Kā jau ik pavasari, Latvijas ceļu uzturētāju (LAU) galvenais uzdevums ir pēc iespējas ātrāk salabot bedrītes, ko mantojumā atstājusi ziema.
Vidēji ik dienu uz Latvijas valsts ceļiem strādā 99 remontbrigādes, no tām 11 nodarbinātas uz Jelgavas ceļu rajona pārziņā esošajiem ceļiem.
Vairāk par pavasara aktualitātēm stāsta LAU Jelgavas ceļu rajona direktors Valdis Tijons.
– Līdz ar ceļu segumam draudzīgo ziemu šogad Daugavpils ceļu rajonā esot vidēji par trešdaļu mazāk bedrīšu. Vai varat teikt to pašu? Kad pabeigsiet remontus?
– Ne gluži, tomēr jāatzīst, ka bedrīšu šogad ir mazāk. No vienas puses, tas saistīts arī ar pēdējos gados rekonstruēto ceļu īpatsvara pieaugumu, kuru kvalitāte ir laba un bedrītes neveidojas. No otras puses, neparasti siltā ziema atstāja labvēlīgu iespaidu uz asfalta seguma stāvokli. Taču ir ceļu posmi, kuros bedrīšu ir daudz, un tiem ir nepieciešams nopietns remonts.
Viens no kritiskākajiem bija Elejas ceļš, kura vienam posmam jau ir sākusies rekonstrukcija, bet otra posma rekonstrukcijai tikko ir noslēdzies būvniecības iepirkuma konkurss. Tas nozīmē, ka nākamajā gadā arī uz šā ceļa rekonstruētajiem posmiem bedrītes vairs nebūs jāremontē.
Jelgavas ceļu rajonā bedrīšu remontā iesaistītas 11 brigādes, kuras strādā ar emulsijas un šķembiņu maisījumu. Uz A uzturēšanas klases ceļiem remontu pabeigsim līdz maija beigām, uz pārējiem līdz jūnija vidum.
– Kā efektīva melnā seguma ceļu uzturēšanas metode ir atzīta virsmas apstrāde ar emulsiju un šķembiņām. Cik daudz to izmantojat Jelgavas ceļu rajonā?
– Pagājušajā vasarā veicām melnā seguma virsmas apstrādi vairākos posmos uz ceļa Jelgava–Dobele. Arī šajā gadā ir ieplānota vairāku kilometru apstrāde ar šo metodi...
– Pēdējie lieti un siltais laiks likuši strauji sakuplot zālei. Kad sāksiet pļaut ceļmalas?
– Ir noteikts, ka zāles pļaušanu visā Latvijā sāksim vienlaikus – gada 25. nedēļā. Arī parējos vasaras ceļu uzturēšanas darbus visā Latvijā visos LAU ceļu rajonos sāksim vienā laikā – tas attiecas gan uz ceļa nomaļu piebēršanu, barjeru sakārtošanu un krāsošanu un citiem darbiem. Atzīmēšu, ka LAU mērķis ir panākt viendabīgu ceļu stāvokli visā Latvijā.
Protams, īpaša uzmanība tiks pievērsta arī ceļu uzturēšanai ziemā – starp ceļu rajoniem notiks aktīva komunikācija, lai kaisīšanas un tīrīšanas tehnika uz rajonu robežas tiktos apmēram vienā laikā. Tas ir ļoti būtiski, lai nodrošinātu vienādu braukšanas komfortu visā maršrutā. Pirmās iestrādes šādai sistēmai bija jau aizvadītajā ziemā.
– Pagājušā gada pavasarī Jelgavas ceļu rajona pārziņā esošajā karjerā Akmenscūciņas tika uzstādīta jauna dolomīta drupināšanas iekārta. Viens no mērķiem, ko plānojat panākt, bija dolomīta šķembu kvalitātes uzlabošana. Kā ir tagad?
– Akmenscūciņās dolomīta slāņi nav viendabīgi – citi ir ļoti labi piemēroti ceļu uzturēšanai un būvniecībai, citā slānī dolomītam piemīt šim mērķim mazāk piemērotas īpašības. Katrā gadījumā Amenscūciņās iegūtās šķembas ir piemērotas ceļu un laukumu remontiem un būvniecībai ar ne pārāk lielu noslodzi. Pagājušajā gadā karjerā izstrādājām vairāk par 100 tūkstošiem kubikmetru, no tiem pašu vajadzībām izmantojām ceturto daļu, pārējo pārdevām ceļu būves kompānijām un privātajā sektorā.