Policijas auto piegādātājs cietīs ap 800 tūkstoš eiro lielus zaudējumus

© F64

Pēdējos gados vērienīgākajā transporta iepirkumā, valsts policijas autoparku papildināja vairāk nekā 750 automašīnas. Ar 17 aizturētajiem īpaši pielāgotiem furgoniem rudenī sāka braukāt Speciālo uzdevumu bataljons. Tomēr piegādātājs policiju bija piemānījis, vēsta raidījums "Nekā personīga".

Citroen Jumpy no rūpnīcas bija izripojuši nevis ar jaunās paaudzes motoru EURO 6, kā to prasīja konkursa nolikums, bet gan ar zemākas klases Euro 5 dzinēju. Tas nav videi tik draudzīgs un ir lētāks. Šāda prasība nebija policijas kaprīze, to paredz Eiropas komisijas regula par vides saudzēšanu. Auto dīleriem tas nebija viegls uzdevums, tāpēc daudzi potenciālie piegādātāji nemaz konkursā nepiedalījās. To, ka atvestās mašīnas neatbilst ne konkursam, ne vēlāk slēgtajam līgumam, policija attapās jau pēc tam, kad speciāli aprīkotie auto bija pieņemti un sākts tos izmantot.

RENĀTE FILA, Valsts policijas priekšnieka vietniece, Galvenās administratīvās pārvaldes priekšniece
2016.gada 2.oktobris
Un kad tad jūs uzzinājāt, ka piegādāts ir ne tas, ko solīja?
Tajā brīdī, kad ievadījām transportlīdzekļus zembilancē, tas ir 21.septembrī.

Speciālo uzdevumu bataljonam auto piegādāja pilnsabiedrība „A26“. To pamatā dibinājuši ar auto biznesā pieredzējušo Māri Īli saistīti uzņēmumi. Gan Īle, gan pilnsabiedrības izpilddirektors rudenī Nekā personīga taisnojās, ka neko nezinot par piegādāto Citroen neatbilstību līgumam.

Policija deva komersantam trīs mēnešus laika, lai mašīnas apmainītu. Taču bija skaidrs, ka tas būs finansiāli ārkārtīgi neizdevīgi un uzņēmējs ķērās pie eksperimenta, kur meistarībā pārspēja pats sevi. Uzņēmējs Māris Īle kādai ar šo iepirkumu pilnībā nesaistītai firmai deva uzdevumu veikt izmaiņas policijas automašīnām, lai to izmešu daudzums tuvotos EURO 6 standartam. Lai policija tam noticētu, eksperimentā iesaistīja arī zinātniekus. Sabiedrībai komersants skaidroja, ka uzlabotie policijas spēkrati tagad atbilstot EURO 6 emisijas klasei, spēkrati esot ekonomiski izdevīgāki, policija vēl uz to ietaupīšot.

GUNTARS ŠĪRANTS
Pilnsabiedrības “A26” izpilddirektors
Tv3 ziņas, 29.10.2016.
Ir divi varianti. Vai nu samainīt mašīnas, vai pārbūvēt , pielāgojot eiro 6. Mēs izšķīrāmies par otro variantu.
JĀNIS LIEPIŅŠ
CSDD Tehniskās kontroles un sertifikācijas daļas priekšnieks
Latvijā uz doto brīdi nav šādu laboratoriju.
-Tad, kāpēc pilnsabiedrība A26 ir tik pārliecināta par šiem testa rezultātiem?
Droši vien šis jautājums jāuzdod viņiem. Man būtu grūti uz šo atbildēt.


CSDD atteica reģistrēt policijas automašīnas par euro 6. Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātnieki ir nepatīkami pārsteigti, kā viņu veiktos testu rezultātus izmantojusi pilnsabiedrība “A26”. Institūtā vērsās pavisam cita firma SIA “Rolis”, lai par 2 tūkstošiem eiro pasūtītu it kā Citroen Jumpy un cita tipa automašīnas Citroen Jumper izmešu daudzumu mērījumus.

Kompānijas “Rolis” īpašnieks Uldis Rolis ar lepnumu stāsta, kā pēc autodīlera Māra Īles pasūtījuma pārprogrammējuši motora vadības bloku policijai iznomātajām mašīnām. Un tas nodrošinājis dzinēja izmešu daudzumu, ko paredz EURO 6 emisijas standarts.. Viņu tālāk neinteresē, vai policija pārveidotās mašīnas uzskata par atbilstošām konkursa prasībām vai ne.

Nekā personīga rīcībā ir informācija, ka policijai iznomātajām mašīnām veiktās pārbūves netika saskaņotas ar Francijas ražotāja pārstāvi Latvijā. Tāpēc tām visticamāk anulēs ražotāja garantiju. To iespējams saprata arī policija.
Tā nolēma mēnešiem garajā, neauglīgajā strīdā pielikt punktu ,un līgumu ar pilnsabiedrību “A26” lauzt.

Policija šīs mašīnas no uzņēmēja nomāja. Bija plānots, ka par tām 5 gados komersants iegūs 800 000 eiro. Tagad tas ies secen, plus vēl pilnsabiedrībai jāsamaksā 63 tūkstošus eiro līgumsods. Papildus jādomā, kur tagad likt policijas vajadzībām speciāli aprīkotās Citroen mašīnas.
Auto piegādātājs nebija gatavs sniegt interviju, bet rakstveida atbildēs policijas rīcību dēvēja par nepamatotu un solīja savu taisnību panākt tiesā.
Policija ir gatava tiesāties, un šim mērķim noalgojusi advokātu biroju “Rode un partneri”.

INTS ĶUZIS
Valsts policijas priekšnieks
Vai nav skumji, ka uzņēmējs apšmauc policiju, kurai jānodarbojas ar noziegumu atklāšanu?
Jā, tieši tā.
Tāpēc es personīgi iesaistījos.
Šeit ir jautājums par attieksmi. Automašīnu iepirkums ir viens no lielākajiem vispār valstī un ir liela interese no komersantu puses. Diemžēl dēļ šīm mokām, ko mēs izgājām cauri.. caur ērkšķiem , cerams, neviens turpmāk neuzdrīkstēsies kaut ko tādu darīt, kā ar viltu piegādāt neatbilstošu preci.

Policijas darbinieki rīcību, pieņemot neatbilstošas automašīnas, vēl vērtē Iekšējās drošības birojs. Bet uzņēmēju krāpšanos Valsts policija lūgusi izmeklēt Ģenerālprokuratūrai. Uzņēmējam Mārim Īlem pirms 4 gadiem atņēma Volkswagen autorizētā dīlera licenci. Viņa uzņēmums bija mašīnas nopircis Vācijā, pēc tam caur Latviju ar uzcenojumu atkal pārdevis Vācijā. Citroen importētājs SIA „VEHO“ Īles uzņēmumam „Mile Auto“ darbības atbilstību dīlera statusam izvērtēs pēc viņa strīda atrisināšanas ar valsts policiju.