Tiesībsargs rosina grozījumus likumā, lai tajos tiktu minētas arī darba burtnīcas

Tiesībsargs Juris Jansons iesniedzis priekšlikumus grozījumiem Izglītības likumā, lai normatīvajā aktā lietotajos jēdzienos tiktu minētas arī darba burtnīcas. Pašlaik grozījumi Saeimā tiek skatīti pirms trešā, galīgā, lasījuma.

Tiesībsargs mācību literatūras definīcijā rosina iekļaut arī mācību grāmatu komplektā esošās darba burtnīcas, savukārt mācību materiālos iekļaut arī darba burtnīcas, nošu burtnīcas, kontūrkartes, burtnīcas, klades, rasēšanas un vizuālās mākslas piederumus, lineālus, tekstilizstrādājumus, kokmateriālus u.c. lietas. Pie iekārtām un aprīkojuma aicināts minēt sporta aprīkojumu.

Jansons pie individuālajiem mācību piederumiem rosina iekļaut arī pildspalvas, zīmuļus, dzēšgumijas, skolas somas, mapes, ikdienas un svētku apģērbu un apavus, atsevišķu mācību priekšmetu (sports, mājturība un tehnoloģijas u.c.) obligātā satura apguvei nepieciešamo specifisko apģērbu, apavus un higiēnas piederumus, materiālus, kurus izmantojot mācību procesā skolēns rada priekšmetu vai produktu savām vajadzībām.

Saeima 13.jūnijā otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus Izglītības likumā, kas cita starpā nosaka, ka republikas pilsētas pašvaldība un novada pašvaldība finansē no sava budžeta valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības valsts standartiem atbilstošu mācību līdzekļu - papildu literatūras, uzskates līdzekļu, didaktisko spēļu, digitālo mācību līdzekļu un resursu, izdales materiālu, mācību tehnisko līdzekļu, mācību materiālu, iekārtu un aprīkojuma - iegādi tās padotībā esošajām izglītības iestādēm.

Kā ziņots, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) izstrādājusi valsts un pašvaldības atbildības sadalījumu mācību līdzekļu finansēšanā, kā arī noteikusi, ka vecākiem par saviem līdzekļiem bērni ir jānodrošina tikai ar individuālajiem mācību līdzekļiem un piederumiem jeb personiskās lietošanas priekšmetiem.

Tādējādi tiks sniegta skaidra atbilde uz sabiedrībā aktuālo jautājumu, kādi mācību līdzekļi nepieciešami valsts izglītības standartu apguvei un kurus no tiem nodrošina valsts, kurus - pašvaldība.

Iecerēts, ka mācību līdzekļu finansēšanas modelī valsts atbild par optimālo nodrošinājumu izglītības standarta apguvei, finansējot mācību literatūru, metodiskos līdzekļus, papildu literatūru un digitālos un elektroniskos mācību līdzekļus.

Savukārt pašvaldība nodrošina tos mācību līdzekļus, kas nepieciešami lietošanai izglītības iestādei, nodrošinot modernu mūsdienu mācību vidi, piemēram, uzskates līdzekļus, didaktiskās spēles, digitālos un elektroniskos izdevumus un resursus, izdales materiālus, mācību tehniskos līdzekļus, iekārtas un aprīkojumu un mācību materiālus.

Vecāku pārziņā paliek individuālo mācību līdzekļu un piederumu jeb personiskās lietošanas priekšmetu nodrošināšana, tādējādi līdz minimumam ir samazināta vecāku iesaiste mācību procesā skolēnam nepieciešamo mācību līdzekļu iegādē.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais