Valsts izglītības un satura centra (VISC) rīcība angļu valodas centralizēto eksāmenu sastādīšanā, samainot vietām skolēnu darba lapās otro un trešo uzdevumu, nav izprotama un tai nav attaisnojuma. To secināja Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes deputāti, otrdien, 29.maijā, tiekoties ar VISC pārstāvjiem.
„Tas nav tikai šis viens incidents vai vairāki, jo katru gadu sastopamies ar problēmām centralizēto eksāmenu norisē. Tā ir arī Ingrīdas Kamarūtes ciniskā un augstprātīgā attieksme pret skolotājiem, skolēniem un sabiedrību. Aicinu Valsts izglītības un satura centra vadītāju izvērtēt Valsts pārbaudījumu departamenta direktores Ingrīdas Kamarūtes atbilstību amatam,” uzsvēra komisijas priekšsēdētāja Ina Druviete.
I.Kamarūte pauda viedokli, ka situācija nav uzskatāma par kļūdu un uzdevumi apzināti samainīti, lai skolēniem viens uzdevums būtu vienā atvērumā, tādējādi izvairoties no neuzmanības kļūdām, skolēniem nepāršķirot lapas, kā arī, lai taupītu papīru, jo uzdevumu salikšana pēc numerācijas prasītu tukšas lappuses un lieki iztērētus 11 tūkstošus latu. Uz deputātu jautājumu, kādēļ otro un trešo uzdevumu nevarēja attiecīgi pārsaukt, I.Kamarūta sacīja, ka uzdevumiem jābūt sakārtotiem pēc grūtības pakāpes – trešais uzdevums ir grūtāks par otro. Komisijas deputāts Ņikita Ņikiforovs (SC) iebilda, ka pie katra uzdevuma iekavās jau ir norādīts punktu skaits, kas apzīmē uzdevuma grūtību, un tas ir skaidri saprotams.
Uz komisijas deputāta Vladimira Reskāja (SC) jautājumu, vai prakse mainīt uzdevumus vietām īstenota arī citus gadus, I.Kamarūte atbildēja apstiprinoši – V.Reskājs aicināja VISC turpmāk šādu praksi vairs neturpināt. VISC vadītājs Guntis Vasiļevskis apstiprināja, ka katru gadu, ņemot vērā eksāmenu sastādīšanas kļūdas, tiek grozīti iekšējie eksāmenu sastādīšanas noteikumi, kas šogad tiks papildināti ar nosacījumu nemainīt uzdevumu kārtību.
I.Druviete akcentēja, ka šajā situācijā nebūtu taisnīgi vainot Izglītības un zinātnes ministriju par VISC departamenta kļūdām, taču viņa aicināja VISC noskaidrot, kuras personas ir atbildīgas par nekorektu eksāmena sastādīšanu un strādāt pie tā, lai šie paši cilvēki nesastādītu eksāmenus arī turpmāk. G.Vasiļevskis informēja, ka viens darbinieks, kas strādāja pie angļu valodas eksāmena sastādīšanas, jau ir atstājis amatu VISC.
Komisijas deputāts Jānis Vucāns (ZZS) interesējās, kā eksāmens tiks vērtēts, jo atbilžu lapās ir daudz svītrojumu. Deputāts pauda viedokli, ka objektīvāk būtu abus uzdevumus vispār nevērtēt. G.Vasiļveskis apstiprināja, ka šāda prakse ir īstenota, taču konkrēta vērtēšanas procedūra vēl neesot zināma.
Smiltenes centra vidusskolas direktore Ilze Vergina minēja, ka nav taisnīgi, ka skolas, kurām bija lieks angļu valodas eksāmena eksemplārs, pārkāpa noteikumus un pārkopēja darba lapas. To skolu skolēniem problēmas neesot bijušas, atšķirībā no skolām, kurām lieks eksemplārs nebija. Kļūdas esot bijušas arī angļu valodas eksāmena mutvārdu daļā, un drukas kļūdas bijušas arī latviešu valodas eksāmenā.
Savukārt Inguna Rībena (Vienotība), paužot sašutumu par cinismu eksāmenu sastādīšanā, atgādināja, ka Tiesībsargs šo VISC rīcību jau vērtējis kā labas pārvaldības principu pārkāpumu, un uzstāja, ka VISC kļūdas eksāmenu sastādīšanā katru gadu ir nepieņemamas.
Saeimas deputāte un Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārā sekretāre Inga Vanaga (ZRP) apstiprināja, ka eksāmenos ir kļūdas, un ir uzsākta dienesta pārbaude, ar kuras rezultātiem šodien iepazīsies izglītības un zinātnes ministrs.
Komisijas deputāti vienojās atgriezties pie centralizēto eksāmenu norises izvērtēšanas jūlija sākumā, kad būs zināmi eksāmenu rezultāti.