FKTK piemēro naudas sodu bankai, par kuras klientiem nozagti dati

Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) pabeigusi pārbaudi bankā par iespējamo klientu datu zādzību un par pārbaudes laikā konstatētajiem pārkāpumiem nolēmusi piemērot naudas sodu.

Kā biznesa portālam "Nozare.lv" uzsvēra FKTK biroja vadītāja Anna Dravniece, lēmums par soda naudas piemērošanu pieņemts, jo banka nav nodrošinājusi klientu datu konfidencialitāti saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 61.panta un Finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku informācijas sistēmu drošības noteikumu prasībām. Kredītiestāžu likuma 61.pantā teikts, ka kredītiestādes pienākums ir garantēt klientu personas, kontu, noguldījumu un darījumu noslēpumu.

Soda naudas apjomu Dravniece biznesa portālam "Nozare.lv" neatklāja.

Tāpat FKTK pārbaudē konstatēja, ka banka saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 88.panta pirmo daļu neinformēja komisiju par visiem apstākļiem, kuri var būtiski apdraudēt bankas reputāciju.

Tomēr FKTK saskaņā ar Kredītiestāžu likumu nav tiesīga izpaust detalizētāku informāciju par kredītiestādi, tostarp arī bankas nosaukumu, par kuras klientu veiktajiem darījumiem ir nozagti dati.

Kā ziņots, FKTK 8.aprīlī vērsās Valsts policijas Ekonomikas policijas pārvaldē ar iesniegumu izvērtēt, vai datu zādzībā par kādas bankas klientu darījumiem konstatējamas noziedzīga nodarījuma sastāva pazīmes.

Jau ziņots, ka publiskajā telpā izskanējusī informācija liecina, ka banka, par kuras klientiem ir nozagti dati, varētu būt "Norvik banka", tomēr "Norvik banka" šo informāciju neapstiprina un arī nenoliedz.

Kā biznesa portālam "Nozare.lv" iepriekš uzsvēra bankas Reklāmas un sakaru nodaļas pārstāve Valda Ķipāne, pagaidām, kamēr notiek lietas izmeklēšana policijā un nav zināmi tās rezultāti, saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 64.pantu "Norvik banka" nav tiesīga ne tieši, ne netieši izpaust ziņas par kredītiestādes klientu kontiem vai klientiem sniegtajiem finanšu pakalpojumiem.

Ķipāne norādīja, ka izmeklēšanas laikā tiks noskaidrots, vai datu zādzība tiešām ir notikusi no "Norvik bankas" vai arī no kādas citas institūcijas. "Mums kā bankai pēc pieprasījuma ir jāsniedz informācija vairākām institūcijām, piemēram, Valsts ieņēmumu dienestam vai Valsts policijai," skaidroja bankas pārstāve.

Vienlaikus "Norvik banka" solījusi veikt arī iekšējo pārbaudi, ja policija konstatēs, ka datu zādzība tiešām ir notikusi bankas vainas dēļ, bet jau tagad esot atkārtoti pārbaudīta bankas norēķinu sistēmas darbība un tiek pastiprināti uzraudzītas drošības sistēmas.

Kā noprotams no "Norvik bankas" paziņojuma plašsaziņas pārstāvjiem, banka uzskata, ka izdrukas par klientiem ir nozagtas, jo tiek pausta cerība, ka policija savā izmeklēšanā noskaidros, "vai šīs konta izdrukas nav falsificētas, kas ir nozadzis šīs izdrukas un no kurienes". "Patlaban nav apstiprinātu pierādījumu, ka tās ir tikušas nozagtas no "Norvik bankas". Iespējams, to izcelsmes avots ir kāds cits," pieļauj banka.

Ķipāne apgalvoja, ka "Norvik banka" velta pastiprinātu uzmanību klientu datu aizsardzībai un stabilai bankas norēķinu sistēmas darbībai, kuras kvalitāti, funkcionalitāti un drošumu augsti esot novērtējuši gan klienti, gan profesionālās asociācijas. "Bankā ir ieviestas drošas tehnoloģijas un efektīvi darbojas iekšējā kontroles sistēma, kas nodrošina savlaicīgu un operatīvu incidentu pārvaldīšanu un novēršanu ar mērķi aizsargāt mūsu klientu intereses un naudu," sacīja Ķipāne.

Kā ziņots, LNT raidījums "Top 10" ziņoja, ka televīzijas pastkastītē atrastas kādas bankas klientu izdrukas uz aptuveni 50 lapām, kurās atrodama informācija par 22 bankas klientiem un viņu veiktajiem darījumiem laika posmā no pagājušā gada marta līdz pat šī gada marta vidum.

Latvijā

Būtu jāizvērtē atsevišķu Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) darbinieku atbildība un jāsaprot, kā valsts varētu palīdzēt iedzīvotājiem saistībā ar neizdarību radītajiem zaudējumiem, tā pēc tikšanās ar premjeri Eviku Siliņu (JV) pauda prezidents Edgars Rinkēvičs.