Neraugoties uz IUB aizliegumu, izsludina konkursus par skolu portāla izveidi

Lai gan Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) jūlija beigās aizliedza Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) slēgt līgumus par skolu portāla informācijas sistēmas otrās kārtas izstrādi, ieviešanu un uzturēšanu un Valsts izglītības informācijas sistēmas otrās kārtas izveidi un uzturēšanu, IZM vakar izsludinājusi jaunus iepirkumu konkursus, liecina informācija ministrijas mājaslapā.

Kā aģentūrai LETA skaidroja IZM Komunikācijas nodaļas vadītāja Dace Jansone-Klasiņa, ministrija IUB lēmumu nav apstrīdējusi tiesā, jo tādā gadījumā process draudētu ievilkties, bet ir precizējusi konkursu nolikumus. To, kas nolikumos precizēts, IZM pārstāve solīja konkretizēt šīsdienas laikā.

Jau ziņots, ka IUB turpmāku līgumu slēgšanu minēto projektu īstenošanai aizliedza, pamatojoties uz skolvadības sistēmas "E-klase" izstrādātāja "DEAC" un SIA "Datakom" iesniegtajiem iebildumiem par IZM rīkoto sarunu procedūru rezultātiem.

"Datakom" norādīja, ka lūdzis IZM iepirkuma komisiju pagarināt pieteikumu iesniegšanas termiņu, kas nodrošinātu pasūtītāju ar lielāku pieteikumu skaitu un sekmētu efektīvu valsts finanšu līdzekļu izlietojumu, taču IZM mainījusi prasību par iesniedzamo atsauksmju skaitu, kas apliecinātu pretendentu atbilstību izvirzītajām prasībām.

"Datakom" uzskata, ka IZM, izsludinot iepirkumu, tika noteikusi, ka atbilstības novērtēšanai ir jāiesniedz trīs atsauksmes par līdzīga rakstura iepirkumiem, tāpēc uzņēmums nav pieļāvis, ka ministrija varētu novērtēt kā atbilstošu tādu pretendenta pieteikumu, kurā būtu ietverta tikai viena atsauksme par pretendenta tehniskajām un profesionālajām spējām.

Šāda prasību izmaiņa attiecībā uz iesniedzamajiem pretendenta tehniskās un profesionālās spējas apliecinošiem dokumentiem, uzņēmuma skatījumā, ir uzskatāma par tādu, kas būtiski ietekmē pretendentu spējas sagatavot prasībām atbilstošus pieteikumus.

Pēc uzņēmuma domām, ar izvirzītajiem nosacījumiem IZM ir radījusi priekšnosacījumus tam, ka iepirkumā ir saņemts tikai viens pieteikums, tādējādi netiek nodrošināta maksimāli efektīva valsts finanšu līdzekļu izmantošana. "Datakom" uzsver, ka neizvirza prasības grozīt iepirkuma nolikuma prasības, bet gan tikai pagarināt iepirkuma pieteikumu iesniegšanas termiņu, kas nodrošinātu vēl vismaz vienu piedāvājumu, tādējādi sarunu procedūras laikā pasūtītājam būtu iespējams iegūt labākus finansiālos nosacījumus nekā pašreizējā situācijā ar vienu pretendentu.

"Datakom" lūdza IUB apturēt šo iepirkumu, izvērtēt tā statusu un atbilstoši tam pieņemt piemērotāko lēmumu, kas novērstu norādītos pārkāpumus un dotu iespēju uzņēmumam iesniegt pieteikumu un piedāvājumu.

Savukārt "DEAC" iebildumos IUB norādījis, ka abu minēto IZM izsludināto sarunu procedūru nolikumos noteikts, ka kandidāta vidējam finanšu apgrozījumam pēdējo trīs gadu laikā sistēmas izstrādes jomā pārsniedz 2,5 miljonus latu. Uzņēmums atzīmējis, ka pašreizējā iepirkuma posmā piegādātājiem vēl nav iespēja iepazīties ar konkursa specifikāciju, tāpēc piegādātājam nav iespējams noteikt piedāvāto līgumcenu, tāpēc "DEAC" prasību par iepriekšminēto apgrozījumu uzskata par nepamatotu.

Ņemot vērā Latvijas tirgū esošo izstrādes uzņēmumu skaitu un to finanšu apgrozījumu, sarunu procedūru nolikumu prasības ierobežo vidējos uzņēmumus piedalīties kandidātu atlasē. Apgrozījumam nav tiešas saistības ar līguma priekšmetu un kandidāta spēju realizēt izstrādes projektus, norādīja "DEAC".

"DEAC" skatījumā, IZM sarunu procedūru dokumentācijā minētās prasības vistiešākā veidā ierobežo iespējamo kandidātu atlasi, jo veiksmīgi realizēti informācijas sistēmas projekti ir galvenais rādītājs speciālistu kompetencei minētajā jomā.

IZM neatzina ne "Datakom", ne "DEAC" izteiktos pārmetumus. Ministrija cita starpā norādīja, ka prasības piegādātāja finansiālajam stāvoklim noteiktas, ņemot vērā paredzamo līgumcenu, proti, skolu portāla sarunu procedūrā - 1,73 miljoni latu, bet Valsts izglītības informācijas sistēmas izstrādes sarunu procedūrā - 1,22 miljoni latu.

Pārbaudot un izvērtējot lietas materiālus, IUB iesniegumu izskatīšanas komisija "Datakom" iesniegumu atzina par pamatotu, savukārt "DEAC" iesniegumus - par daļēji pamatotiem.

Vērtējot "Datakom" iebildumus, IUB secināja, ka IZM, veicot grozījumus konkursa nolikumā, bet neveicot Publisko iepirkumu likuma 29.panta piektajā daļā paredzētās darbības, ir nepamatoti ierobežojusi potenciālo kandidātu iespējas piedalīties iepirkuma procedūrā, līdz ar to pārkāpusi likumā ietverto taisnīgas attieksmes principu attiecībā pret piegādātājiem.

"DEAC" iebildumus IUB atzina par pamatotiem attiecībā uz izvirzīto kvalifikācijas prasību minimālajam finanšu apgrozījumam, bet iebildumus par prasībām piesaistīto speciālistu kvalifikācijai novērtēja kā nepamatotus.

IUB IZM pieļautos pārkāpumus iepirkuma procedūras dokumentācijas sagatavošanā un saistīto procesuālo darbību veikšanā atzina par būtiskiem, jo tie ietekmējuši pretendentu iespējas sagatavot atbilstošu piedāvājumus. Tā kā konkrētajā iepirkuma procedūras stadijā nav novēršami, tad iepirkuma procedūru nolemts pārtraukt. IUB aizliedza IZM slēgt līgumus minētajās sarunu procedūrās un uzdeva 20 darba dienu laikā pārtraukt abas sarunu procedūras. Šo lēmumu bija iespējams pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no lēmuma saņemšanas dienas.

Svarīgākais