Sabiedrības bažām par to, ka Ceļu policijas darbinieki, ļaujoties korupcijas vilinājumam, piedzērušos autobraucējus protokolos noformē kā iereibušus velosipēdistus, kuriem par šādu pārkāpumu paredzēts mazāks sods, neesot pamata, jo lielākajai daļai sodīto riteņbraucēju autovadītāja apliecības nemaz nav.
Neraugoties uz to, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija parlamenta rudens sesijā šim jautājumam pievērsīsies atkārtoti.
Neatkarīgā jau vēstīja, ka jūnijā nogales četrās dienās Valsts policija aizturēja 284 piedzērušos transporta līdzekļu vadītājus. Turklāt, neraugoties uz ārkārtīgi netīkamajiem laika apstākļiem, lielākā daļa no tiem – 210 – bija velosipēdisti,
129 no tiem aizturēti tieši Līgo svētku dienās. Tas šim jautājumam atkārtoti pievērsa Saeimas komisijas uzmanību, jo pastāvēja bažas, ka likumu nepilnību dēļ piedzērušies automašīnu vadītāji ar negodprātīgu policistu palīdzību pamanās izvairīties no atbildības.
Atšķirīgi sodi
Saskaņā ar administratīvo pārkāpumu kodeksu par velosipēda un mopēda vadīšanu dzērumā sods ir tikai no 30 līdz 120 latiem, bet, braucot dzērumā ar automašīnu, mazākais sods ir 300 latu, vainīgajam uz gadu tiek atņemtas autovadītāja tiesības un, ja alkohola daudzums izelpā vai asinīs pārsniedz vienu promili, draud administratīvais arests līdz 15 diennaktīm.
Policijas pārstāvji gan taisnojās, ka krāpšanās ar smagāka pārkāpuma padarīšanu par vieglāku nav iespējama, jo iereibušais velobraucējs vai motorollera vadītājs obligāti tiekot nofotografēts uz policijas ekipāžas automašīnas fona, taču pārsteidzoši lielais dzērušo velobraucēju skaits sabiedrību un Saeimas komisijas pārstāvjus nepārliecināja. Tāpēc komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis nosūtīja Valsts policijas priekšniekam Intam Ķuzim vēstuli, kurā lūdza sniegt detalizētu informāciju par praksi, kā tiek sodīti iereibušie velobraucēji, un iespējamajiem korupcijas riskiem.
Visu kontrolē
Policijas atbildes vēstule A. Latkovski ir pārliecinājusi par to, ka satraukums par iespējamajiem korupcijas riskiem ir krietni pārspīlēts, jo nomācošai sodīto velobraucēju daļai nemaz nav autovadītāja apliecības, kas krietni samazina iespēju, ka viņi pārkāpuma izdarīšanas laikā varētu atrasties pie automašīnas stūres. «Sabiedrībai vienkārši neienāca prātā, ka viņiem autovadītāja apliecības var arī nebūt,» teica A. Latkovskis.
Atbildē Saeimas deputātam Valsts policijas priekšnieka pienākumu izpildītājs Guntars Marķitāns vēlreiz apliecina, ka kopš 2010. gada saskaņā ar policijas vadības pavēli pārkāpumā pieķertais velosipēda vai mopēda vadītājs tiek nofotografēts uz patruļas automašīnas fona, «tādā veidā gūstot apstiprinājumu faktam, ka alkohola reibumā aizturētā persona ir velosipēda vai mopēda vadītājs». Savukārt pavēles prasību ievērošanas kontroli un regulāras pārbaudes nodrošinot Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības birojs.
Aizdomas neapstiprinās
Analizējot svētku dienās noformētos protokolus par iereibušu velosipēdistu pārkāpumiem, policija arī konstatējusi, ka 101 no 129 velobraucējiem autovadītāja apliecības nemaz nav bijis. «Šādi dati liecina, ka velosipēdus vada personas, kurām nav tiesību. Attiecīgi, tās personas, kurām atņemtas tiesības, likumsakarīgi arī vada velosipēdus, jo citu transportlīdzekli tām vadīt nedrīkst,» teikts atbildes vēstulē.
Policijas atbildīgās struktūras arī analizējušas ilgtermiņā sastādītos protokolus par šādiem pārkāpumiem un pievērsušas uzmanību pieciem policistiem, kuri visbiežāk noformējuši protokolus par velosipēda vadīšanu dzērumā. Padziļināti pārbaudot šo policistu sastādītos protokolus, nav rasts apliecinājums, ka kāds no tiem protokolā dzērušu autovadītāju būtu noformējis kā velosipēdistu.
Kopš 2010. gada līdz šai vasarai policija saņēmusi arī operatīvo informāciju par sešiem gadījumiem, kuros, iespējams, negodprātīgi policisti ļāvuši dzērušam autovadītājam izvairīties no atbildības, taču pēc pārbaudes šī informācija nav apstiprinājusies.
«Ņemot vērā augstāk minēto, nav pamata uzskatīt, ka lielais aizturēto velosipēdistu skaits, kurš brauc reibumā, slēpj lielu korupcijas risku un satiksmē piedalās iereibuši autovadītāji,» vēstulē rezumē G. Marķitāns.