Valsts prezidents izvairīgi runā par valdībai veicamo "airBaltic" situācijas risināšanā

Valsts prezidents Andris Bērziņš izvairīgi runā par valdības rīcību Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" situācijas risināšanā, bet ir pārliecināts par ministru vienotu lēmumu šajā jautājumā.

Bērziņš trešdien pēc tikšanās ar Ministru prezidentu Valdi Dombrovski ("Vienotība") žurnālistiem pastāstīja, ka "airBaltic" jautājums bija viņu sarunas galvenais temats, taču norādīja, ka negribētu izteikt kādus vērtējumus vai viedokli šajā jautājumā. "Man ir dzīve mācījusi neizteikt viedokli par lietām, kur es skaidri neredzu, ko tas nozīmē. Taču valdība to varēs novērtēt," viņš sacīja.

Savukārt premjers pavēstīja, ka valdība ir izanalizējusi piecus iespējamos scenārijus, kas tapuši kopā ar piesaistīto konsultantu. Tostarp vērtētas iespējas nepiedalīties "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanā un valsts kapitāldaļu pārdošana. Konsultanti gan šos priekšlikumus nav ieteikuši izvēlēties, jo uzņēmuma vērtība pašreiz ir pazemināta, savukārt, samazinot valsts līdzdalību uzņēmumā, nebūtu garantijas, ka dažus mēnešus vēlāk valstij tomēr nebūtu jāiesaistās "airBaltic" glābšanā.

"Līdz ar to scenārijs ir vai nu proporcionāla līdzdalība pamatkapitāla palielināšanā, vai arī izskatām iespēju valstij pārņemt ["airBaltic" privātā akcionāra] "Baltijas aviācijas sistēmu" (BAS) kapitāldaļas vai tai piederošās "airBaltic" kapitāldaļas. Šie ir tie pamatscenāriji, pie kuriem arī strādā konsultanti," teica premjers.

Abas amatpersonas nekomentēja iepriekš presē izskanējušo, ka, pārņemot "airBaltic", valstij, iespējams, būs jāiegulda apmēram 170 miljoni latu.

Trešdien laikraksts "Diena" vēstīja, ka kopējais valsts ieguldījums, izpērkot BAS piederošās "airBaltic" akcijas, sedzot aviokompānijas zaudējumus un veicot nepieciešamos ieguldījumus, var sasniegt apmēram 170 miljonus latu.

Aģentūra BNS jau ziņoja, ka valdība 23.augustā nolēma, ka Latvijas valsts piedalīsies "airBaltic" glābšanā, taču izvirzot vairākus nosacījumus. Satiksmes ministrs Uldis Augulis, runājot par nosacījumiem, paskaidroja, ka ir jāpanāk "airBaltic" vadības maiņa, jāveic grozījumi statūtos, panākot tajos Komerclikuma nosacījumus, un jāveic izmaiņas akcionāru sadarbības līgumā, lai valstij būtu lielāka ietekme, kā arī lidostai "Rīga" jābūt kā bāzes lidostai, kas nodrošinātu, ka kompānija darbojas Latvijā.

Plānots, ka valdība par "airBaltic" nākotni lems nākamnedēļ, 6.septembra sēdē.

Kompānija veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām – Rīgas, Viļņas un Tallinas, kā arī nodrošina aviosatiksmi vairākos iekšzemes maršrutos Somijā.

"airBaltic" dibināts 1995.gadā, tā lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder "airBaltic" prezidentam un izpilddirektoram Bertoltam Flikam, bet vēl 50% – Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".

Svarīgākais