Pedagogi paliek neziņā par algām

Izglītības nozarē problēmas ir smagas un pedagogu pacietība ir gandrīz izsmelta, tiekoties ar nozares arodbiedrību, atzina jaunais izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis, tomēr aicināja saglabāt mieru un savaldību un sadarboties ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM).

Tikšanās pierādīja, ka sasāpējušu jautājumu šajā jomā tiešām netrūkst – gan par algām un piemaksām, gan par 40 stundu darba nedēļu, gan par mazo skolu programmu.

V. Dombrovskis apliecināja, ka saprot visu pedagogu problēmas, taču tām ir viens klupšanas akmens – trūkst naudas. Tās pietrūkst arī citu nozaru darbiniekiem, tāpēc fiskālās telpas ierobežotība neļauj apmierināt visu vēlmes. Tomēr tam nevajadzētu kļūt par šķērsli sadarbībai. «Ja nesadarbosimies, tas var beigties slikti un varam cīņā ar citu nozaru ministrijām zaudēt. Gribu uzsvērt, ka IZM un es esam jūsu pusē, tāpēc ir būtiski pacietīgi un ar savstarpēju cieņu meklēt kopsaucējus, tikai tā varam gūt panākumus,» teica ministrs, piebilstot, ka diez vai iziešana ielās palīdzēs uzlabot situāciju. Viņš arī uzsvēra, ka nozarei ir trīs problēmlietas: pirmkārt, iedzīvotāju un no tās sekojošā skolēnu samazināšanās, kas visvairāk jūtama lauku rajonos. Otrkārt, princips – nauda seko skolēnam – visskarbāk ietekmē mazās skolas. Treškārt, vajadzīgs lielāks finansējums, bet par risinājumiem, kā to izdarīt, jāvienojas. V. Dombrovskis norādīja, ka IZM maijā Ministru kabinetā jāiesniedz informatīvais ziņojums par skolotāju motivācijas programmu, tāpēc viņš aicinot Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (LIZDA) nelikt spieķus riteņos un to saskaņot. Ja tas netikšot darīts, cīnīties par lielāku naudu izglītībai nebūšot iespējams.

LIZDA priekšsēdētāja Ingrīda Mikiško atzina, ka IZM piedāvājums tiks izvērtēts un tiks mēģināts rast kompromisu, taču šobrīd pedagogiem ir vairāki iebildumi. Kā galvenās arodbiedrības prasības tiek uzsvērtas: pakāpeniska atalgojuma paaugstināšana, pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu darba samaksa no valsts budžeta, kopēja finansējuma palielinājums augstākajai izglītībai un zinātnei. Joprojām neizdiskutēti esot jautājumi par mazo lauku skolu programmu (šobrīd 89 skolu pedagogi saņem 280 latu algu), pāreju uz 40 stundu darba nedēļu (IZM un LIZDA redzējums par kontaktstundu skaitu un citiem nosacījumiem ir atšķirīgs), pedagogu kvalitātes pakāpēm un tām paredzētajām piemaksām.

Svarīgākais