tostarp siltumapgādes sistēmas modernizēšanai. Tāpēc mēs vairs nevaram būt par māju renovācijas projektu iesniedzēju, bet tikai atbalstītāju.» Tas gan nenozīmē, ka māju renovācijas process, kā rezultātā iedzīvotājiem samazinās izmaksas par apkuri, Talsu novadā ir apstājies. Iedzīvotāji, kas vienojušies par savas mājas siltināšanu, veido biedrību un virza projektu saviem spēkiem. No apsaimniekošanas kompānijas tiek saņemts visdažādākais atbalsts, tajā skaitā māju tehniskā apsekošana, energoaudits, tehniskā projekta izstrāde un pat līdzdalība biedrības sarunās ar banku par kredītu piesaisti projekta realizēšanai. Labs piemērs šādai biedrības un pašvaldības namu apsaimniekošanas uzņēmuma sadarbībai ir projekts Dundagas ielā 16 Talsos. «Mums ir uzkrāta ļoti laba pieredze, kuru varam izmantot, konsultējot māju iedzīvotājus – dzīvokļu īpašniekus. Esam spējuši sasniegt labus energoefektivitātes rezultātus arī bēdīgi slavenajā projektā Celtnieku ielā 8 – tagad labi zinām, ko vajag prasīt no celtniekiem.»
Jāatgūst parādi
Viens no uzņēmuma tuvākā laika mērķiem ir stabilizēt finanšu plūsmu, ko lielā mērā ietekmē iedzīvotāju parādi par komunālajiem pakalpojumiem un siltumu. Tas ir dialogs, kas jāvērtē trīspusēji – viena puse ir apsaimniekošanas uzņēmums, otra puse parādnieks un trešā puse – pašvaldība. Likums paredz, ka parādniekiem dzīvokļus var atsavināt, respektīvi – izlikt no dzīvokļa. Tajā pašā laikā spēkā stājas pašvaldības atbildība nodrošināt novada iedzīvotājus ar dzīvojamo platību. Kā atrast vislabāko risinājumu? Tas ir jautājums, uz ko konkrētas atbildes vēl nav. Katrā gadījumā uzņēmuma vadītājs sola skrupulozi, izmantojot visas likumiskās tiesības, strādāt ar parādniekiem, jo tie laiki, kad par pakalpojumiem samaksāja kāds cits, respektīvi – pašvaldība, ir sen pagājuši.
Attīsta e-vidi
Lai pilnīgāk izmantotu informācijas tehnoloģiju iespējas un uzlabotu komunikācijas kvalitāti ar saviem klientiem, SIA Talsu namsaimnieks uzsāk sadarbības projektu ar dzīvokļu īpašnieku datu apmaiņas un saziņas interneta portālu ipasniekiem.lv. Rēķini tagad un turpmāk būs klientiem pieejami šajā interneta vietnē – sākot ar 2014. gada februāri, rēķini uz e-pastu sūtīti vairs netiek.
Izmantojot minēto interneta vietni, dzīvokļu īpašniekiem ir iespēja jebkurā brīdī apskatīt pēdējos un agrākos rēķinus, uzzināt informāciju par savu māju, paziņot ūdens skaitītāju rādījumus, nosūtīt vēstuli pārvaldniekam un citas iespējas. Edgars Bērziņš uzsver, ka dzīvojam tehnoloģiju laikmetā un tās ir jāizmanto visās dzīves jomās – arī tajā, kas saistīta ar īpašumu apsaimniekošanu. Tas ir ērti klientiem un samazina uzņēmuma administrēšanas izdevumus.