ZZS rosina uz pusi samazināt nodokļus motocikliem un uzņēmumu automobiļiem

Zaļo un zemnieku savienība (ZZS) trešdien Saeimā iesniegusi priekšlikumu uz pusi samazināt uzņēmumu vieglo automobiļu nodokli, kā arī mototransporta nodokli, informē Latvijas Zaļās partijas (LZP) biroja vadītāja Līga Štāla.

"Mēs saredzam, ka, samazinot šā nodokļa apmērus par 50%, komersanti paliktu lojāli savai valstij un labprātāk to maksātu. Līdzīgu scenāriju paredzam arī mototransporta nodoklim, jo šos transporta līdzekļus izmantojam labākajā gadījumā sešus mēnešus gadā. Turklāt pēc nodokļa paaugstināšanas reģistrēto motociklu un triciklu skaits samazinājies par 16 tūkstošiem, kas gada laikā ir ļoti liels cipars," atzina LZP valdes priekšsēdētājs Edgars Tavars.

Štāla atgādināja, ka 2010.gada nogalē tika ieviestas izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas paredz, ka uzņēmumiem savi automobiļi jāaprīko ar globālās pozicionēšanas sistēmām (GPS) vai arī jāmaksā salīdzinoši liels nodoklis. "Oficiālais mērķis bija panākt, ka uzņēmumu auto netiktu izmantoti privātām vajadzībām, tomēr patiesībā valsts tādējādi cerēja būtiski papildināt budžetu," piebilda Štāla.

"Tagad redzam, ka, salīdzinot ar 2010.gadu, 2012.gada 1.janvārī juridisko personu īpašumā esošo automašīnu skaits ir samazinājies par apmēram 20 tūkstošiem! Paredzams, ka gada beigās starpība būs vēl dramatiskāka. Nav piepildījies arī pērn plānotais valsts budžeta ieņēmums – iekasēti apmēram 10 miljoni latu plānoto 15 miljonu vietā," norādīja LZP pārstāve.

Viņa sacīja, ka likumā minēta iespēja nemaksāt nodokli apmaiņā pret GPS uzstādīšanu. "GPS sistēmas aprīkošana un uzturēšana vienam transportlīdzeklim izmaksā aptuveni 350 latu gadā, kas faktiski vairāk vai mazāk līdzinās nodokļa summai. GPS iekārtas 2011.gadā uzstādītas 6890 automašīnām, 2012.gadā jau par 1000 mazāk – 5747. Tāpēc arguments par GPS kā alternatīvu un dzīves atvieglošanu galīgi neiztur kritiku – ņemšanās ir gana liela, un izmaksas beigu beigās nav mazākas. Vēl viens pierādījums, ka godīgums un kontrole likuma veidotājiem ir labi ja otrajā plānā, jo galvenā loma ir potenciālajiem ienākumiem," pavēstīja Štāla.

Viņa uzsvēra, ka iepriekš minētie fakti liek secināt, ka 2010.gada nogalē ieviestās izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā ir vairāk nekā nejēdzīgas. "Likums tik ļoti sarežģī un sadārdzina uzņēmēju dzīvi, ka tie labāk izvēlas savus auto pārreģistrēt uz privātpersonām vai ārvalstīm. Pamatojumam daži piemēri – Latvijā nodoklis jāmaksā avansā, bet ko darīt, ja automašīna ir nozagta vai atrodas ilgstošā remontā, kā dēļ tā netiek izmantota? Latvijā ceļu nodoklis ir visai pamatīgs, bet Lietuvā tā nav vispār. Pie mums arī tehniskā apskate maksā gandrīz uz pusi dārgāk nekā kaimiņos, turklāt Latvijā tehniskā apskate ejama katru gadu, bet Lietuvā – reizi divos gados," klāstīja LZP pārstāve.

Štāla minēja, ka tādēļ pēc LZP iniciatīvas ZZS Saeimā iesniegusi priekšlikumus uz pusi samazināt uzņēmumu vieglo automobiļu nodokli, kā arī mototransporta nodokli.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais