Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) nosūtījusi vēstuli izglītības un zinātnes ministram Robertam Ķīlim, rosinot no 5.klases ieviest jaunu izvēles mācību priekšmetu "Datorika", kas ietvertu skolēnu vecumam atbilstošu algoritmikas un programmēšanas pamatu apguvi, kā arī vidusskolā matemātikas, dabaszinātņu un tehnikas virzienā obligāto/obligāto izvēles priekšmetu sarakstu papildināt ar mācību priekšmetu "Programmēšanas pamati".
LIKTA arī norāda, ka valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais noteikumu projekts "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu, pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un pamatizglītības programmu paraugiem" paredz matemātikas stundu skaita samazināšanu, taču, tās ieskatā, šis priekšmets katrā klasē jāmāca vismaz piecas stundas nedēļā.
Organizācija uzskata, ka matemātikas stundu skaita samazināšana kavēs ne vien informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares, bet arī daudzu citu jomu attīstību.
"Pašlaik Latvijā daudz tiek diskutēts par eksakto zinātņu attīstību valsts izaugsmei. Lai veidotu Latvijā informācijas sabiedrību, veicinātu kompetences inženierzinātnēs un mūsdienu tehnoloģijās un stimulētu eksportspējīgu produktu un risinājumu izstrādi ar augstu pievienoto vērtību, pamatus nepieciešams likt jau skolas gados. Šobrīd izglītības jomā tiek veiktas nopietnas reformas, un ir īstais brīdis diskutēt par eksakto priekšmetu plašāku iekļaušanu jaunajos izglītības standartos," uzskata LIKTA prezidente Signe Bāliņa.
Savukārt "Exigen Services Latvia" valdes priekšsēdētājs Ivars Puksts norāda, ka matemātika ir visu eksakto zinātņu pamats, bet datorika ir strauji kļuvusi par daudzu zinātņu un nozaru neatņemamu sastāvdaļu, taču pašlaik šo priekšmetu īpatsvars mācību programmās ir nepietiekams. "Valsts stratēģiskajos plānos tiek runāts par inženierzinātnēm un IKT kā prioritārajām jomām, taču, nenodrošinot skolēniem stabilus pamatus eksaktajās zinībās, mēs jau pašā saknē nocērtam jauniešu iespējas. Aicinām izglītības ministru labot šo situāciju," norāda Puksts.
LIKTA norāda, ka gandrīz 90% Latvijas topošo IT studentu atzīst, ka tieši matemātika bijis viens no iecienītākajiem priekšmetiem skolā. Taču to, ka vidusskolu beidzēju zināšanu bāze un informētība par dažādu eksakto studiju virzienu saturu ir nepilnīga, apliecina fakts, ka 50% IKT studentu pirmo divu gadu laikā studijas pamet. Eiropas Savienības prognozes liecina, ka pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpinās pieaugt un nozares profesionāļu trūkums Eiropā 2015.gadā var sasniegt pat 700 000 speciālistu. Latvijai, kur IKT nozarē patlaban ir nodarbināts vairāk nekā 21 000 strādājošo un kur nozares pienesums nodokļos veido apmēram 6% no kopējiem valstī iekasētajiem nodokļu ieņēmumiem, nopietni jādomā par jauno IT speciālistu piesaisti nozarei un pastiprināta matemātikas apgūšana jau no 1.klases ir viens no veidiem, kā to veicināt, uzskata LIKTA.
LIKTA ir profesionāla nevalstiska organizācija, kas izveidota 1998.gadā un aptver visu Latvijas IKT nozari - elektroniku, datoru aparatūru un programmatūru, telekomunikācijas un pakalpojumu sniedzējus. LIKTA mērķi ir veicināt informācijas sabiedrības izveidi un nozares attīstību Latvijā. LIKTA apvieno vairāk nekā 200 biedrus - nozares organizācijas, kā arī individuālos biedrus un asociācijas.