Šlesers aicina Bērziņu sasaukt valdības ārkārtas sēdi par "airBaltic"

Saeimas deputāts un bijušais satiksmes ministrs Ainārs Šlesers lūdz Valsts prezidentu Andri Bērziņu jau pirms vēlēšanām sasaukt valdības ārkārtas sēdi par Latvijas nacionālo aviokompāniju "airBaltic".

Medijiem izplatītā atklātā vēstulē Šlesers vērš uzmanību uz to, ka atklātībā nākuši šokējoši fakti. "Ir atklājies, ka valdība jau augusta beigās informēta, ka septembra sākumā "airBaltic" var tikt atņemti visi gaisa kuģi, tādējādi pārtraucot vairs ne tikai dažus lidojumus, bet pilnīgi visus. Tas nozīmētu pilnīgu haosu gaisa satiksmē, nacionālās aviokompānijas darbības pārtraukšanu, visu akcionāru, arī valsts, ieguldījumu zaudēšanu, simtiem miljonus latu lielus zaudējumus Latvijas tautsaimniecībai, desmitiem tūkstošu jaunu bezdarbnieku, jo bankrotēs ne tikai aviācijas, bet arī tūrisma nozare," norāda deputāts.

Pēc viņa teiktā, valdība un premjers uz to nekādi nereaģē. "Šādā kritiskā situācijā valdība no nedēļas uz nedēļu atliek lēmumu "airBaltic" problēmu risināšanā, arī tagad nolemts šo jautājumu skatīt pēcvēlēšanu laikā. Laikā, kad politiķiem prātā būs tikai amatu dalīšana un "airBaltic" varbūt būs jau pārstājusi eksistēt. Pagaidām šāda katastrofa novērsta, tikai pateicoties privātā akcionāra izlēmīgai rīcībai," vēstī Šlesers.

Tādēļ viņš lūdz Valsts prezidentu sasaukt valdības ārkārtas sēdi jau pirms vēlēšanām un dot uzdevumu premjera Valda Dombrovska valdībai rīkoties nekavējoties.

Viņš atgādina, ka rosina "airBaltic" valsts daļas pārdot starptautiskā biržā par maksimālo cenu, iepriekš vienojoties, ka valstij paliek viena akcija, kas ļautu paturēt "airBaltic" bāzi Rīgā. "Tomēr ir iespējami arī citi risinājumi. Galvenais ir rīkoties, rīkoties nekavējoties, kamēr vēl nav par vēlu," uzsver Šlesers.

Jau ziņots, ka "airBaltic" jāpalielina pamatkapitāls, taču valdība un otrs kompānijas privātais akcionārs "Baltijas aviācijas sistēmas (BAS) jau vairākas nedēļas nespēj par to vienoties. Valdība 23.augustā nolēma, ka Latvijas valsts piedalīsies "airBaltic" glābšanā, taču izvirzīja tam vairākus nosacījumus. Augulis toreiz paskaidroja, ka ir jāpanāk "airBaltic" vadības maiņa, jāveic grozījumi statūtos, panākot tajos Komerclikuma nosacījumus, un jāveic izmaiņas akcionāru sadarbības līgumā, lai valstij būtu lielāka ietekme, kā arī lidostai "Rīga" jābūt kā bāzes lidostai, kas nodrošinātu, ka kompānija darbojas Latvijā.

Vēstīts arī, ka "airBaltic" valde noslēgusi līgumu par 59 110 lidsabiedrības akciju pārdošanu 9,7 miljonu eiro apmērā, kas bija starpība starp apmaksāto un neapmaksāto lidsabiedrības pamatkapitālu. Ministru prezidenta preses sekretārs Mārtiņš Panke aģentūrai BNS iepriekš apliecināja, ka "airBaltic" mazākuma akcionārs BAS centies Uzņēmumu reģistrā reģistrēt fiktīvas "airBaltic" akcijas. Savukārt BAS šonedēļ izplatītā paziņojumā šo informāciju noliedza.

Flika vēstulē, kas adresēta ģenerālprokuroram, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vadībai, kā arī Ministru prezidentam un satiksmes ministram, paskaidrots – ja "airBaltic" nebūtu piesaistījis finansējumu, pārdodot neapmaksātās akcijas, uzņēmums jau faktiski būtu beidzis darbību. No vēstules, kuru trešdien publicēja "pietiek.com", izriet, ka valdība augusta beigās tikusi informēta, ka jau 2.septembrī vai, vēlākais, 5.septembrī uzņēmuma darbība var beigties, taču uz šo brīdinājumu nav reaģējusi.

Panke savukārt aģentūrai BNS noraidīja Flika apgalvojumus par to, ka valdība nekādi nav reaģējusi. Viņš atgādināja, ka augusta beigās tika pieņemts konceptuāls lēmums par ieguldījumu veikšanu "airBaltic", ja tiks izpildīti vairāki nosacījumi. Par tiem joprojām nav panākta vienošanās, taču valdībai ir jābūt skaidrībai par to, kur tā iegulda līdzekļus.

Kompānija veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām – Rīgas, Viļņas un Tallinas, kā arī nodrošina aviosatiksmi vairākos iekšzemes maršrutos Somijā. "airBaltic" neauditētie zaudējumi pērn bija 34,2 miljoni latu pretēji peļņai 2009.gadā.

"airBaltic" dibināts 1995.gadā, tā lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder "airBaltic" prezidentam un izpilddirektoram Bertoltam Flikam, bet vēl 50% – Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".

Svarīgākais