IZM būs jāinformē par pirktajām mācību grāmatām, lai novērstu izdevēja dominējošu stāvokli

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis ir uzdevis Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības departamentam līdz 1.jūlijam iesniegt informāciju par pēdējo piecu gadu mācību līdzekļu iepirkumiem skolām, lai konstatētu, vai mācību līdzekļu tirgū kādam izdevējam nav dominējošs stāvoklis, aģentūru LETA informēja ministra padomnieks komunikācijas jautājumos Reinis Tukišs.

Ministrs pieprasījis datus par mācību līdzekļu iegādes gadu, finansējuma avotu, izglītības iestādes nosaukumu un iepirkuma apjomu. Ministrs vēlas noskaidrot, kādu mācību priekšmetu grāmatas iepirktas un kuru mācību līdzekļu izdevumi iegādāti visbiežāk.

Ministrs ir saņēmis vairākas vecāku sūdzības par uzņēmuma "Zvaigzne ABC" augstajām cenām mācību līdzekļiem. Vecāki sūdzējušies, ka mācību līdzekļu cenas ir nepamatoti augstas, un pauduši aizdomas, ka atsevišķi uzņēmēji gūst ievērojamu peļņu no mācību līdzekļu realizācijas.

Pašlaik skatīšanai valdībā nosūtīts Valsts izglītības satura centra sagatavots informatīvais ziņojums par mācību literatūras nodrošinājumu vispārējās izglītības iestādēs, kurā teikts, ka 2007.gadā Konkurences padome veikusi tirgus uzraudzību mācību grāmatu tirgū.

Tolaik Konkurences padomes publiskajā ziņojumā par mācību grāmatu tirgu norādīts, ka "..kaut arī neliela, bet konkurence starp izdevējiem ir iespējama tikai gadījumos, ja attiecīgā priekšmeta un klases grāmatu izdod vismaz divi izdevēji. (..) Atsevišķos gadījumos vispārējās vidējās izglītības jomā attiecīgā priekšmeta grāmatu noteiktai klasei izdod viens izdevējs, līdz ar to atsevišķos konkrētajos tirgos ir izveidojies monopolstāvoklis (..)".

Konkurence padome uzskata, ka šāda situācija nav pieņemama, jo nepastāv izvēles iespējas un nav aizvietojamības no pieprasījuma puses. Veicot tirgus uzraudzību, ir secināts, ka salīdzinoši labāka situācija ar mācību grāmatu izvēli un aizvietojamību pastāv sākumskolas un pamatskolas līmenī, bet vismazākās izvēles iespējas ir vidusskolas līmenī. Tirgus uzraudzības ietvaros iegūtā informācija liek secināt, ka ir nepieciešams veikt pasākumus, lai veicinātu konkurenci šajā nozarē, teikts Konkurences padomes atzinumā.

Līdz ar to, lai nodrošinātu kvalitatīvu, mūsdienīgu, radošu un individualizētu mācību procesu, nebūtu atbalstāma sabiedrībā paustā ideja par vienīgo obligāto mācību grāmatu. Turklāt tādējādi tiktu ierobežotas arī Izglītības likuma 34.panta pirmajā daļā un Vispārējās izglītības likuma 19.panta otrajā daļā noteiktās pedagoga tiesības izstrādāt mācību priekšmeta vai kursa programmas atbilstoši izglītības programmai. Taču Izglītības un zinātnes ministrija var izvirzīt prioritātes un piešķirt finansējumu mācību līdzekļu nodrošināšanai mācību priekšmetos vai izglītības jomās, kurās trūkst standartiem atbilstošu mācību līdzekļu, rekomendējusi Konkurences padome.

Tukišs stāstīja, ka ministrs lūgs Vecāku forumam sagatavot ziņojumu par mācību līdzekļiem, kurus visbiežāk ir nepieciešams iegādāties vecākiem.

Kā ziņots, Ķīlis izdevis rīkojumu Valsts izglītības un attīstības aģentūrai (VIAA) izsludināt konkursu digitālo mācību līdzekļu un to metu jeb ideju izstrādei. Tukišs skaidroja, ka konkurss ir paredzēts skolotājiem un nevalstiskajām organizācijām, taču tas nav domāts uzņēmējiem. Skolotājiem būs jāmeklē partnerība ar uzņēmējiem, kuri varētu nodrošināt viņu ideju īstenošanu dzīvē. "Mēs vēlamies, lai visi konkursā tapušie mācību līdzekļi būtu publisks īpašums un lai tie nenonāk kāda viena uzņēmēja autortiesību lokā," sacīja Tukišs.

VIAA iepirkumu digitālo mācību līdzekļu izstrādei varētu izsludināt mēneša laikā.

Svarīgākais