Skolasvarēs izvēlēties no diviem mācību priekšmetu un stundu plānu variantiem - līdzšinējo un alternatīvo, kas paplašina skolas izvēles iespējas organizēt mācību procesu atbilstoši savām attīstības plāna prioritātēm, to paredz šodien valdībā atbalstītie Ministru kabineta noteikumi par valsts pamatizglītības standartiem, pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un pamatizglītības programmu paraugiem.
Noteikumi paredz izglītības iestāžu autonomiju, lai izglītības iestādes varētu izvēlēties, kuram no mācību priekšmetiem piedāvāt lielāku stundu skaitu atkarībā no skolas izvēlētā virziena un skolēnu vajadzībām. Noteikumu projekta pielikumos pievienotajos izglītības programmu paraugos ir noteikts, ka izglītības iestāde, īstenojot savā attīstības plānā izvirzītās prioritātes, var izvēlēties vienu no piedāvātajiem izglītības programmas variantiem.
Mācību priekšmetu un mācību stundu plāna alternatīvais variants nosaka katra mācību priekšmeta optimālo mācību stundu skaitu. Mācību stundu skaitu šajā gadījumā papildināt varēs katra izglītības iestāde pati, nepārsniedzot mācību stundu slodzi nedēļā, izņemot 3., 6. un 9.klasi, kur noteikts nemainīgs stundu skaits. Kā skaidro Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), izglītības iestādes, kuras īsteno humanitārā vai sociālā virziena pamatizglītības programmu, varēs noteikt papildu mācību stundu skaitu kādā no konkrētās jomas mācību priekšmetiem.
Savukārt, izvēloties mācību priekšmetu un mācību stundu plānu tradicionālo variantu, izglītības iestādes turpinās īstenot šobrīd lietoto izglītības programmu, kuras paraugu apstiprinājusi IZM.
Abos plānos tiks saglabāts pašreizējais matemātikas, mūzikas un sporta stundu skaits. Matemātikai un mūzikai sākotnēji bija plānots samazināt minimālo mācību stundu skaitu nedēļā, taču ministrijai nācās saskarties ar nozaru neapmierinātību. Matemātikas stundu skaitu jūnija sākumā aizstāvēja Ministru kabinets. "Jums ir skaidrs mandāts noturēt matemātiku," toreiz sacīja Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V). Savukārt pret minimāli noteikto mūzikas stundu samazināšanu iebilda gan mūzikas skolotāji, gan arī Dziesmu un deju svētku virsdiriģenti.
Lai arī nozares pārstāvji vairākkārtīgi ir pauduši, ka sportam būtu jāatvēl trīs mācību stundas nedēļā, abos plāna variantos tiek saglabāts pašreiz noteiktās divas stundas. Izglītības programmu paraugos iestrādāts ieteikums izvēles mācību stundas izmantot mācību priekšmeta "Sports" apguvei.
Noteikumi paredz, ka no 2014./2015.mācību gada pirmo svešvalodu bērni sāks apgūt no 1.klases. Patlaban svešvalodu apguve valsts pamatizglītības standartā noteikta no 3.klases.
Mazākumtautību izglītības programmā nolemts ieviest vēl vienu - piekto - mācību priekšmetu plānu paraugu. Šie pieci mācību priekšmetu modeļi ļauj izvēlēties dažādas latviešu un krievu valodas proporcijas izglītības programmas apguvē. Izvēloties vienu no valsts pamatizglītības standartā ietvertajiem izglītības programmu modeļiem, mazākumtautību skolas ņem vērā izglītojamo latviešu valodas prasmes un latviešu valodas lietošanas pieredzi. Noteikumi paredz, ka mazākumtautību skolās latviešu valodā drīkst mācīt visus priekšmetus, izņemot "Mazākumtautību valodas" un "Literatūras" stundas.
Kā aģentūrai LETA skaidroja IZM Izglītības departamenta direktores vietniece vispārējās izglītības jomā Ineta Īvāne, modeļi viens no otra atšķiras ar mācību valodas lietojuma proporciju un katrā plānā norādīts, kurus priekšmetus māca latviešu valodā, mazākumtautību valodā vai bilingvāli. Līdzšinējā valodu proporcija gan nav mainīta. Savukārt piektais modelis skolai sniedz daudz brīvākas izvēles iespējas. Mazākumtautību programmās arī piedāvāts alternatīvais plānojums, kurā ir citādi samodelēts stundu skaits pret mācību priekšmetiem.
Savukārt, lai veicinātu veselīga dzīvesveida popularizēšanu, 1. līdz 9.klasei ir paredzēta iespēja mācību stundās iekļaut divu līdz trīs minūšu dinamiskās pauzes izglītojamo stājas attīstīšanai un nostiprināšanai.
Plānots, ka ar 2013./2014.mācību gadu, beidzot 3.un 6.klasi, bērnu iegūtās zināšanas un prasmes vērtēs ar valsts diagnosticējošo, nevis valsts pārbaudes darbu palīdzību. Ministrija apgalvo, ka šāda zināšanu un prasmju pārbaudes forma veicinot skolēnu sasniegumu dinamikas izpēti ilgtermiņā, bet 3.klasē neietekmē vērtējumu mācību priekšmetā gadā.
Lai sākumskolas posmā pakāpeniski iekļautu 10 ballu vērtēšanas sistēmu, šo vērtēšanu vispirms 2. un 3.kalsē ieviesīs dažos mācību priekšmetos - matemātikā un latviešu valodā latviešu mācību valodas izglītības iestādēs un latviešu valodā un literatūrā un mazākumtautības valodā mazākumtautību izglītības iestādēs.
Vēloties veicināt veselīga dzīvesveida un uztura popularizēšanu sabiedrībā, skolās plānots ieviest integrētu veselības, sporta izglītības un cilvēkdrošības kursu gan pirmskolas, gan pamata un vidējā izglītībā. IZM līdz šā gada 1.decembrim uzdots pilnveidot mācību priekšmetu programmu paraugus, veicinot integrētu veselības un sporta izglītības un cilvēkdrošības jautājumu pēctecīgu apguvi.