Studenti vēlas saglabāt augstākās izglītības departamentu

Latvijas Studentu apvienība (LSA) saredz riskus augstākajai izglītībai, ja tiks neapdomīgi veiktas reformas Izglītības un Zinātnes ministrijā (IZM).

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis paziņojis, ka plāno veikt reorganizāciju IZM, samazināt darbinieku skaitu un divi departamenti augstākajai izglītībai ir salīdzinoši daudz. Ar augstskolām saistītie departamenti ir Zinātnes, tehnoloģiju un inovāciju departaments (ZTID) un Augstākās izglītības departaments (AID). AID un ZTID funkcijas būtiski atšķiras un to darba apjoms ir pietiekami liels, lai tos apvienojot, kāds no abiem zaudētu efektivitāti un esošās darba iestrādnes.

ZTID uzdevums ir rūpēties par zinātnes, inovāciju un tehnoloģiju attīstību. Tajā ietilpst ne tikai pētījumi, bet arī to realizācija, kas ir vairāk saistoša nevis augstākajai izglītībai, bet gan biznesam un uzņēmējdarbībai. AID ir vērsts uz augstāko izglītību- studiju procesu, kurā apgūst ne tikai pētniecības iemaņas, bet arī visas studiju programmas nozares attīstību. Abiem departamentiem kopīgs tas, ka augstskolās arī tiek veikta zinātniskā darbība, bet tas ir pārāk abstrakts un nepilnīgs arguments, lai kalpotu par pamatu abu struktūrvienību apvienošanai. Departamentu apvienošanas gadījumā var vājināties studiju saistība ar darba tirgus prasībām, kas ir vairāk Profesionālās izglītības lauciņā un citi ar izglītību saistītie aspekti. Tā vietā ir jāanalizē esošā noslodze salīdzinājumā ar pārējiem IZM departamentiem.

Tā kā augstākajā izglītībā ir paredzētas ievērojamas un sarežģītas reformas, ir būtiski, lai AID saglabātu savu līdzšinējo darbību. Piemēram, Eiropas Komisijā ir gan Izglītības, gan Pētniecības direktorāts. LSA prezidents Edvards Ratnieks norāda: „Izglītības un zinātnes ministrija nedrīkst palikt bez augstākās izglītības. Ir bažas, ka šo departamentu apvienošana ir kļūdains solis, kas Latvijas augstākās izglītības telpai var maksāt dārgi. Galvenais arguments, lai apvienošanu neveiktu, ir AID līdzšinējā nozīme, tas ir būtisks AI politikas veidotājs, savukārt, pēc apvienošanas šī struktūrvienība var zaudēt savu efektivitāti un nozīmi. Jāatgādina, ka šīs struktūrvienības jau reiz bijušas apvienotas, taču pēc tam atkal izšķirtas.”

Latvijas Studentu apvienības Domes sēdē, kas notika 7.janvārī studenti pauda neizpratni par to, kāpēc šos departamentus vajadzētu apvienot. Diskusiju noslēgumā izskanēja viedoklis, ka pat ministrijas nosaukumā figurē abi vārdi „izglītība” un „zinātne” un daudzas valstis praktizē pat atsevišķu Augstākās izglītības un zinātnes ministriju veidošanu.

Svarīgākais