Plāno vienoties par ne vairāk kā 30% dotāciju samazinājumu reģioniem pasažieru pārvadājumiem

Satiksmes ministrija (SM) un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) mēģinās vienoties par plānošanas reģionu 2012.gada dotāciju apmēra samazinājumu pasažieru vietējiem pārvadājumiem, kas ir ne lielāks kā 30%, salīdzinot ar 2011.gadā piešķirto finansējumu, informēja SM Komunikācijas nodaļas vadītāja Elīna Balgalve.

Jaunie noteikumi, kas stājās spēkā šogad, paredz atšķirīgu dotāciju sadalījumu pasažieru vietējiem pārvadājumiem, un vairāki reģioni tādējādi tiek nostādīti neizdevīgākā situācijā. Neapmierinātību ar tiem izteikuši vairāku reģionu pārstāvji, un Zemgales plānošanas reģiona (ZPR) administrācija nosūtījusi arī oficiālu vēstuli Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim.

Balgalve pastāstīja, ka vienošanās gadījumā iesniegšanai tiks sagatavoti grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos "Kārtība, kādā valsts budžetā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos paredzētos līdzekļus sadala starp plānošanas reģioniem", papildinot tos ar pārejas nosacījumu, ka 2012.gadā aprēķinātais dotāciju apmēra samazinājums plānošanas reģionam nedrīkst būt lielāks par 30%, salīdzinot ar 2011.gadā šim plānošanas reģionam piešķirto finansējumu.

Saistībā ar iespējamiem grozījumiem MK noteikumos, ar kuriem izteikta neapmierinātība, paredzētas vairākas iesaistīto pušu tikšanās, tostarp arī ar Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvjiem. Balgalve piebilda, ka plašāku informāciju būs iespējams sniegt, ja tikšanos laikā tiks pieņemts kāds lēmums.

SM pārstāve atgādināja, ka 2010.gada sākumā plānošanas reģioni no rajona padomēm pārņēma pienākumu organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos. "Tika izvirzīts arī nosacījums attiecībā uz valsts budžeta līdzekļu racionālu izmantošanu un apsaimniekošanu. Pašlaik katrā plānošanas reģionā ir atšķirīga sociālekonomiskā situācija, ņemot vērā bezdarba līmeni, valsts un pašvaldību, medicīnas un izglītības iestāžu skaitu, kā arī ceļu stāvokli. Līdz ar to pārvadātāju zaudējumi ir atkarīgi no minētajiem apstākļiem," sacīja Balgalve.

Saskaņā ar sniegto informāciju, pārņemot un pildot šo pienākumu, pēdējo divu gadu laikā plānošanas reģioni secināja, ka spēkā esošie MK noteikumi par valsts budžeta līdzekļu sadalīšanu plānošanas reģioniem sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos neveicina sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju reģionālajā vietējās nozīmes maršrutu tīklā darbības efektivitātes paaugstināšanu, jo, sadalot dotācijas plānošanas reģioniem nākamajam kalendāra gadam, tiek ņemti vērā iepriekšējā gada pirmo triju ceturkšņu faktiskie zaudējumi. "Līdz ar to lielāka dotācijas daļa tiek piešķirta plānošanas reģionam, kam bijuši lielākie zaudējumi," paskaidroja SM Komunikācijas nodaļas vadītāja.

Savukārt, sadalot dotāciju plānošanas reģioniem, otra dotācijas daļa tiek koriģēta, pamatojoties uz plānošanas reģionu rādītājiem (iedzīvotāju blīvums, skolu skaits, grants ceļu īpatsvars, bezdarba līmenis, strādājošo vidējā darba samaksa, valsts un pašvaldību iestāžu skaits, kā arī ārstniecības iestāžu skaits) piemērotajiem koeficientiem. Balgalve norādīja, ka saistībā ar lielo koeficientu skaitu un koeficientu noteikšanas kārtību ir radušās diskusijas par dotācijas sadalījuma objektivitāti.

Viņa informēja, ka, ņemot vērā plānošanas reģionu izteiktos priekšlikumus dotāciju sadalei starp plānošanas reģioniem, tika izstrādāti MK noteikumi, kas paredz pilnībā mainīt pašreiz spēkā esošo dotāciju sadales kārtību plānošanas reģioniem. Dotāciju sadales kārtība paredz piešķirt lielāku dotāciju plānošanas reģionam, kas iepriekšējā pārskata periodā ir strādājis efektīvāk, proti, ar zemāku vidējo viena kilometra pašizmaksu un augstākiem ieņēmumiem uz vienu kilometru.

Balgalve pavēstīja, ka ir mainīti kritēriji, kas tiek ņemti vērā dotāciju sadalē un to skaits samazināts līdz pieciem – viena kilometra pašizmaksa, ieņēmumi uz vienu kilometru, grants ceļu īpatsvars, vidējais autobusu noslogojums, sociālo objektu skaits. "Metodika paredz noteikt rādītāju īpatsvaru aprēķinā, tā kādam no kritērijiem piešķirot lielāku un kādam – mazāku nozīmi," teica Balgalve.

Vienlaikus viņa minēja, ka SM organizētajā 2012.gada 4.janvāra sēdē vienošanās starp plānošanas reģioniem par izmaiņām dotāciju sadalē netika panākta, jo plānošanas reģioni uzturēja atšķirīgas prasības.

ATD preses sekretāre Sandra Maļuha iepriekš pavēstīja, ka agrākā dotāciju sadales kārtība neveicināja vietējās nozīmes maršrutos strādājošo pasažieru pārvadātāju darbības efektivitātes paaugstināšanu, jo lielāks valsts finansējums tika piešķirts plānošanas reģioniem, kuriem bijuši lielāki zaudējumi. "Līdz ar to sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji nav ieinteresēti samazināt zaudējumu un viena kilometra pašizmaksas apmēru," paskaidroja ATD pārstāve.

Jaunie noteikumi paredz, ka lielāks finansējums sabiedriskā transporta funkciju nodrošināšanai tiks piešķirts tiem plānošanas reģioniem, kuros pasažieru pārvadātāji strādā ar zemāku pašizmaksu un lielākiem ieņēmumiem. Šogad, veicot finansējuma sadali plānošanas reģioniem nākamajam kalendārajam gadam, ATD vairs neņems vērā tādus kritērijus kā pārvadātāju zaudējumi, bezdarba līmenis un strādājošo vidējā darba samaksa. Toties papildus tiks ņemti vērā tādi parametri kā pārvadātāju viena kilometra pašizmaksa, ieņēmumi uz vienu kilometru un vidējais autobusu noslogojums.

ATD ir autopārvadājumu jomas administrēšanas uzņēmums, kas darbojas kopš 1993.gada oktobra. Direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā un autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā.

Svarīgākais