Satelīta telefons krāpj iedzīvotājus

Pavasarī un rudenī vairāku Latvijas iedzīvotāju mobilajos telefonos uzrādījies mistisks neatbildēts telefona zvans, kas veikts no numura +88213. Šis piecciparu numurs nepieder nevienai valstij, un to izmanto zvanu veikšanai ar satelīta palīdzību.

Atzvanīšana uz šo numuru maksā vismaz piecus latus. Vietējie telekomunikāciju operatori apgalvo, ka cenšas pasargāt savus klientus no maldu numuriem.

"Starptautiskā telekomunikāciju savienība šo virtuālās vides numura kodu 88213 jau 1998. gadā piešķīra kompānijai Telespazio, kas savukārt šo kodu ir piešķīrusi tālāk citiem operatoriem. Šis zvanu kods neatbilst konkrētas valsts kodam, tas ir satelīta vides zvanu kods, kas paredzēts noteiktiem mērķiem, un Telespazio ir uzlikuši par pienākumu operatoriem, kam šis kods tika piešķirts tālāk, to lietot tikai noteiktām darbībām, kas nav saistītas ar šādu zvanu veikšanu, kas ir uzskatāmi par sava veida virtuālo telemārketingu. Līdz ar to galvenā lieta, kas ir jāveic – lielāka kontrole šo institūciju ietvaros, savukārt operatoriem ir iespēja aizsargāt savus klientus, liedzot iespēju zvanīt uz šiem numuriem," Neatkarīgajai skaidro Bite Latvija sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Mūrniece.

Savukārt Tele2 drošības dienesta vadītājs Gvido Endlers norāda, ka šo telefonu darbības princips ir balstīts uz vienu vai divu reižu uzpīkstināšanu.

"Pēc statistikas, aptuveni trešā daļa parasti atzvana, tādējādi zvans automātiski tiek atbildēts, un šajos gadījumos autoatbildētājs informē par iepazīšanās servisu vai līdzīgiem pakalpojumiem. Šīs darbības mērķis ir attiecīgā operatora vēlme palielināt starpsavienojumu ienākumus par zvanu terminēšanu, un šādā veidā tiek papildus ģenerēti ienākošie zvani viesabonēšanas operatoram," precizē G. Endlers.

Latvijas Mobilais telefons (LMT) informē, ka šogad ir fiksēti divi gadījumi, kad šāda iezvanīšanās notikusi Latvijā – viens bijis šā gada aprīlī un otrs – septembrī. "Tiklīdz par to tika saņemta informācija, LMT šos numurus slēdza, un uz tiem mūsu klienti vairs nevarēs piezvanīt. Jāuzsver, ka LMT klientu vidū ir maz cilvēku, kas krāpniekiem atzvanījuši. Tāpēc šo krāpšanās veidu Latvijā nevar uzskatīt par izplatītu un īpaši problemātisku plašam klientu lokam," norāda LMT preses sekretāre Elīna Lidere.

Mobilo telefonu operatori norāda, ka krāpnieki iezvanīšanos veic no arvien jauniem numuriem, tāpēc cilvēki tiek aicināti būt uzmanīgiem, atzvanot nepazīstamiem zvanītājiem no ārvalstīm, kas izmanto paaugstinātas maksas numurus un saņem naudu par ienākošajiem zvaniem.

"Šā brīža situācija diemžēl ir aktivizējusi personas ar krāpnieciskiem nolūkiem, kas nesaprātīgā veidā cenšas izkrāpt naudu. Diemžēl cilvēki, kas kļūst par ļaunprāšu upuriem kādā krāpnieciskā veidā, gandrīz nekad nevēršas pēc palīdzības policijā. Šajā gadījumā cilvēkam, kas saskāries ar šādu situāciju, vajadzētu sazināties ar operatoru un izstāstīt par šo gadījumu, tad ierasties tuvākajā klientu salonā vai klientu apkalpošanas centrā un uzrakstīt iesniegumu. Uz šā iesnieguma pamata, kas tālāk jau nonāk valsts policijā, operators var sniegt ierakstus no sistēmas, kā arī pieprasīt informāciju trešajām pusēm. Kad lieta ir nonākusi valsts policijā, tad, atrodot ļaundari, tas tiek saukts pie atbildības par nodarījumu. Līdz ar to ceram, ka tad, ja cilvēki saskarsies ar šādu situāciju, viņi vērsīsies vispirms pie operatora un tad valsts policijā ar iesniegumu," uzsver Bite Latvija pārstāve.

Latvijā

Tuvojoties Ziemassvētkiem un gada nogalei, “If Apdrošināšana” tehnoloģiju eksperti aicina iedzīvotājus pievērst uzmanību saviem paradumiem tiešsaistē. Svētku laikā, kad aktīvi iepērkamies internetā, saņemam daudz e-pasta vēstuļu ar it kā neticamiem piedāvājumiem. Pavadot vairāk laika virtuālajā vidē, ir būtiski parūpēties par savu digitālo higiēnu. Šogad ieteicams līdzās tradicionālajiem svētku pārsteigumiem padomāt par dāvanu sev un tuviniekiem – apzinātāku rīcību interneta vidē.

Svarīgākais