Netic milzīgajam reibušo velosipēdistu skaitam

Četrās pirmssvētku un svētku dienās Valsts policijas darbinieki aizturējuši 284 piedzērušos transporta līdzekļu vadītājus. Fakts, ka, neraugoties uz ārkārtīgi netīkamajiem laika apstākļiem, lielākā daļa no viņiem – 210 – bijuši velosipēdisti, atkal atdzīvinājis diskusiju par caurumiem likumos, kas piedzērušiem automašīnu šoferiem ļauj izvairīties no atbildības.

Saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksu par velosipēda un mopēda vadīšanu dzērumā sods ir tikai no 30 līdz 120 latiem, bet, braucot dzērumā ar automašīnu, mazākais sods ir 300 latu, vainīgajam uz gadu tiek atņemtas autovadītāja tiesības un, ja alkohola daudzums izelpā vai asinīs pārsniedz vienu promili, administratīvais arests līdz 15 diennaktīm.

 

Kaut arī policijas pārstāvji noliedz šādu versiju, sabiedrība un likumdevēji šaubās, ka Latvijā ir tik daudz piedzērušos velobraucēju, bet auto šoferi kļuvuši daudz prātīgāki. «Ja CP [Ceļu policija] tiešām vēlas, lai viņiem noticu, lūdzu, lai publisko, kāds ir attālums no vietas, kur pieķerti velosipēdisti, līdz viņu dzīvesvietai,» sociālajā tīklā Twitter raksta politikas komentētājs Kristians Rozenvalds.

 

Pērn, 10. Saeimai skatot Administratīvo pārkāpumu kodeksa grozījumus, Kārlis Šadurskis jau pievērsa sabiedrības uzmanību, ka nesamērīgi zemais sods par velosipēda vadīšanu dzērumā dod iespēju dzērušam automašīnas vadītājam vienoties ar negodīgu policistu, ka viņa pārkāpums, kuru grūti nomaskēt dēļ alkohola mērījuma veicošās aparatūras, kas fiksē tās izmantošanu un laiku, tiek noformēts par vieglāk sodāmo braukšanu ar velosipēdu.

 

Deputāts ierosināja atcelt velosipēdistu sodīšanu vispār vai viņiem piemērotos sodus pielīdzināt tiem, kas nosakāmi iereibušiem automašīnu vadītājiem. Ieceri pārrunāja deputāta pārstāvētās Vienotības frakcijas sēdē, taču tālāk nevirzīja.

 

Pēc šīs uzstāšanās sekoja publikācija laikrakstā Latvijas Avīze, kur Valsts policijas Prevencijas pārvaldes metodiskās vadības nodaļas priekšnieks Andris Pāže skaidroja, ka šāda šmaukšanās nav iespējama. Izrādās, ka kopš 2010. gada policistiem, pieķerot velosipēdistu reibumā, grēkāzis kopā ar viņa divriteni jānofotografē pie policijas automašīnas. Tā pēc būtības tiekot izskausta iespējamā policistu negodprātība un vienlaikus viņi tiek pasargāti no sabiedrības aizdomām.

 

Valsts policijas sabiedrisko attiecību daļas darbinieki, atbildot uz Neatkarīgās jautājumu par to, kas notiek, aizturot iereibušu velobraucēju, ne ar vārdu nepiemin obligāto fotosesiju. Kas ļauj vismaz pieļaut iespēju, ka vienošanās par pārkāpuma maskēšanu patiešām iespējama.

 

K. Šadurskis, kas Saeimas deputāta krēslu nomainījis uz Eiropas Parlamenta zilo zvilni, joprojām ir pārliecināts, ka, pielīdzinot dzērušiem velosipēdistiem paredzētos sodus tiem, kas piemērojami piedzērušiem autovadītājiem, dzērušu velosipēdistu skaits uz ceļiem samazināsies. Politiķis uzskata, ka Iekšlietu vai Tieslietu ministrijai vajadzētu pievērsties šai problēmai. Viņš uzskata, ka dzērušam velosipēdistam varētu piemērot arī arestu, noņemt autovadītāja apliecību vai arī liegt cilvēkam, kuram nav autovadītāja apliecības, noteiktu laiku to iegūt.

Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Svarīgākais