Kā liecina Pasaules Ekonomikas foruma (WEF) jaunākais gadskārtējais pasaules valstu konkurētspējas reitings (The Global Competitiveness Report 2011-2012), no 142 valstīm Latvija ierindota 64. vietā, kas ir par sešām pozīcijām augstāk nekā pagājušajā gadā.
Apkopotie dati rāda, ka Latvijai, vērtējot pēc atsevišķiem kritērijiem, vislabākais novērtējums ir augstākās izglītības jomā, kur tā ieņem 34.vietu pasaulē un tas ir par vienu vietu augstāk nekā pērn, norāda Izglītības un zinātnes ministrija.
Indeksa aprēķināšanā tiek izmantotas 12 kritēriju grupas, piemēram, situācija makroekonomikā un izglītībā, tirgus darbības efektivitāte, informācijas sabiedrības attīstība un inovācijas u.c.
2011./2012.akadēmiskajā gadā par 6% ir pieaudzis uzņemto studentu skaits, kas apliecina to, ka augstākās izglītības ieguvi Latvijā par konkurētspējīgu atzīst gan vietējā, gan ārvalstu sabiedrība.
Lai sekmētu kvalitatīvu pārmaiņu uzsākšanu augstākajā izglītībā un paaugstinātu augstākās izglītības konkurētspēju, atbilstoši „Pasākumu plānam nepieciešamajām reformām augstākajā izglītībā un zinātnē 2010. – 2012.gadam” tiek īstenoti pasākumi četros galvenajos rīcības virzienos:
- studiju un zinātniskās darbības kvalitātes uzlabošana,
- augstākās izglītības un zinātnes institūciju materiāli tehniskās bāzes modernizācija un resursu izmantošanas efektivitātes paaugstināšana,
- augstākās izglītības internacionalizācija un eksportspējas paaugstināšana,
- augstākās izglītības un zinātnes sektora integrācija ar tautsaimniecību un sabiedrības attīstību.
Būtisks Latvijas augstākās izglītības konkurētspējas paaugstināšanās aspekts ir veiksmīga dalība pirms 10 gadiem uzsāktajā Boloņas procesā (Eiropas augstākās izglītības telpas veidošanā), kura ietvaros noteikts, ka Eiropas un līdz ar to – Latvijas augstākajai izglītībai jākļūst pievilcīgai pasaules mērogā, tai jābūt balstītai augstskolu autonomijā, akadēmiskajā brīvībā, vienādās iespējās un demokrātijas principos.
Latvija ir veiksmīgi īstenojusi vairākas Boloņas procesa reformas. Latvija bija viena no pirmajām valstīm, kas ieviesa trīs ciklu augstāko izglītību (bakalaura, maģistra un doktora studijas), ieviesa diploma pielikumu, ieviesa kredītpunktus studiju darba raksturošanai, kā arī īstenoja Boloņas procesa aspektu – studējošo iesaisti augstākās izglītības procesos, tai skaitā – politikas veidošanā.
Nozīmīgs sasniegums ir tas, ka Latvija viena no pirmajām izveidoja un ieviesa augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmu atbilstoši Eiropas Savienības standartiem un vadlīnijām kvalitātes nodrošināšanā, kas ir garants, lai Latvijas augstākās izglītības diplomi tiktu atzīti citās valstīs.