Ķīlis: Latvijas skolēnu prasmes ir zem vidējā pasaules valstu līmeņa

«Starptautiskie testi, kuros skolēniem daudzās pasaules valstīs liek pildīt līdzīgus uzdevumus dabaszinātnēs, matemātikā un lasītprasmē, parāda, ka Latvijas skolēnu prasmes sistemātiski ir zem vidējā pasaules valstu līmeņa. Tas nozīmē, ka mūsu sistēmā trūkst kaut kā, kas nodrošinātu rezultātu pieaugumu,» atzīst Latvijas izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis.

Ministrs pieļauj, ka tas ir saistīts ar nepareizo skolēnu noslodzes sadalījumu. «Jau tagad skaidrs, ka obligāti jāmazina mājasdarbu īpatsvars. Salīdzinot ar citām valstīm, Latvijā skolēniem ir ļoti daudz mājasdarbu,» intervijā Latvijas Avīzē apgalvo Ķīlis, piebilstot, ka mūsu skolēniem noslodze ir tāda pati kā pieaugušajiem.

«Patlaban nodarbības ir pārāk sadrumstalotas. Ik pa 40 minūtēm mainās ļoti dažādi mācību priekšmeti. Mācību priekšmeti būtu jāmāca pa blokiem. Trešā lieta, kas jāmaina, ir fizisko nodarbību īpatsvars. Divas stundas nedēļā, kā ir pašlaik, ir smieklīgi maz,» uzskata ministrs.

Viens no jautājumiem, ko ministrs grasās risināt ir pirmsskolas izglītības iestāžu pieejamība no pusotra gada vecuma visiem bērniem. «Vēlos līdz 2014. gadam panākt, lai pirmsskolas pedagogu algas tiktu pilnībā apmaksātas no valsts. Patlaban valsts maksā tikai par piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanu skolai,» tā Ķīlis.

Runājot par pašu ministriju, Ķīlis norādīja, ka tajā ir gan vakances, gan darbinieki ar neskaidriem darba pienākumiem. Līdz ar to darbinieku skaitu esot iespējams samazināt; «Tad atlikušie strādātu ar pilnu noslodzi. Nevar būt tā, ka, ieejot kāda IZM darbinieka kabinetā, redzams, ka cilvēks darba vietā ada. Adīt var mājās.»

Svarīgākais